۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۰۴۹۲۹
تحلیل حجت الاسلام والمسلمین پناهیان درباره بیانیه گام دوم؛

رهبر انقلاب به لحاظ توان فکری و تحلیلی در بالاترین جایگاه قرار دارند

رهبر انقلاب به لحاظ توان فکری و تحلیلی در بالاترین جایگاه قرار دارند
حجت الاسلام پناهیان امید را مفهوم کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب دانست و تصریح کرد: مردم بسیاری از کشورها به دلیل بی هدفی امیدی به آینده ندارند اما در ایران این گونه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در سلسله نشست های طلیعه رمضان که در سالن همایش های غدیر برگزار شد، به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب باید نگاه کرد این آینده نگری و امید بخشی از سوی چه شخصیتی صادر شده است نخستین گام برای درک بیانیه گام دوم انقلاب شناخت شخصیت رهبر معظم انقلاب است، باید بدانیم رهبر معظم انقلاب از نظر توان فکری و تحلیلی همچنین تحلیل وضع موجود و پیش بینی وضع آینده در چه جایگاهی قرار دارند.

امید مفوم کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب است

معرفی شخصیت رهبر معظم انقلاب

 دو ویژگی در رهبر معظم انقلاب موجب شده است قدرت تحلیلی ایشان نمایان شود که نخستین ویژگی اهل قرآن بودن است، بسیاری از طلاب ما به درجه اجتهاد نیز دست پیدا کرده اند اما تسلط بر قرآن کریم ندارند زیرا در حوزه علمیه اگر طلبه ای می خواهد به بالاترین درجه علمی برسد نیازی نیست به صورت کامل به قرآن کریم تسلط داشته باشد برخی از طلاب نیز که به قرآن کریم پرداخته اند در پیج و خم های قرآنی متوقف می شوند اما رهبر معظم انقلاب به عنوان عالم حوزوی به صورت کامل با قرآن کریم کار کرده است.

نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب را از طلبه های دیگر متمایز می کند مطالعه تاریخی و اهل تاریخ اسلام بودن است این دو مورد بیان شده دو نقطه تمایز ایشان است اما نشان دهنده قدرت فکری ایشان نیست بلکه نکته برجسته برای قدرت فکری ایشان، دارا بودن قدرت تحلیل است که در میان اهل قرآن و اهل تاریخ نیز کم دیده می شود و در میان عالمان حوزه علمیه افراد اهل تفسیری که دارای توانایی تحلیل باشند کم مشاهده می شود.

به عنوان مثال جلسات رهبر معظم انقلاب با دانشجویان در پیش از انقلاب تبدیل به کتابی به نام انسان دویست و پنجاه ساله می شود که در سال های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است که تحلیل های ایشان از ائمه معصوم(ع) را بیان می کند؛ اثر دیگر رهبر معظم انقلاب که مربوط به پیش از انقلاب است، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است که پیش از ایشان فردی چنین به قرآن کریم نپرداخته است.

قدرت تحلیل رهبر معظم انقلاب بیش از 50 سال است که با ایشان همراه است؛ ایشان در سخنرانی های خود مراقب هستند فخر فروشی علمی صورت نگیرد که در این مراقبت علمی نیز بسیار موفق هستند در نتیجه برخی گمان می کنند سخنان ساده از ایشان می شنوند که باید از این حجاب خارج شویم.

فارغ از بحث های گفته شده بیانیه گام دوم انقلاب از سوی فردی صادر شده است که در رأس امور این مملکت حضور دارد و به تحلیل مسائل پرداخته که این چه سال مسؤولیت موجب شده است قدرت تحلیل ایشان رشد کند بنابراین عدم درک عمق بیانیه گام دوم انقلاب برای ما طبیعی است.

پشت تحلیل هایی که رهبر معظم انقلاب ارائه می دهند هزاران صفحه خبر و دانایی قرار دارد؛ ایشان برای یک سخنرانی یک هفته مطالعه می کنند و حجم مطالعاتی که در اختیار رهبر معظم انقلاب  قرار می گیرد به اندازه پایان نامه دکتری است.

ائمه معصوم(س) سفارش کردند در امور باید به عالم زمان شناس مراجعه کرد که باید توجه داشت زمان شناسی کار ساده ای نیست چنانچه برخی جزئیات، همانند بی حجابی را مشاهده می کنند اما نمی توانند از موضع بالا به این موضوع نگاه کرده و نبض زمان را دریافت کنند؛ به عنوان مثال تا یک استاد حوزه علمیه که من هم نیز مدت ها دوست داشتم از محضر چنین استادی استفاده کنم در جلسه ای بیان کرد که وضع کشور از نظر دینی خراب تر از پیش انقلاب شده است.

چه تحلیلی است از سوی برخی بیان می شود در حالی که به واسطه انقلاب، معنویت عالم را فرا گرفته و حتی معنویت مسیحیت نیز اوج پیدا کرده است اما نمی دانیم برخی بر اساس چه آماری این تحلیل ها را بیان می کنند.

همچنین شخصی بیان می کرد، چه شده که به عالمان دینی توهین می شود، در حالی که چنین مواردی نشان می دهد عالمان دینی به خوبی کار می کنند که از سوی مستکبران مورد هجمه قرار گرفته اند؛ یا این که بی حجابی را به گونه ای بد می بینند که در سخنرانی خود از بی حجابی برای مثال زدن از فساد استفاده می کنند و مشکل را فقط حجاب می دانند در حالی که با کم کاری ها از سوی ما و هجمه های دشمن علیه حجاب همین مقدار حجاب نیز معجزه است.

امام خمینی(ره) هر درگیری که با علما داشته است به دلیل نداشتن قدرت تحلیل از سوی آنها بوده است اما بیانیه گام دوم انقلاب از سوی شخصیتی صادر شده است که گذشته را تحلیل، وضع موجود را بررسی و آینده را توصیف کرده است و توصیه هایی داشته اند.

ارزشمند ترین سوال بسیاری که اگر به محضر ایشان برسد این است که زمانه را چگونه می بینید و آینده را چگونه بیان می کنید؟ به نظر بنده رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نتوانسته اند نهایت شادی خود را ابراز کنند یعنی بیانیه توان آن را ندارد زیرا نشاط و شادی ایشان از میان سخنان شور پیدا است.

حکمت برای تشخیص زمان بسیار مهم است و اگر زمان شناسی را حذف کنید خواهید دید چه بلایی بر سر اسلام خواهد آمد که با همین دستورات دینی بلکه با معارف دینی دین را ریشه کن می کنند.

 ما از یک انسان که زمان شناسی او در زمینه، حال و حتی آینده به ثبت رسیده است تحلیل گام دوم انقلاب را می شنویم؛ بسیاری از افرادی که خودشان را افراد هوشمندی می دانند و اداره کنندگان مراکز استراتژیک بوده اند هزاران فرسنگ فاصله دارند که به ایشان برسند.

رهبر معظم انقلاب وقت مضاعفی برای بیانیه گام دوم انقلاب صرف کرده اند و به یاد ندارم که ایشان توصیه کرده باشند به بیانیه مطرح شده از سوی ایشان بپردازند که چنین موردی نشان از دل دردمند ایشان است که برای نجات جامعه می تپد.

امید مفهوم کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب

 

امید مفوم کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب است

 

رهبر معظم انقلاب در گام دوم سرفصل ها و توصیه های اساسی که قسمت پایانی بیانیه است مطلبی را بیان می کنند که مفهوم کلیدی بیانیه است و آن هم امید است؛ هدف مهم این بیانیه امید دادن است.

طلبه ای که دارای امید بیان شده در بیانیه گام دوم انقلاب نباشد حق ندارد موعظه کند و موعظه او بویی از ابلیس می دهد؛ چرا طلبه مکتب امام جعفر صادق(ع) باید فرموده امام صادق(ع) که از چگونگی بخشیده شدن گناهان جامعه دارای حاکمیت حق و پذیرفته نشدن طاعات جامعه ای که دارای حاکمت حق نیست سخن گفته است را فراموش کند؛ من تعجب می کنم طلبه مکتب امام صادق(ع) در ارزیابی های خود این روایت ها و اصل دین را کنار می گذارد و نماز و حجاب برای او مهم می شود.

منکر ترین منکرها و معروف ترین معروف ها را فراموش کرده اند، به عنوان مثال با افرادی که به اصل ولایت و امامت دل سپرده اند چگونه باید برخورد کرد؟ دربرخی موارد مردم را به اسم دین مأیوس می کنیم در حالی که در موعظه های دردمندانه اهل این راه از این قبیل موعظه های مأیوسانه دیده نمی شود و برخی به سرعت مثال می زنند مشاهده کردید اندلس چه شد؟، مگر اندلس جامعه ولایی بود؟.

یکی از پایه های امید این است که ملت را از غیر راه انقلاب نا امید سازیم و ناامیدی دیگران را در جهان اطلاع رسانی و بیان کنیم؛ امروزه ملت اروپا و آمریکا چه امیدی به آینده دارند؟ اگر قیام نمی کنند و اگر نشسته اند، به دلیل نا امیدی است، کسی در دنیا آینده ای ندارد که به آن دل ببندد.

امید مفوم کلیدی بیانیه گام دوم انقلاب است

اما در کشور ما به عنوان مثال هر اشکالی که ببینیم مانند رهبر معظم انقلاب خواهیم گفت دولت اسلامی نشده است، نظام نتوانسته است تمام قوانین خود را اسلامی کند، حوزه علمیه نتوانسته قوانین لازم برای زیرساخت ها و نظام های حقوقی تولید کنند به صورت کلی ما می توانیم از آینده سخن بگوییم که باید به سمت آن حرکت کنیم و باید کارهای فراوان و دانش های اسلامی تولید کنیم و می دانیم اسلامی داریم که به سمت آن حرکت می کنیم اما آمریکا به سمت چه حرکت می کند؟ اجرای دموکراسی، که آن را اجرا کرده اند و چیزی نمانده است که بخواهند به آن دست پیدا کنند.

مردم فرانسه و سیاست مداران آن چگونه در مورد آینده صحبت می کنند؟ می خواهند دموکراسی را پیاده سازی کنند؟ در اقتصاد، نظام سرمایه داری را پیاده سازی کنند؟ مگر تا به امروز چه می کرده اند؟ در جهان فردی سخنی برای گفتن ندارد و طلبه ای که آگاه نباشد در جهان چه می گذرد نمی تواند بت های بت کده ها را بشکند بلکه در کنار بت ها مردم را به خدا دعوت می کند و فتح مکه رخ نداده است تا بت های کعبه را بشکند.

بت امروزی که در اندیشه برخی مردم است این است که آمریکا یا اروپا بهتر است و خوشبخت تر هستند و طلبه ای که نتواند بیان کند آنها خوشبخت تر نیستند سواد تبلیغ ندارد و جزء اول ذکر توحید را نمی تواند بیان کند.

همانند بنی امیه تبلیغ نکنید

امام باقر(ع) می فرماید بنی امیه از ایمان سخن می گفتند اما کفر را تبیین نمی کردند بنابراین همانند بنی امیه تبلیغ نکنید بلکه بگویید کفر فرجامش چه شد و آن را مطالعه کنید؛ چند نفر از طلبه ها از جزئیات تظاهرات چند میلیونی فرانسه که در انقلاب کبیر فرانسه نیز سابقه نداشته است، آگاهی دارد که برای دفاع از حقوق خانواده تظاهرات کرده اند؟ برای این که بتوانند از خانواده صیانت کنند  قانون تصویب می کنند اما دولت دیکتاتور فرانسه آن را نپذیرفت؟ طلبه ای که از جرئیات آنچه که در فرانسه می گذرد آگاهی ندارد نمی تواند جامعه را در زمینه حجاب موعظه کند؛ تا کسی از طاغوت ناامید نشده باشد و کفر به طاغوت نیاورد قدرت و ارزش ایمان را درک نخواهد کرد و نمی تواند امید بدهد.

بیانیه گام دوم جوانان را خطاب قرار داده است که اگر جوانان جامعه ای ناامید شوند بدترین وضعیتی است که برای یک جامعه می توان تصور کرد، البته بزرگترهای جامعه اگر ناامید شوند برای آن جامعه نیز باید خون گریست گرچه ما در وضعیتی نیستیم که حتی جوانان ناامید باشند.

بیانیه گام دوم انقلاب در هر بخش آن اسنادی وجود دارد و در هر بخش آن نیز جوانان مورد خطاب قرار گرفته اند و چنانچه از دوران دفاع مقدس تجربه داریم جوان ترها همیشه جلو می زنند؛ مفاهیم دینی مطرح شده در بیانیه را به کار گیرید به عنوان مثال ابلیس مهم ترین ویژگی آن ایجاد یأس است و به هرکس نزدیک شود یأس ایجاد می کند؛ زمانی که ما به گذشته نگاه شاکرانه ای داشته باشیم، ذخیره امید برای آینده می شود که برای درک این مطلب باید سوره ضحی را بخوانید؛ البته این الگو در بیانیه گام دوم انقلاب به کار گرفته شده است که با نگاه شکرانه به گذشته، به آینده امید می دهد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
حضرت علی (علیه‎السلام) می‎فرماید:
((فأحبب لغیرك ما تحب لنفسك و اكره له ما تكره لها؛ آنچه كه براى خود دوست می‎داری، برای دیگران هم دوست بدار و آنچه براى خود نمى‏پسندى، براى دیگران هم مپسند)).
نمیشه که آقایونی در کشور مسئولیت داشته باشند در هر رده و پست و مقامی که شعار انقلابی گری و نسخه انقلابی و ارزشی برای عامه مردم بپیچند ولی خود و آقازاده ها و بستگانشون رفتارها و سبک زندگی غیر ارزشی و غیر انقلابی داشته باشند.
اینجاست که سبک زندگی ساده ،صادقانه و بدون تجمل مقام معظم رهبری مد ظله العالی و شهید رجائی می بایستی وظیفه و در دستور کار هر فردی باشد که در نظام ارزشی و انقلابی ایران خواهان پذیرش مسئولیت است و به هرکسی که توانایی و تحمل چنین سبک زندگی را ندارد نمی بایستی اجازه پذیرش مسئولیت داده شود که متآسفانه در طول سه دهه اخیر خلاف این امر را در اداره کشور شاهد بوده ایم،بنحوی که نمی توان از حقوق های نجومی و چند میلیونی آقایان و رانت بازی ، اختلاس ، رشوه در بین ایشان و کاخ نشینی ،دزدی و فرارشان از کشور و سبک زندگی و تحصیل آقازاده ها ،دوتابعیتی ها و بستگانشان در خارج از کشور چیزی جز بی عدالتی و تبعیض و ظلم به طبقه از دست رفته متوسط و محروم جامعه متصور شد.و صد البته این بخاطر کوتاهی نهادهای نظارتی و قضایی در غربالگری کسانی بوده که خواهان پذیرش مسئولیت در نظام ارزشی و باور مدار جمهوری اسلامی و به هزینه و درد و رنج و مقاومت مردم بوده است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
هرجا روح انقلاب حاکم شد تحول ایجاد شد و هرکجا که غرب زدگی و خستگی و سستی حاکم شد موجب بدبختی و فلاکت می شود
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
نمیشه که آقایونی در کشور مسئولیت داشته باشند در هر رده و پست و مقامی که شعار انقلابی گری و نسخه انقلابی و ارزشی برای عامه مردم بپیچند ولی خود و آقازاده ها و بستگانشون رفتارها و سبک زندگی غیر ارزشی و غیر انقلابی داشته باشند.
1
0
ثنایی
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
هر جا روخیه بسیجی تقویت شد اثرات مثبتی بر جا گذاشت.
0
0
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
هرچه معرفت و شناخت ما نسبت به ائمه یشتر باشد آثار بیشتری در زندگی دنیوی و اخروی مان نمایان می شود.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
رهبر امت اسلامی دشمن شناس هستند و تبحر بالایی در مضامین قرآنی و آگاهی به زمانه داشته ، همواره عامل وحدت بخش بین مسلمانان هستند. خدا ایشان را حفظ کند.
0
0