۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
کد خبر: ۶۰۳۷۵۹
به بهانه رحلت جناب حسين بن روح نوبختی؛

یادداشت | سفیران گمنام

یادداشت | سفیران گمنام
از حوادث مهم دوران نیابت حسین بن روح، جدا شدن ابوجعفر محمد بن علی شلمغانی از آیین شیعی و تکفیر او به دست حسین است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مرتبه‌اي از تولي دوستي دوستان اهل بيت عليهم السلام است. نيل به كرامتی كه در زيارت عاشورا مطرح گرديده از طريق معرفت به ائمه هدی و دوستان­شان ميسر خواهد شد: «فَـاَسْئَل الـلَهَ الَذى اَکرَمَنـى بِـمَـعْـرِفَـتِـکـمْ وَ مَـعْـرِفَــةِ اَوْلِـیـائِـکـمْ».

هيجدهم شعبان وفات نايب سوم امام عصر عجل الله فرجه در دوران غيبت صغری است. متاسفانه در راستای شناساندن او و ديگر نواب اربعه تلاش چشم­گيری صورت نگرفته است. نگارنده در اين مجال تلاش می­ كند تا در يادداشتی مختصر و در حد وسع و سواد خود، نام او را كه در گرماگرم جشن­های نيمه شعبان گرامی دارد.

شخصی در نیابت وی شک کرد. برای روشن شدن مسئله با قلم خشک و بدون مرکب، نامه­ای نوشت و برای امام عجل الله فرجه فرستاد. پس از چند روز جوابش توسط حسین بن روح از ناحیه مقدسه صادر گردید و به این ترتیب نیابت جناب حسین بن روح برای وی مسجل شد. (اثبات الهداه 7: 340)

پیش از حسین، محمد بن عثمان، او را حلقه اتصال بین خود و وکلای دیگرش در بغداد قرار داده بود. وی در زمان حیات نایب دوم، در دربار عباسی نفوذ چشم­گیری داشت و از ناحیه برخی مقامات دولتی کمک های مالی به او می­رسید.

نایب دوم، از دو یا سه سال پیش از درگذشت خود، با ارجاع برخی از شیعیان که اموالی از سهم امام و غیر آن پیش او می ­بردند به حسین بن روح نوبختی، زمینه را برای نیابت وی از طرف امام زمان عجل الله فرجه  هموار می­ کرد. او به کسانی که در این موضوع دچار شک و تردید می‌شدند، تأکید می­ کرد: این دستور، از طرف امام عليه السلام صادر شده است.

وی در انتصاب جناب حسین بن روح به جانشینی خود، تأکید فراوانی می­ کرد. گاهی به‌صورت انفرادی و گاهی میان عموم شیعیان مخلص و وکلای خویش، این مطلب را یادآور می ­شد. این تأکید، بدان علت بود که از طرف امامان علیهم السلام، سخن روشنی که بیانگر وثاقت، امانت و نیابت حسین بن روح باشد، صادر نشده بود. از طرفی میان وکلای بغداد، کسانی بودند که در ظاهر ارتباط محمد بن عثمان با آنان بیشتر بود؛ از این‌رو عوام و خواص شیعیان، تصور نمی­کردند حسین بن روح به جانشینی انتخاب شود؛ بدین سبب، نایب دوم از هر فرصتی برای تبیین نیابت خود از طرف امام زمان عجل الله فرجه، برای رفع تردید از آنان استفاده می­کرد.

پس از وفات جناب ابوجعفر عمری و وصیت او درباره نصب حسین بن روح به عنوان نایب سوم امام غایب، جناب نوبختی به «دارالنیابه» در بغداد آمد و بزرگان شیعه گرد او جمع شدند. حسین بن روح، با همکاری وکلای بغداد و سایر مناطق، کار خویش را در جایگاه نیابت امام زمان عجل الله فرجه آغاز کرد و توانست با روش عالمانه و منطقی، بین دوست و دشمن از پذیرش بالایی برخوردار شود.

روایت ها، حکایت از آن دارد که بر خلاف سفیر اول و دوم، موقعیت حسین بن روح در جایگاه سفیر امام دوازدهم بین شیعیان امامیه آشکار بود؛ به همین دلیل عده ای از عوام امامیه، بر آن شدند که وکلای نواحی خود را نادیده گرفته، به طور مستقیم با خود او در تماس باشند؛ ولی رفته رفته با انجام تغییراتی در دستگاه حاکم و برکناری برخی حامیان او، وضع دگرگون شد؛ به گونه ای که وی بخشی از پایان عمر خود را در زندان به سر برد.

از حوادث مهم دوران نیابت حسین بن روح، جدا شدن ابوجعفر محمد بن علی شلمغانی از آیین شیعی و تکفیر او به دست حسین است.

حسین بن روح کتابی در فقه شیعه به نام «التادیب» تألیف کرده بود. آن را جهت اظهار نظر نزد فقهای قم فرستاد. آنان پس از بررسی در پاسخ نوشتند: جز در یک مسئله همگی مطابق فتوای فقهای شیعه است. بعضی از معاصران او عقل و هوش و درایت او را تحسین کرده و می‌گفتند: به تصدیق موافق و مخالف حسین بن روح از عاقل ترین مردم روزگار است. (سیره پیشوایان:680)

از دیگر فضائل وی این است که کرامتی از سوی امام زمان عليه السلام به دست حسین بن روح رخ داد. به این صورت که علی بن بابویه عریضه‌ای به خدمت حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه نوشته و به حسین بن روح داده و در آن عریضه خواهش دعا از آن حضرت کرده بود که خداوند فرزندی به او عطا کند. توقیع رفیع بیرون آمد که: «دعا کردیم برای تو و خداوند تو را به زودی دو فرزند کرامت فرماید.» پس از مدتی از کنیزی صاحب دو فرزند شد. یکی محمد معروف به شیخ صدوق و دیگری حسین که بسیاری از فضلا و محدثین از نسل او به وجود آمدند. (کمال الدین2: 502)

سرانجام، جناب حسین بن روح نوبختی بعد از بیست و یک سال فعالیت و سفارت، در شعبان سال 326 ق چشم از جهان فرو بست./918/ی703/س

محمدامين امامی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شیعه علی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
جناب ایشان اسوه صبر و مقاومت در برابر فشار سهمگین مخالفان بود.
خدا بر مقاماتشان علو دررجه عنایت کند..
1
0
ثنایی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
امام ششم فرمودند:
حضرت ولی عصر بین مردم رفت و آمد می کند،
در بازارهای ایشان راه می رود،
و روی فرشهای آنان قدم میگذارد..
ولی او را نمی شناسند..
یَتَرَدَّدُ بَینَهُم وَ یَمشی فی اَسواقِهِم وَیَطَا فُرُشَهُم وَلایَعرِفُونَهُ.
بحار؛52:154
1
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
خداوند زیارتشان را روزی مان فرماید
1
0
بنت الزهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
اجرتون با آقا امام زمان که اینقدر دغدغه مندانه دارید خدمت میکنید در این راه...
و من الله توفیق...
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
خیلی جالب بود،من از امام جماعت مسجدمون پرسیدم همینطوری پاسخ داد،میگفت احتمالا مقبرشون توی شهر سامرا باشه،ان شاءالله که لیاقت پیدا کنیم و بتونیم بریم زیارتشون
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
خیلی جالب بود،من از امام جماعت مسجدمون پرسیدم همینطوری پاسخ داد،میگفت احتمالا مقبرشون توی شهر سامرا باشه،ان شاءالله که لیاقت پیدا کنیم و بتونیم بریم زیارتشون
1
0
مروه شربینی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
بسیار زیبا وعالی بود ان شاءالله همه شیعیان ومحبین اهل بیت(ع)،بتوانند به نحو احسنت به امام حاضر وناظر خود خدمت کنند واز سفیران آن حضرت باشند
0
1
اسدی
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
به نحو "احسن" جناب مروه خان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
این نظرات کاربران الکیه خودشون درست کردن
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
سلام بر حسین بن روح نوبختی که آبروی ایران شد در بین نواب خاص امام زمان علیه السلام و بر دیگر نواب اربعه
0
0
...
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
اگه واقعا حسین بن روح ایرانیه خب صدا و سیما یه فیلمی، مستندی، سریالی چیزی ازش تهیه کنه
من که نمیدونستم
حتم دارم خیلیای دیگه هم نمیدونن
0
0
طلبه تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
سلام به همه
عراق که رفته بودم بعد از زیارت کاظمین علیهما السلام میخواستم برم زیارت نواب اربعه. آدرسم گرفتم ولی نشد که برم. چون اون ایام داعش تو عراق خیلی جولون میداد گفتن امنیت نداره...
تو برناممه که حتما برم ان شاءالله
1
0
آذردخت
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۷
سلام. خسته نباشيد.
استاد رجبي دواني در باشگاه خبرنگاران جوان درباره نواب اربعه مصاحبه اي كردن كه خوندنش مفيده
1
0