۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۶۰۳۸۸۵

واکنش مقام عراقی به اظهارات تهدید آمیز کاردار سفارت آمریکا

واکنش مقام عراقی به اظهارات تهدید آمیز کاردار سفارت آمریکا
نماینده ائتلاف فتح عراق به اظهارات مداخله جویانه و تهدید آمیز کاردار سفارت آمریکا در بغداد واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، قصی عباس نماینده ائتلاف فتح عراق به اظهارات مداخله جویانه و تهدید آمیز «جوی هود» کاردار سفارت آمریکا در عراق واکنش نشان داد.

وی افزود: حرفهای کاردار سفارت آمریکا، باج گیری جدید از قوه مقننه و مجریه در عراق با هدف ممانعت از تصویب قانون یا اتخاذ تصمیمی درباره حضور آمریکا در عراق است. آمریکا قیم عراق نیست و دخالت مستقیم آن در امور عراق قابل قبول نیست و نیازمند اقدام جدی وزارت خارجه عراق است.

عباس تاکید کرد: این اقدامات مداخله جویانه بر ماهیت روابط میان عراق و آمریکا تأثیرگذار است. وزارت خارجه آمریکا باید درباره حرفهای کاردار سفارت آمریکا در عراق توضیح دهد.

وی از وزارت خارجه عراق هم خواست که کاردار سفارت آمریکا را احضار کند و یادداشت اعتراض آمیز درباره دخالت آمریکا در امور داخلی عراق تحویل وی دهد.

شایان ذکر است که «جوی هود» کاردار سفارت آمریکا در عراق در سخنانی گفته بود: در تفسیر و واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مراقبت از ایران از طریق خاک عراق مبالغه و اغراق شد.

وی ادعا کرده بود: حضور ما در عراق به منظور تقویت دولت این کشور، تکمیل روند شکست داعش و همچنین گسترش قدرت آنها برای مقابله با دخالت‌های ایران است و دونالد ترامپ در رابطه با ضرورت مراقبت از نقش منفی ایران در منطقه حق داشت.

جوی هود مدعی شده بود: ایران بازار عراق را غرق در کالاهای خود کرده و کشاورزان عراقی را بیکار کرده است. ایران کالاهایی به میزان ۲۰ میلیارد دلار به عراق می‌فرستد درحالی که عراق اقدام متقابل انجام نمی‌دهد. آمریکا از طریق پایگاه‌های خود در خاک عراق از ایران مراقبت نمی‌کند.

وی در رابطه با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق و مقایسه آن با سفر غیر علنی ترامپ به پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار عراق گفت: اینها مراقبت‌های امنیتی است و باید آنها را به کار گیریم. هیچ کس در عراق رئیس جمهور ایران را تهدید نمی‌کند به همین دلیل بدون تشدید تدابیر امنیتی به عراق آمد.

هود همچنین گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق را به سفر منطقه‌ای نصیحت کرد و ما از تحرکات و گسترش روابط عراق با عربستان، مصر و دیگر کشورهای عربی حمایت می‌کنیم. ما همچنین خواستار سفر عبدالمهدی به واشنگتن هستیم.

کاردار سفارت آمریکا در عراق گفت: ما می‌خواهیم که عراق در زمینه انرژی مستقل باشد. به حکومت عراق معافیت‌هایی کوتاه مدت در رابطه با وارد کردن انرژی از ایران دادیم. ما می‌خواهیم که عراق خودش انرژی و گاز تولید کند و وزیرانی دارد که توانایی انجام این کار را دارند.

وی گفت که اگر عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نباشد اقدامات دیپلماتیک علیه آن اتخاذ می‌کنیم.

جوی هود در پایان مدعی شد: ایران به عراق فشار می‌آورد تا تحریم‌ها را نقض کند و ما از نزدیک پیگیر این مساله هستیم و اقداماتی در این راستا اتخاذ می‌کنیم. ما تمام حواله‌های مربوط به شرکت‌ها و یا اشخاص ایرانی به خصوص کسانی که با سپاه مرتبط هستند را توقیف می‌کنیم./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات