۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۰۳۴۹۱
استاد حوزه علمیه:

بسط سنت مباحثه از تحولات حوزه علمیه است

بسط سنت مباحثه از تحولات حوزه علمیه است
استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند: «مباحثه علمی مانند جهاد فی سبیل الله است» و خوشبختانه این سنت در حوزه علمیه بسیار بسط یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مروارید ظهر امروز در جلسه سخنرانی با موضوع اخلاق و سلوک انقلابی که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد گفت: قرآن کریم شفای دردهای معنوی است و امیرمؤمنان(ع) در خطبه موسوم به متقین یکی از نشانه های پرهیزگاران را تدبر عالمانه در قرآن معرفی می کنند. این عمل غمی عارفانه را در دل ها ایجاد می کند که درد های روحی و معنوی با آن شفا پیدا می کنند.

استاد درس اخلاق با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) درباره تحصیل علم افزود: ایشان می فرمایند که علم به پنج روش تحصیل می شود و اولین آن کثرت پرسش و سوال کردن است. اساتید باید در برابر کثرت پرسش های علم آموزان و طلاب حلم و صبر به خرج دهند. همچنین اساتید باید دل به تدریس و پرسش های طلاب بدهند و اینطور نباشد که بلافاصله بعد از اتمام ساعت تدریس به دنبال مشغله های خود بروند.

وی پرهیز از جدال و مراء در مباحث علمی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات اشکالاتی که به استاد وارد می شود صحیح است اما استاد برای اینکه ابهت استادی خود را حفظ کند اشکال را نمی پذیرد و شروع به جدال و مراء می کند. پیامبر اکرم(ص) در روایتی برای فردی که جدال و مراء را علی رغم اینکه حق با او است ترک کند، سه کاخ را در اول، وسط و انتهای بهشت ضمانت کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مروارید با بیان اینکه کثرت اشتغال به علم دومین راه کسب علم از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) است، تصریح کرد: اگر بدون پیش مطالعه، مباحثه و نظم به تحصیل علم بپردازیم در این راه موفق نخواهیم بود. علامه حلی ۵۰۰ کتاب به دست خویش نوشتند و ما طلاب و اساتید باید بزرگانی همچون ایشان را سرلوحه و الگوی علم آموزی خود قرار دهیم.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت مباحثه در علم آموزی افزود: یکی از تحولات موثر در حوزه پیشبرد علم و دانش بسط سنت مباحثه است و خوشبختانه این سنت در حوزه علمیه مشهد گسترش یافته و فراوان است. امیرمؤمنان(ع) می فرمایند: «مباحثه در علم مانند جهاد فی سبیل الله است».

وی خاطر نشان کرد: کتاب «سیمای عالمانه طلبه در نگاه مقام معظم رهبری» که به موضوع ضرورت اشتغال به علم توسط طلاب پرداخته است، نکات بسیار خوبی را برای طلاب عزیز از زبان ایشان در بردارد. مطالعه این کتاب برای طلاب بسیار مفید است.

حجت الاسلام والمسلمین مروارید با بیان اینکه سومین راه کسب علم از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) انجام افعال و رفتارهای طاهرانه است، گفت: ایشان می فرمایند علم در صورتی حاصل می شود که افعال انسان طاهر باشند. تطهیر افعال یعنی اینکه فرد قلب خویش را از حب دنیا و جاه و رذائل اخلاقی پاک کند و بر افعال جوانحی خویش مانند چشم و زبان مراقبت کند.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت استحکام علمی حوزه علمیه افزود: امام خمینی(ره) فرمودند که حوزه علمیه قاعده نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز بر روی این قاعده بنا شده است. استحکام این قاعده با وجود سه عنصر فقه، تهذیب اخلاق و آگاهی سیاسی تضمین شده است. اگر هر کدام از این سه عنصر تضعیف شوند، قاعده نظام ضعیف خواهد شد. شرط محکم و قوی ماندن این عناصر و به تبع آن قاعده، درس خواندن، تزکیه و زمان آگاهی سیاسی است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات