۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۰۳۴۶۱
استاد فلسفه:

حکمت در ایران حیات مستمر داشته است

حکمت در ایران حیات مستمر داشته است
اعوانی با بیان این که بزرگان دین بیش از هزار سال برای فلسفه و حکمت زحمت کشیده اند، حفاظت از این میراث را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامرضا اعوانی در آییین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن که در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه به شیوه آشنایی خود با لگنهاوزن اشاره کرد و گفت: وی در نخستین سفر خود به ایران بیش از چهار سال تدریس داشت که شاگردانش، امروزه از اساتید صاحب نظر به شمار می روند.

این استاد فلسفه ادامه داد: هنگام ورود لگنهاوزن به ایران، در دانشگاه ها به فلسفه کانت و هگل و از این قبیل پرداخته می شد و فردی وارد فلسفله جدید نمی شد اما وی برای اولین بار فلاسفله جدید را مطرح کرد.

وی با اشاره به فعالیت های علمی پروفسور لگنهاوزن ابراز کرد: وی در زمینه فلسفه دین تدریس می کند که در این زمینه زحمات فراوانی را متحمل شده است؛ همچنین مطرح کردن کلام جدید، فلسفه اخلاق و آشنا کردن دانشجویان به مباحث روز ازجمله فعالیت هایی است که وی انجام داده است.

اعوانی خطاب به طلاب جوان گفت: امروزه باید فلسفه دین را به حکمت دین تغییر داد زیرا فلسلفه های مضاف برآمده از نظام های غربی است اما حکمت دینی مورد دیگری است و فلسفه برای این که الهی شود باید باید با حکمت همراه شود.

وی افزود: بزرگان در زمینه ارتباط حکمت و دین زحمات فراوانی متحمل شده اند اما امروزه غربی ها فقط به جامعه می پردازند چنانچه ابن سینا در کتاب دهم شفا در زمینه نبوت و عبادات بحث می کند یعنی حکمت شریعت را بیان کرده است.

این استاد فلسفه با تصریح بر این که ایران تنها کشوری است که حکمت در آن حیات مستمر داشته است، گفت: در هیچ کشور اسلامی چیزی به عنوان حکمت اسلامی وجود ندارد بلکه درس اصول عقائد دارند که می توان گفت ضد فلسفه است بنابرین حکمت یک میراث است که باید آن را حفظ کرد که بزرگان ما بیش از هزار سال روی آن کار کرده اند.

وی با بیان اینکه برخی می گویند چرا فلسفه را از یونان گرفته اند مگر اسلام فلسفه نداشته است، افزود: اسلام به عنوان ختم همه ادیان باید دارای جامعیت باشد از سوی دیگر اسلام انحصار طلب نیست و حکمت را در هر کجایی که باشد می پذیرد./1324/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات