۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۰۴۸۳۲
رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان:

ائمه جماعات جاذبه‌های مساجد را افزایش دهند

ائمه جماعات جاذبه‌های مساجد را افزایش دهند
حجت الاسلام حسینی مساجد را ظرفیت بزرگی برای روحانیت دانست و گفت: ائمه جماعات باید تلاش کنند تا جاذبه‌های مساجد را برای جذب نوجوانان و جوانان افزایش دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید عبدالصاحب حسینی دوشنبه شب در نخستین گردهمایی ائمه جمعه و جماعات و مبلغین و مبلغات شهرستان‌های کاشان و آران که در سالن شهدای پاسدار ناحیه مقاومت بسیج کاشان برگزار شد با تسلیت شهادت حجت الاسلام مصطفی قاسمی در همدان، گفت: شهادت این روحانی همدانی نشانه مظلومیت جامعه روحانیت در عصرحاضر است.

وی افزود: رسالت روحانیت در برهه‌ای که همه هجمه‌ها بر علیه روحانیت است سنگین‌تر از گذشته است چرا که ضربه‌ای که دشمن از دین خورده است امروز برای کوبیدن ارزش‌های دینی وارد میدان شده است.

حجت الاسلام حسینی عدم حضور نوجوانان و جوانان در مساجد و نماز‌های جماعات را یکی از چالش‌های امروزجامعه دانست و گفت: ائمه جماعات باید تلاش کنند تا جاذبه‌های مساجد را برای جذب نوجوانان و جوانان افزایش دهند.

وی ادامه داد: جاذبه‌های ظاهری مساجد، نظافت و بهداشت، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی، اردو‌های تفریحی از جمله‌های جاذبه‌های جذب نوجوانان و جوانان به مساجد برای حضور پرشور نسل جوان در برنامه‌های مسجد است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان برجسته شدن برخی اختلاف سلیقه‌ها بین ارکان مساجد، هیات امنای مساجد و کانون‌های فرهنگی مساجد و رواج غیبت و تهمت را سبب ریزش نمازگزاران مساجد و دوری نوجوانان و جوانان از مسجد دانست.

حجت الاسلام حسینی منبر‌های جذاب وعاظ را در جذب نوجوانان و جوانان به مساجد حائز اهمیت دانست و با تأکید بر مطالعه وعاظ و خطبا، اظهار داشت: وعاظ و خطبا با مخاطب شناسی و براساس نیاز‌های مخاطب خود باید مطالعه و حرف برای گفتن داشته باشند.

وی مخاطب شناسی، نیاز سنجی مخاطب و موضوع شناسی را سه اصل مهم برای جذب نوجوانان و جوانان از سوی وعاظ وخطبا دانست و افزود: اگر به این سه اصل توجه نشود شاهد فرار مخاطب از مساجد خواهیم بود.

به گفته وی، بی تفاوتی ائمه جماعات و مبلغان و مبلغات به مسائل روز جامعه و بی توجهی به ایجاد جاذبه در مساجد سبب رویکرد نوجوانان و جوانان به جاذبه‌های کاذب فضای مجازی و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شده است و نوجوانان و جوانان را از مساجد دور کرده است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در ادامه با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان و میهمانی خدا، گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای ائمه جماعات، وعاظ و خطبا و هیات امنای مساجد است تا از این فرصت بیشترین بهره برداری را از سرمایه این ماه برای نوجوانان و جوانان داشته باشند.

در ادامه محمد تکبیرگو دادستان کاشان نیز سه نوع پیشگیری وضعی و اجتماعی و قضایی را در کاهش جرم موثر خواند و افزود: در پیشگیری اجتماعی باید تلاش کرد تا در جامعه یک نفر حتی فکر جرم به ذهن اش خطور نکند.

وی با اشاره به اینکه در پیشگیری وضعی باید وضعیتی را به وجود آورد که فرصت ارتکاب جرم از مجرم گرفته شود، گفت: در پیشگری قضایی وکیفری رای قاضی باید به گونه‌ای باشد که هم جرم تکرار نشود و هم دیگران عبرت بگیرند.

تکبیرگو افزود: پیشگری وضعی و پیشگیری قضایی بر عهده روحانیت نیست و کار پلیس و دستگاه قضا است، اما می‌توان با آگاهی بخشی و آموزش به مردم زمینه‌ای فراهم کرد که فرصت‌های ارتکاب جرم در اختیار مجرم قرار نگیرد و این فرصت از مجرمین گرفته شود.

وی ادامه داد: در پیشگیری اجتماعی، روحانیت، صدا و سیما، و رسانه‌ها نقش مهم و اساسی در آموزش و فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه دارند ضمن اینکه در این بخش روحانیت برای کمک به سالم سازی جامعه نقش اصلی را دارد.

دادستان شهرستان کاشان گفت: اگر به یک آیه از قرآن که می‌فرماید، ‹‹یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ›› عمل کنیم و وفای به عهد را زیر پا نگذاریم و به عهد خود پایبند باشیم و به آن عمل کنیم همه معضلات و مشکلات جامعه حل و فصل است.

تکبیرگو  بیان کرد: بسیاری از مشکلات امروز جامعه ناشی از عدم قناعت و حرص و ولع است و ماه محرم و ماه رمضان و برخی مجالس خانگی ظرفیت بزرگی است که در اختیار روحانیت است تا به آن بپردازد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات