۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۰۳۱۰۴
سر مقاله؛

دیکتاتور وابسته

دیکتاتور وابسته
با برکنارشدن عمر البشیر و سایر رؤسای جمهوری کودتایی در شمال آفریقا و غرب آسیا، این نظریه به وضوح ثابت شد که هزینه سازش بسیار بیشتر از مقاومت است.
به گزارش خبرگزاری رسا، با برکنارشدن عمر حسن احمد البشیر، رییس‌جمهوری سودان از سمت خود در کودتایی نظامی، زنجیره رؤسای جمهوری کودتایی در شمال آفریقا و غرب آسیا تقریباً کامل شد؛ تونس، مصر، لیبی، یمن، عراق و حالا سودان.
 
ویژگی تمامی این چهره‌ها، روی کار آمدن با ژستی ضدامپریالیستی، وفاداری به آرمان قدس شریف و ایجاد نظام سیاسی فردمحور مادام‌العمر بود؛ حالا دیگر هیچ نشانی از آن‌ها روی کره خاکی نیست و لحظه شروع اضمحلال‌شان، چرخیدن به سمت غرب و مشخصاً آمریکاست.
 
آن‌ها از زمین و کشورشان گذشتند (مانند سودان جنوبی برای عمرالبشیر) یا توانمندی هسته‌ای و موشکی‌شان را بارِ کشتی کردند و به ایالات متحده فرستادند (نظیر معمر قذافی و صدام) یا به سمت تسهیل روابط با رژیم اسرائیل رفتند (مثل حسنی مبارک، عمر البشیر و زین‌العابدین بن‌علی)، با این همه در فاصله‌ای چندساله به ننگین‌ترین شکل ممکن از کار برکنار یا کشته شدند.
 
این موارد نزدیک تاریخی که همگی‌شان در مقابل چشمان رخ داده و به‌علاوه ده‌ها مورد مشابه دیگر در تاریخ جدید و کشور‌های استعمارگر، به‌وضوح این نظریه را ثابت می‌کند که هزینه سازش بسیار بسیار بیشتر از مقاومت است.
 
دیکتاتور‌های وابسته که هیچ یک به رأی و نظر مردم متکی نبودند و همگی گرفتاری‌های شخصی و نفسانی متعددی داشتند، از کار کنار گرفته و در نتیجه کشورهایشان بیش از پیش به سمت قهقرا رفته‌اند. این‌ها درس‌آموز است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات