۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۶۰۳۶۶۷
آیت الله رشاد مطرح کرد؛

انجمن افراط گرای حجتیه جریانی خطرناک در راستای حذف ولایت

انجمن افراط گرای حجتیه جریانی خطرناک در راستای حذف ولایت
آیت الله رشاد گفت: انجمن افراط گرای حجتیه جریانی خطرناک است که حذف ولایت فقیه را دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رشاد تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه گفت: خوارج یک گروه کژ‌اندیش افراطی بودند که شرایط را درک نمی‌کردند.

وی افزود: آنان اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دادند و بین اصول و فروع تفاوتی قائل نبودند به این معنا که اصل و فرع را از هم تشخیص نمی‌دادند به همین دلیل فرع را بر اصل ترجیح می‌دادند.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه خوارج بسیار ظاهر الصلاح بودند طوری که بر پیشانی آنها علامت سجده بود، عنوان کرد: آنان بر خواندن نوافل و تلاوت قرآن بسیار تقید داشتند ظواهر دین را به خوبی حفظ می‌کردند اما باطن آنها دچار مشکل بود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه خوارج آیه «لاحکم الا لله» قرآن را شعار خود قرار داده و آن را به مثابه علم و مواضع خود مطرح می‌کردند، اظهار داشت: مفهوم واقعی این آیه آن است که حکومت و حکمرانی باید بر اساس حکم الهی باشد اما خوارج این آیه را اینگونه تعبیر می‌کردند که خداوند خود باید اجرای حکومت را برعهده بگیرد و خداوند باید از عرش اعلا فرود بیاید بر مسند حکمرانی مستقر شود و خود حکومت کند.

وی افزود: خوارج نمی‌دانستند که آیه «لاحکم الا لله» به این معنا نیست که بشر بی‌نیاز از حاکم است هیچ حکومت و حکمی بدون مجری قابلیت اجرایی ندارد، عده‌ای مردم عوام و سطحی‌نگر پیرامون خوارج اجتماع کردند و با آنها هم نظر شدند و فتنه‌هایی که نباید اتفاق می‌افتاد، رخ داد.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران با اشاره به معنای «لاحکم الا لله» گفت: معنای این آیه آن است که قانون، قانون خداست و هیچ منبع و مرجعی حق تشریع و قانون‌گذاری در موازات الهی را ندارد، تشریع فقط از جانب الله صادر می‌شود و هر شخصی که می‌خواهد بر مردم حاکم شود باید تشریع و حکم الهی را اجرایی کند.

آیت الله رشاد ادامه داد: مفهوم این آیه در مقابل تفکری است که مبدا تشریع را خواست و رای مردم می‌داند اما زمانی که حاکم امام معصوم باشد درباره او صدق نمی‌کند به همین دلیل وقتی امیرمومنان علی(ع) این آیه را از زبان خوارج شنیدند فرمودند این کلام حقی است که از آن اراده باطل می‌کنند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در ادامه بیان داشت: قصد خوارج از به کار بردن آیه «لاحکم الا لله» این نیست که قانون خداوند اجرایی شود بلکه آنها با ادای این جمله می‌خواهند حکومت حق و ولایی امیرمومنان را طرد و رد کنند.

وی افزود: در زمان ما نیز گروه‌هایی با تفکر خوارج وجود دارند مانند گروه حجتیه که مصرانه دم از حضرت ولی عصر(عج) می‌زنند اما غرض آنها از دم زدن افراطی از امام زمان(عج) نفی ولایت فقیه است، آنها با این استدلال که روزی حضرت حجت خواهند آمد و حکومت عدل را در جهان برپا خواهند کرد می‌گویند تا قبل از ظهور نباید تشکیل حکومت داد، با توجه به این که تحقق اهداف الهی عمدتا در گرو وجود یک قدرت پشتیبان است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات