۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۶۰۳۸۹۲

بازتاب گسترده سفر عمران خان به ایران در رسانه های پاکستان

بازتاب گسترده سفر عمران خان به ایران در رسانه های پاکستان
رسانه ها و شبکه های اجتماعی پاکستان، همزمان با آغاز سفر عمران خان به جمهوری اسلامی ایران، به گرمی از این سفر استقبال کرده و از آن به عنوان سفر تاریخی یاد می کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عمران خان نخست وزیر پاکستان در راس هیات سیاسی- اقتصادی روز گذشته وارد فرودگاه بین المللی شهر مشهد مقدس شد.

نخست وزیر پاکستان در نخستین سفر خود به ایران در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مورد استقبال رسمی استاندار و مقامات محلی خراسان رضوی قرار گرفت.

وی پس از توقفی کوتاه در مشهد مقدس و زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام، برای دیدار و مذاکرات رسمی با مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته وارد تهران شد.

شبکه دولتی پاکستان (PTV) با انعکاس گزارش های مختلف درخصوص تاریخ روابط ایران و پاکستان، سفر فعلی عمران خان را یک سفر تاریخی عنوان کرد و گفت: دو کشور برادر ایران و پاکستان همواره در تمامی لحظات در کنار یکدیگر قرار داشته اند.


بازتاب گسترده سفر عمران خان به ایران در رسانه های پاکستان
 
همزمان با این سفر، فعالان فضای مجازی در پاکستان با هشتگ «ایران-پاکستان در کنار یکدیگر» از این تحول استقبال کردند.

کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در پاکستان سفر عمران خان به ایران را نشانه آغاز دوران جدید در روابط دو کشور برادر و همسایه توصیف کرده و از آن استقبال کردند.

آنان همچنین تقویت روابط و همکاری های این دو کشور بزرگ اسلامی را برای اتحاد امت اسلام مهم و ضروری دانستند.

کاربران پاکستانی همچنین ورود عمران خان به ایران را روز بزرگ و مهمی برای هر دو کشور عنوان کردند.
آنان با الصاق تصاویری از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و عمران خان، نوشتند: روابط برادرانه ایران و پاکستان برای جهانیان الگو خواهد بود.

فعالان سیاسی پاکستان نیز در این میان از رویکرد عمران خان به عنوان رئیس حزب تحریک انصاف (حزب حاکم فعلی این کشور) برای سفر به ایران حمایت کرده و نوشتند: ترند همه حامیان حزب تحریک انصاف، طرفداری از ایران و پاکستان است.

در همین حال رسانه های پاکستانی و تحلیلگران امور سیاسی این کشور نیز با مهم برشمردن سفر عمران خان به ایران، به دولت های دو کشور توصیه کردند که اجازه ندهند مخالفان توسعه روابط ایران و پاکستان، اقدام به تحت تاثیر قرار گرفتن مناسبات دو کشور شوند.

بازتاب گسترده سفر عمران خان به ایران در رسانه های پاکستان
 
روزنامه «نوای وقت» پاکستان با استقبال از راهکار جدید دولت این کشور برای مراقبت از مرزهای مشترک با ایران، توصیه کرد که تهران و اسلام آباد باید نسبت به توطئه های طرف های خارجی علیه روابط صمیمی دو کشور هوشیار باشند.

این روزنامه اردو زبان چاپ شهر اسلام آباد امروز (دوشنبه) در سرمقاله خود با اشاره به سفر عمران خان به ایران و تماس تلفنی اخیر میان وزرای امور خارجه دو کشور، از مواضع جمهوری اسلامی ایران برای همیاری پاکستان در مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

در این سرمقاله آمده است: برخی ها در منطقه به ویژه طرف های خارجی (فرامنطقه ای) هرگز به دنبال منطقه آرام و عاری از تنش و درگیری نیستند به همین دلیل آنان با استفاده از عناصر تروریستی و اقدامات شیطانی، در سدد ضربه زدن به روابط برادرانه میان ایران و پاکستان هستند.

نوای وقت نوشت: رهبران ایران و پاکستان باید نسبت به این توطئه ها آگاه باشند. هرگونه مسائل در ارتباط با مرزها و امنیت دو کشور با ازطریق مجاری دیپلماتیک پیگیری و برای رفع آن اقدام شود.

«سلمان غنی» یکی از کارشناسان سیاسی و نام آشنای پاکستان امروز (یکشنبه) در مقاله خود در روزنامه اردو زبان «دنیا» نوشت: هر زمان که ایران و پاکستان در مسیر تعمیق روابط و همکاری ها قدم برمی دارند، دشمنان دو کشور و مخالفان آنان نیز فعال تر می شوند.

بازتاب گسترده سفر عمران خان به ایران در رسانه های پاکستان

وی تاکید کرد: سفر نخست وزیر پاکستان فقط به نشانه حُسن نیت انجام نشده بلکه روابط مهم و وضعیت حساس منطقه ایجاب می کند که فرآیند دیدار میان مقام های عالی رتبه دو کشور افزایش یابد.

سلمان غنی معتقد است: برخی از عناصر برای تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران و پاکستان و همچنین ضربه زدن به اهداف سفر عمران خان، توطئه چینی می کنند.

روزنامه نوای وقت نیز در مقاله ای با عنوان «موانع در مسیر تجارت و روابط با ایران»، گفت: دولت اسلام آباد باید صرف نظر از فشارهای خارجی اقدامات عملی در مسیر تعمیق تجارت با ایران، استفاده از ارزهای محلی در فعالیت های بازرگانی، خرید نفت از ایران و از همه مهم تر تکمیل طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان، انجام دهد.

در این گزارش آمده است: برخی از کشورهای عربی که اخیر مدعی فروش نفت به ایران با بازپرداخت بلند مدت، شده بودند تا اکنون به وعده خود عمل نکردند بنابراین پاکستان باید از این وضعیت بهره برداری کرده و برای خرید نفت با بازپرداخت نسبتا بلنددمت با ایران وارد مذاکره شود./۹۸۸/
سید اشهد نقوی
ارسال نظرات