۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۰۳۷۰۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

انسان باید به نصرت الهی در امتحانات پیش از ظهور ایمان داشته باشد

انسان باید به نصرت الهی در امتحانات پیش از ظهور ایمان داشته باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید به نصرت الهی در امتحانات پیش از ظهور ایمان داشته باشد، گفت: مهدویت تنها راه نجات بشر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسم احیای نیمه شعبان دانشگاه صنعتی شریف به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برخی سخن گفتن درباره زمان فرج را تعیین وقت ظهور بیان می کنند درحالی که این عمل نوعی امید بخشی به جامعه است.

وی افزود: اگر خداوند بخواهد امر ظهور یک شبه محقق می شود، روایت است انسان باید به آنچه امید ندارد امید داشته باشد؛ این کلام اشاره به محقق شدن امر فرج در اوج ناامیدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: طبق صریح روایات: خداوند زمینه ظهور امام را در یک شب محقق می کند، همچنین آمده در امر فرج ممکن است هیچ کدام از علائم محقق نشود؛ این روایات بیانگر ناامید نشدن مردم از امر فرج است.

استاد حوزه علمیه یاس را از صفات ابلیس دانست و گفت: یاس انسان را از خداوند دور می کند و شیطان را به این دلیل ابلیس نامیدند که او از رحمت خداوند مایوس شد. کسانی که به حداقل امور معنوی راضی می شوند و از صمیم قلب بالاترین مراتب الهی را از خداوند درخواست نمی کنند در اصل افرادی مایوس هستند.

وی با اشاره به اینکه نقطه مقابل یاس حسن ظن به رحمت خداوند است، ابراز کرد: تنها گناهی که روز عرفه بخشیده نمی شود سوء ظن به خداوند است. انسان باید از خداوند بخواهد حسن ظن او را نسبت به خودش بالا ببرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: هیچ انسانی حق ندارد دیگری را از رحمت خداوند مایوس کند و این بالاترین گناه به شمار می رود؛ یاس برجسته ترین صفت شیطان است.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انتظار فرج بالاترین عبادت است، اظهار داشت: در انتظار فرج سراسر امید است، اگر همه مردم امید داشتند که هفته آینده امام زمان(عج) ظهور خواهند کرد خداوند به دلیل همین حسن ظن امر فرج را محقق می کرد. انسان عاقل با توجه به شرایط و قرائن می فهمد که امر ظهور نزدیک است کسانی که بیمار هستند امر فرج را بسیار دور می بینند.

وی افزود: امید به امر ظهور شدت اراده و اعتماد انسان را بیان می کند، انسان مومن به خداوند اعتماد دارد برای همین در دوران غیبت ایمانش متزلزل و یا دچار یاس نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان درخصوص یکی از علائم ظهور، گفت: ظهور در یک خلأ تئوریک اتفاق می افتد در آن دوران دیگر کسی نمی تواند ادعا کند که ما برای نجات بشر راهکار داشتیم امروز کسانی که مدعی بودند دموکراسی تنها راه نجات بشر است از این ادعای خود برگشته و این راهکار را شکست خورده بیان می کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: سخت ترین بخش ایمان به غیب، ایمان به نصرت خداوند است؛ اگر ما به نصرت خداوند ایمان داشتیم امروز دنیا را درنوردیده بودیم. امروز همه محاسبات بیانگر ضعیف بودن دشمن است و فهمیدن این مساله نیازی به ایمان ندارد بلکه عقل انسان آن را متوجه می شود اما چون ایمان به خداوند نیست این درک حاصل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به نصرت الهی ایمان داشتیم بسیار جلو بودیم و با همین ایمان کارهای خودمان را انجام می دادیم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات