۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۶۰۳۷۶۱

اذعان کارشناس عرب بر ناتوانی ناتوی عربی در برابر جمهوری اسلامی ایران

اذعان کارشناس عرب بر ناتوانی ناتوی عربی در برابر جمهوری اسلامی ایران
طرح آمریکایی «ناتوی عربی» برای مقابله با آنچه خطرات ایران در منطقه خوانده می‌شود، همچنان با ناکامی‌ مواجه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، سرتیپ بازنشسته «فایز الدویری» کارشناس اردنی در امور نظامی گفت که «ناتوی عربی همانند اتحادیه عرب مُرده به دنیا آمد».

وی افزود: «دعوت به این ائتلاف یک دعوت آمریکایی بود و خواسته اعراب نبود و آمریکا نیز تنها به منافع خود می‌اندیشد و لذا دیدگاه آمریکا منطبق با دیدگاه عربی ملی نیست».

الدویری در مصاحبه با وبگاه «العربی‌الجدید» افزود: «آمریکا از ناتوی عربی حرف می‌زند نه یک ائتلاف که خود نیز جزئی از آن بوده و حضور نظامی فعال در آن داشته باشد و حال آنکه کشورهایی همانند عربستان، مصر، اردن و امارات که قرار است در آن نقش اصلی را داشته باشند با اوضاع دشوار مواجه هستند».

وی با اشاره به مشکلات داخلی مصر به خصوص در سطح اقتصادی و درگیری با گروه‌های مسلح سیناء، تصریح کرد که مصر شرایط رهبری این ائتلاف را ندارد و عربستان نیز در جنگ یمن گرفتار است و طی چند سال گذشته به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

وی افزود که اردن نیز از اوضاع نابسامان اقتصادی رنج می‌برد و گذشته از آن مهم‌ترین مسئله برای اردن، حل قضیه فلسطین است و لذا بین این کشورها هیچ کشوری که شرایط رهبری چنین ائتلافی را داشته باشد، وجود ندارد.

این کارشناس اردنی در ادامه به اختلاف دیدگاه‌های بین اردن با عربستان و امارات اشاره کرد و گفت که با وجود این اختلافات چگونه ممکن است چنین ائتلافی تشکیل داد؟

وی افزود که «سابقه دشمنی با اسرائیل بیشتر از دشمنی با ایران است و این رژیم یک اشغالگر است که از ۷۰ سال قبل بر منطقه تحمیل شده است».  

ایران یک قدرت منطقه‌ای است

سرتیپ بازنشسته «جلال العبادی» کارشناس نظامی و استراتژیک اردن نیز در این باره می‌گوید که «سخن درباره محور مقابله با ایران در درجه نخست تلاشی برای منحرف کردن جهت قطب‌نما از دشمن اصلی کشورهای عربی است، خطر اسرائیل تهدیدی اصلی برای ماست به خصوص اینکه اکنون «معامله قرن» نیز مطرح است».

العبادی افزود: «هدف از طرح‌های آمریکا کاهش فشارها بر اسرائیل است و مشکل ما با اسرائیل است نه ایران و ما نیاز به دشمنان زیاد نداریم، هدف آمریکا این است که ما به نیابت از آن با ایران مقابله کنیم، اما ما باید شفاف بگویم و باعث غرق شدن ملت نشویم، ایران یک کشور قدرتمند و استراتژیک است، امکانات نظامی زیادی دارد و در زمینه ساخت سلاح خودکفاست».

این کارشناس اردنی تصریح کرد: «ما با اهداف توسعه‌طلبانه ایران در منطقه مخالف هستیم، اما هر کشوری در جهان اهداف توسعه‌طلبانه دارد، ایران اهداف منطقه‌ای زیاد و محوری دارد چرا که منطقه با ضعف و خلأ عربی مواجه است».

العبادی در ادامه با تأکید بر اینکه ائتلاف عربی قادر به مقابله با ایران نیست، به اردن توصیه کرد که وارد این ائتلاف نشود چرا که «اردن قدرت نظامی و اقتصادی برای مقابله با ایران را ندارد».

وی همچنین به تشکیل ائتلاف عربی علیه یمن اشاره کرد و گفت که همه کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف کنار رفتند و تنها عربستان سعودی باقی مانده که از مرزهای جنوبی خود دفاع می‌کند و امارات نیز منافع خاصی در جنوب یمن دارد».

طرح ناتوی عربی را اولین بار در سال ۲۰۱۷ سعودی‌ها پیشنهاد کردند. این پیشنهاد با استقبال آمریکا مواجه شد و بعدا نیز مقام‌های آمریکایی از آن به عنوان یکی از ستون‌های برنامه ایالات متحده برای مقابله با ایران یاد کردند. عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، بحرین، قطر، عمان و اردن اعضای این ائتلاف هستند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات