۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۰۵۳۲۹
حجت الاسلام بیگدلی مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از فرصت های رمضان | راه های ثابث شدن اول ماه

ضرورت استفاده از فرصت های رمضان | راه های ثابث شدن اول ماه
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیات و روایاتی در زمینه عظمت ماه مبارک رمضان، بر لزوم استفاده انسان ها از فرصت استثنایی و بی نظیر ماه مبارک رمضان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به پیش رو بودن ماه مبارک رمضان گفت: در روزهای آخر شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم که باید از فرصت های این ماه ها نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: خداوند متعال می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما روزه ماه مبارک رمضان مانند پیشینیان از ادیان گذشته واجب شده است، روزه بر انبیای گذشته از ادیان آسمانی واجب بوده و این وجوب بر امت آن ها محل بحث است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) اظهار داشت: حضرت فرمودند ماه رمضان ماه رحمت، برکت و مغفرت است که باید قدر آن دانسته شود، هر زمان ماه رؤیت شود آغاز ماه مباک رمضان خواهد بود.

وی با اشاره به راه های ثابت شدن اول ماه ادامه داد: 5 راه برای ثابت شدن اول ماه وجود دارد که نخستین آن بر اساس روایت رؤیت ماه است، راه دوم این است که دو نفر عادل شهادت دهند که ماه را مشاهده کرده اند.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که مسأله رؤیت ماه تقلیدی نیست، ابراز داشت: اگر انسان ماه را رؤیت کرد حجت شرعی دارد و ابتدای ماه ثابت است، راه سوم شیوع پیدا کردن است و کسانی بگویند که ماه را دیده اند یا ماه دیده شده است.

وی عنوان کرد: راه دیگر این است که یکی از مراجع تقلید به عنوان حاکم شرع حکم به اول ماه کند و راه پنجم این است که 30 روز ماه تمام شود چون ماه ها 29 یا 30 روزه هستند و ماه 31 روزه نداریم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بلوغ فرزندان خاطرنشان کرد: بر اساس نظر مشهور فقها دختران در اتمام 9 سال و پسران اتمام 15 سال بالغ می شوند، به برکت انقلاب اسلامی سال قمری هم در شناسنامه ها نوشته می شود و با رجوع به تاریخ تولد می توان فهمید که روزه بر فرزندان واجب است یا خیر.

وی اضافه کرد: صرف ضعف سبب ساقط شدن تکلیف از فرزندان نمی شود مگر این که ضعف سبب آسیب شود که اگر فرزندان به دلیل این نوع ضعف روزه نگرفتند باید قضای آن را به جا آورند.

محمد قمین
ارسال نظرات