۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۰۴۴۰۵
شریعتمداری:

نیازمند نهضت مهارت آموزی هستیم| از جوانان در عرصه های مدیریتی استفاده شود

نیازمند نهضت مهارت آموزی هستیم| از جوانان در عرصه های مدیریتی استفاده شود
وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز نیازمند نهضت مهارت آموزی هستیم، گفت: برای مبارزه با فساد اداری نیازمند استفاده از جوانان در عرصه های مدیریتی هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران با اشاره به هفته کار و کارگر، یاد و خاطره شهدای کارگر را گرامی داشت و گفت: کارگران علیرغم فشارهایی که مستکبران بر ملت ایران وارد کرده اند، کنار مردم بوده و با اکتفا به حداقل ها چرخ اقتصاد را چرخانده اند.

وی به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه توجه به کارگران اظهار داشت: بر اساس فرموده های رهبری قوام رونق تولید به کارگران و نیت آنها است، بنابراین باید به امور کارگران توجه جدی داشته باشیم.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: انبیای الهی در کنار رسالت هایی که بر عهده داشتند، مشغول به فعالیت ها و کارهای جسمانی بودند که این به نوبه خود اهمیت کار و تلاش را نشان می دهد؛ اگر کار و کارگر محترم شمرده شوند، بدون شک کارگران برای کار خود ارزش قائل شده و کیفیت فعالیت خود را بالا می برد و در نتیجه اقتصاد شکوفا می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: اگر کارفرما و کارگر مورد احترام واقع شوند، کیفیت کالاهای مادی و معنوی خود را بالا برده و بازار داخلی به طور خودکار رقابتی می شود و مردم برای خرید کالاهای داخلی ترغیب می شوند.

وی بر ضرورت صیانت از اشتغال در سال رونق تولید تأکید کرد و ابراز داشت: در سال رونق تولید باید سیاست های حمایتی مالی از تولیدکنندگان بیشتر اجرا شده و شورای پول و اعتبار برای تأمین سرمایه تولیدکنندگان وارد عمل شود.

شریعتمداری با بیان اینکه در سال رونق تولید، مالیات بر ارزش افزوده را باید در زمینه حمایت از تولید خرج کنیم از تغییر سیاست های تأمین اجتماعی در زمینه حمایت از کار و کارگر و تولید کننده خبر داد و افزود: ما باید همه تلاش خود را در راستای رفع موانع تولید متمرکز کنیم و طبق تأکید رهبری سیاست های تجاری مناسب برای رونق تولید اندیشیده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تأکید بر لزوم جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای مشابه داخلی از ممنوعیت واردات هزار و 400 قلم کالای خارجی در راستای حمایت از کالای ایرانی خبر داد و گفت: یکی از سیاست های کلان وزارت کار ممنوعیت واردات کالاهایی است که مشابه آن در داخل تولید می شود.

وی با بیان اینکه برای رونق گرفتن چرخه تولید باید به معیشت کارگران توجه اساسی صورت گیرد، افزود: سال گذشته جلسات متعددی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شد و قرار است در زمینه توجه به معیشت کارگران گام های برجسته ای برداشته شود تا با رضایتمندسازی کارگران شاهد رونق گرفتن تولید داخلی باشیم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه باید به جای خصوصی سازی، مالکیت کارگران در بخش های تولیدی به صورت تعاونی مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: امروز نیازمند اصلاح اصل نظام مزدی هستیم تا میان مزد و ایجاد سود در واحدهای تولیدی ارتباط ایجاد شده و کارگر از سود تولید بهره مند شود؛ امروز باید جلوی خصوصی سازی فعلی که واحدهای تولیدی را به متروکه های آهن پاره تبدیل می کند گرفته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در سال رونق تولید در پی آن هستیم که قدم های مؤثری در زمینه مسکن کارگران برداشته و تعاونی گسترده ای برای تأمین نیازهای کالایی کارگران ایجاد کنیم؛ در حال حاضر از تعاونی کارگران رضایت نداریم و باید با ایجاد نظام توزیع کالا با ارز نیمایی گام های بلندتری در زمینه تأمین کالای مورد نیاز کارگران عزیز برداشته شود.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند نهضت مهارت آموزی هستیم، گفت: امروز جوانان کشور اعم از دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان با پدیده کمبود مهارت مواجه هستند، از همین جهت وزارت کار با ارائه لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس با استفاده از ۵۰ میلیون یورو منابع ارزی و با بکارگیری دانشکده های فنی و حرفه ای درصدد افزایش مهارت‌ جوانان برآمده است.

شریعتمداری تصریح کرد: امروز برای مبارزه با فساد اداری نیازمند استفاده از جوانان مؤمن و متعهد در عرصه های مدیریتی هستیم؛ امروز در سطوح مدیریتی باید از جوانان نخبه استفاده کرد، نه اینکه پیرمردانی با موهای رنگ شده را به عنوان مدیر جوان بر کرسی های ریاست نشاند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه امروز باید در عرصه های مختلف مدیریتی و وزارتی کشور شفافیت وجود داشته باشد، اظهار داشت: ما در وزارت کار همه تلاش خود را برای ایجاد شفافیت به کار گرفته ایم و معتقدیم به جز مسائل امنیتی، چیز دیگری نباید از سمع و بصر مردم پنهان باشد.

وی مسأله اشتغال پایدار را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: دولت با کسب اجازه از محضر رهبر معظم انقلاب اقدام به برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی کرد تا برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی تلاش کند که تاکنون ۷۵۰ میلیون دلار با نرخ ارزان به عنوان وام در زمینه اشتغال روستایی معین شده است.

شریعتمداری در پایان با تأکید بر لزوم ایجاد و تقویت امنیت سرمایه گذاری در کشور یادآور شد: رؤسای قدیم و جدید قوه قضاییه بر این موضوع همواره تأکیده داشته اند و امیدواریم با این روند امنیت لازم برای سرمایه گذاران ایجاد شود، زیرا امنیت سرمایه گذاری در ایجاد اشتغال پایدار تأثیر بسزایی دارد./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات