۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۷۶۲

یادداشت | حکومت فطرت و عقلانیت

یادداشت | حکومت فطرت و عقلانیت
وظیفه‌ منتظر واقعی قبل از شکل گیری قیام، تعالی بخشیدن به سطح تعقل عمومی و سلامت فطریات است و این امر، نخستین زمینه لازم جهت ادراک پیام امام زمان(عج) است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از مسائلی که پیرامون قیام حضرت مهدی(عج) وجود دارد چگونگی مواجهه ایشان با افراد، دولت‌ها و تمدن‌های موجود در جهان است. گسترده شدن پرچم توحید و عدالت در سراسر جهان به چه صورتی رخ خواهد داد؟ یکی از مهم‌ترین عوامل در این مواجهه برای دستیابی به این اهداف، در مبنای معرفتی حکومت حضرت بر پایه فطرت و عقلانیت نهفته است.

حکومت مهدوی، حکومت فطرت و عقلانیت

قیام منجی بشریت بر اساس مبنای معرفتی فطرت سالم و عقلانیت صحیح، بنا شده است. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در بیان ویژگی انبیاء بر دو نکته فطرت و عقل، تأکید دارند. ایشان در خطبه اول نهج البلاغه می‌فرماید: «فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَه‏ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ ... وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول‏: پس خدا رسولانش را مبعوث کرد، و پيامبرانش را به دنبال هم به‌سوى آنان فرستاد، تا اداى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند، ... و نيروهاى پنهان عقل‌های آنان را بر انگيزانند.» حکومت مهدی موعود (عج) نیز در امتداد این راه است.

از امام باقر(ع) روایت شده: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ: چون قائم ما قيام كند خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان گذارد پس عقولشان را جمع كند، و خرد و آرمان‌هایشان كامل شود» (الکافی، ج1، ص25، چاپ دار الکتب الاسلامیۀ).

‌بر پایه این روایات، هنگام قیام حضرت ولی عصر(عج)، لطف الهی بر سر امت کشیده و عقل‌هایشان کامل می‌گردد. علاوه بر این، حکومت مهدوی بر فطرت بنا می‌شود. فطرت دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آنها همگانی و فرا زمانی بودن، عدم نیاز به تعلیم و تربیت، صادق و صریح بودن است. بنابراین افراد، دولت‌ها، تمدن‌ها بر اساس عقل و فطرت، جذب قیام حضرت می‌شوند و صلح و امنیت جهانی را به ارمغان می‌آورند؛ مگر آنانی که خلاف عقلانیت و فطرت، حرکت می‌کنند.

همچنین بر اساس آنچه در چنین حکومتی شکل می‌گیرد می‌توان چنین گفت که: از جمله تکالیف و وظایف منتظران قبل از شکل گیری قیام، تعالی بخشیدن به سطح تعقل عمومی، و سلامت فطریات است و این امر، نخستین زمینه لازم جهت ادراک پیام امام زمان (ع) است؛ زیرا جامعه‌ای که از سطح تعقل والاتر و بالاتری برخوردار باشد و بر اساس فطرت پاک خود حرکت نماید و معرفت و شناخت پیدا کند معارف الهی را که امام عرضه خواهد کرد بهتر ادراک و در برابر هجوم امواج جهل و کینه، بهتر ایستادگی و دفاع می‌کند. نَه خود، گرفتار جهل و تجاهل می‌گردد و نَه اجازه می‌دهد از جهل دیگران سوء استفاده گردد./918/ی704/س

مجتبی صداقت

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد رضوانی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
برای ارائه سیاست‌های آموزش و فرهنگ حکومت مهدوی در جامعه ایرانی، نیاز به گفت‌وگو و تضارب آرا داریم.
1
0
ثنایی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
امام ششم فرمودند:
حضرت ولی عصر بین مردم رفت و آمد می کند،
در بازارهای ایشان راه می رود،
و روی فرشهای آنان قدم میگذارد..
ولی او را نمی شناسند..
یَتَرَدَّدُ بَینَهُم وَ یَمشی فی اَسواقِهِم وَیَطَا فُرُشَهُم وَلایَعرِفُونَهُ.
بحار؛52:154
0
0
شیعه علی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
یادداشتی بنویسید که چرابرای سلامتی امام زمان (عج) بایدصدقه داد؟!
0
0