۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۶۰۳۷۶۸

تفرقه افکنی بین ایران و پاکستان؛ ترفند دشمنان همزان با سفر عمران خان

تفرقه افکنی بین ایران و پاکستان؛ ترفند دشمنان همزان با سفر عمران خان
نقشه قدیمی و کلیشه‌ای ایجاد یک عملیات تروریستی در آستانه سفر عمران خان به ایران و اتهام زنی به تهران را تنها باید تکرار حماقت دشمنان روابط تهران- اسلام آباد دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به ایران یک حادثه تروریستی برنامه ریزی شده در منطقه بلوچستان پاکستان به وقوع پیوست و 14 نیروی نظامی پاکستانی به ضرب گلوله کشته شدند. 

پس از این حادثه دولت پاکستان با طرح ادعای دست داشتن برخی گروه‌های بلوچ که در خاک ایران قرار دارند عملا و احتمالا به صورت ناخواسته مشغول اجرای نقشه دشمنان روابط دو کشور شد. مطلبی که در این خصوص باید در ذهن داشته باشیم این است که انجام هر اقدامی باید سود و منفعتی برای حامی یا مجری داشته باشد. 

بی فایده بودن مطلق این عملیات برای ایران

سوال و ابهام اول که در پاسخ به ادعای برخی رسانه های منافق مطرح می شود این است که حمایت از این گروه های تروریستی آن هم در آستانه سفر «عمران خان» دقیقا چه سودی به حال ایران خواهد داشت؟ 

شکی نیست که تهران به دنبال افزایش ارتباط با کشورهای همسایه است تا با تعاملات اقتصادی شکست پروژه های آمریکایی را نزدیکتر کند، پاکستان پر جمعیت ترین کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران است و ظرفیت بسیار خوبی دارد که به دلایل مختلف تاکنون دو کشور از ظرفیت عظیم یکدیگر استفاده چندانی نکرده اند. 

اقبال خوبی که مردم پاکستان نسبت به ایران دارند راه را برای افزایش روابط دو کشور هموار می سازد و از زمان روی کار آمدن «عمران خان» توقعات مردم دو کشور نیز برای گسترش همکاری ها افزایش یافته است، با این حال طراحی یک عملیات تروریستی که موجی منفی در پاکستان ایجاد کند آن هم در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به ایران تنها می تواند موجب لطمه زدن به روابط دو کشور شود که در حال حاضر به سود هیچ کدام از این دو همسایه نخواهد بود.

عربستان و نقش مخرب همیشگی

افزایش تنش میان پاکستان و ایران بیش از همه عربستان را به اهدافش نزدیک می کند و دوستی دو کشور نیز بیش از همه باعث خشم آل سعود خواهد شد. 

ایالت بلوچستان پاکستان که 40 درصد خاک این کشور را تشکیل می دهد نیز محل حضور گروههای نزدیک به عربستان است و محتمل ترین گزینه نیز این است که این گروه ها به طمع دلارهای نفتی با طراحی یک نقشه تروریستی و صحنه سازی اقدامی انجام دهند که روابط ایران و پاکستان را خدشه دار کنند.

این فرضیه زمانی قدرت بیشتری پیدا می کند که بدانیم محل وقوع حادثه تروریستی دلخراش جاده «اورماره_گوادر» حدود 400 کیلومتر داخل خاک پاکستان بوده است و رفت و آمد تروریست ها به این عمق و بازگشت آنها به ایران تقریبا غیرمنطقی به نظر می رسد. 

در اصل اگر تروریست ها قصد انجام عملیات داخل خاک پاکستان و فرار مجدد به ایران را داشتند طبیعتا باید هدفی نزدیک تر را انتخاب می کردند، طی 400 کیلومتر مسیر حتی با سریعترین خودروها نیز چندین ساعت زمان می برد.

البته این را نیز نباید فراموش کرد در حوادث تروریستی مشابه‌ای همچون جاده خاش به زاهدان که در ایران به وقوع می پیوندند؛ به همین دلایل نباید به سرعت دولت پاکستان را مقصر و عامل حملات دانست.

تصمیم خوب عمران خان

علی رغم تمام فشارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس بر پاکستان، «عمران خان» امروز وارد ایران شده و با مقامات کشورمان در زمینه های مختلفی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این اتفاق می تواند نقطه آغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور باشد و در برهه کنونی باعث نجات تهران و اسلام آباد از شرایط اقتصادی موجودی شود که درگیر آن هستند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات