۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۰۵۵۲۸
مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت مطرح کرد؛

ارتباط با قرآن مانع انحراف می‌شود | ارائه جوایز و مدارک علمی به حافظان

ارتباط با قرآن مانع انحراف می‌شود | ارائه جوایز و مدارک علمی به حافظان
حجت الاسلام قربانیان با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع)، گفت: خانواده‌ها خواستار برگزاری دوره‌های قرآنی برای صیانت از فرزندان خود هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت این مؤسسه در راستای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) گفت: عهدنامه بانیان این بنا و سازندگان اینجا یک رویکرد فرهنگی و قرآنی داشته است. توجه به مباحث حوزه مهدویت، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه روایات و حدیث نیز در این مؤسسه انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: این مجموعه از دو سال پیش کار خود را آغاز کرده است و بنابر اذعان مسؤولانی که از نقاط مختلف کشور به این مؤسسه آمده‌اند، این مجموعه بزرگترین مؤسسه قرآنی کشور است و چنین مجموعه عظیم و بزرگی کم نظیر است.

حجت الاسلام قربانیان با بیان اینکه مؤسسه اهل بیت(ع) از ابتدا بنابر فعالیت در حوزه قرآنی داشته است، اظهار کرد: در میان مؤسسات قرآنی این مجموعه بزرگترین محسوب می‌شود و این افتخاری است برای خمینی شهر، نباید با تنگ نظری نسبت به فعالیت‌های قرآنی نگاه کرد، از سال 96 این مجموعه به صورت رسمی و گسترده به فعالیت پرداخته و دستاوردهای خوبی داشته است.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر، خاطرنشان کرد: معاونت‌های مختلفی در این مجموعه در حال فعالیت هستند، معاونت فرهنگی و معاونت آموزش دو بال اصلی فعالیت‌های اینا مؤسسه هستند که جلساتی که را به شکل ویژه و خاص برگزار می‌کنند، 70 هفته پاتوق خانواده ویژه مادران، 55 هفته جلسات دخترانه با استفاده از برترین اساتید و کارشناسان کشوری از جمله برنامه‌هایی است که در این مجموعه برگزار شده است.

ارائه آموزش‌های ویژه خانواده

وی با اشاره به ارائه آموزش‌ها و آداب زندگی و سبک زندگی در جلسات مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر، تصریح کرد: در جلسات سعی بر این بوده که برای مادران، دختران، پسران و خانواده آموزش‌های مورد نیاز ارائه شود و در هر برنامه بیش از هزار نفر را میزبانی کرده‌ایم. این یک رکورد در شهرستان خمینی شهر است.

حجت الاسلام قربانیان از استقبال پسران از برنامه‌های قرآنی در خمینی شهر خبرداد و گفت: برخلاف دیگر شهرها اقبال پسران از جلسات قرآنی در خمینی شهر بسیار بیشتر از دختران است، خانواده‌ها خواستار برگزاری و ادامه داشتن کلاس‌های قرآنی ویژه پسران هستند چرا که یکی از راه‌های مقابله با گرایش جوانان به مسائل ضدفرهنگی و انحرافات، ارتباط داشتن با قرآن کریم است.

وی ادامه داد: بنا داریم پاتوق‌ها و گردهمایی‌های خانواده را به صورت کارگاهی برگزار کنیم، کارگاه سبک زندگی قرآن را سال گذشته طی سه روز در زمان صبح و بعدازظهر برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. استفاده از اساتید موفق و توانمند و اثرگذار یکی از کارهایی بوده است که در راستای ارتقای کیفیت کلاس‌ها انجام داده‌ایم.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر، با بیان اینکه سطح برنامه‌هایی که برگزار کردیم بالا بوده است، اظهار کرد: سال گذشته بیش از 300 هزار نفر ساعت از برنامه‌های فرهنگی مجموعه ما استفاده کرده‌اند، از فردا شب مراسم جزء خوانی ما آغاز می‌شود و هرشب بیش از 2 هزار نفر در این برنامه حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام قربانیان از برگزاری کارگاه‌های فنون تخصصی تلاوت در مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر در سال گذشته و ادامه داشتن آن در سال جاری خبرداد و تصریح کرد: استفاده از اساتید تخصصی در موضوعات خاص یکی از ویژگی های این دوره ها بوده است که این مسیر به همین روش ادامه خواهد داشت.

حضور 5 هزار دانش آموز در طرح پله پله تا خدا

وی با بیان اینکه در مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر 6 برنامه جشن تکلیف برگزار شده است، عنوان کرد: میزبانی از مسابقات منطقه‌ای قرآن ارتش جمهوری اسلامی، میزبانی محافل انس با قرآن مؤسسات مختلف، برپایی مراسم عزاداری در ایام فاطمیه و محرم، برپایی موکب عزاداری و اقدامات فرهنگی و دینی از این دست از برنامه‌های این مجموعه در سال گذشته بوده است.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) از برگزاری طرح پله پله تا خدا برای دانش آموزان با محوریت نماز خبر داد و افزود: این طرح با حضور حدود 5 هزار دانش آموز از مهمترین برنامه های ما بوده است، ارتباطات مؤسسه را با دیگر کشورها فعال کرده‌ایم و رابطه خوبی میان ما با شیعیان این کشورها بسیار مطلوب و خوبی است.

حجت الاسلام قربانیان خاطرنشان کرد: با مؤسسات قرآنی داخل کشور نیز ارتباطات بسیاری خوبی داریم، با هماهنگی‌های انجام شده بنا داریم 110 منازل قرآنی را  راه اندازی کنیم و برخی از این خانه ها در پیشبرد مباحث قرآنی در کشور بسییار مؤر است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به مناطق محروم و تمرکز زدایی برنامه‌های قرآنی از مراکز استان‌ها تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان در شهرستان دلگان نیز پروژه‌ای خواهیم داشت، این شهرستان یکی از شهرهای شیعه نشین است که حرکت‌های فرهنگی با همکاری گروه‌های جهادی در این منطقه خواهیم داشت.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر اظهار کرد: تا کنون ریالی تسهیلات یا پول دولتی نداشته‌ایم، درآمدهای مجموعه توسط بانیانی است که این مجموعه را بنا کردند و همچنین موقوفاتی برای این مکان در نظر گرفته شده است.

به دنبال تعامل با دیگر مجموعه‌های قرآنی هستیم

حجت الاسلام قربانیان با اشاره به تعاملات مثبت در سطح استان اصفهان با مؤسسات قرآنی فعال، تصریح کرد: در سطح شهرستان خمینی شهر علیرغم تمام مسائل و مشکلاتی که بوده است، همیشه اعلام کرده‌ایم که سیاست کلی مجموعه ما تعامل با تمام مؤسسات است و این الزاما به این معنا نیست که به دنبال تحمیل یک برنامه به دیگر مؤسسات باشیم بلکه به دنبال هم افزایی مفید و مؤثر با دیگران هستیم.

وی با بیان اینکه در طرح رمضان که تحت عنوان سفره های آسمانی برگزار می‌شود، با 60 برنامه برای رده های سنین مختلف است، عنوان کرد: حدود 300 جلسه آموزشی در موضوعات مختلف دینی و فرهنگی و قرآنی برای علاقمندان برگزار شده است. در طول سال گذشته از بیش از یکصد مربی در کلاسهای قرآنی استفاده کرده‌ایم و در کلاس‌های فرهنگی برای هر جلسه یک پاتوق فرهنگی داشته‌ایم. در سال گذشته بیش از 1500 نفر در تابستان در کلاس‌ها حضور داشته‌اند و در طول دوره شروع فعالیت این مجموعه بیش از 10 هزار نفر در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) حضور داشته‌اند.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر به برگزاری کرسی تلاوت در ماه مبارک رمضان با حضور قاریان برجسته کشوری اشاره کرد و گفت: برنامه های جنگ قرآنی شاد به منظور نشان دادن حقیقت شادی دینی به جامعه یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که در طول سال برگزار می‌کنیم.

تأسیس مدرسه قرآنی و اعطای مدرک کارشناسی به نخبگان قرآنی

حجت الاسلام قربانیان از صدور مجوز تأسیس مدرسه دخترانه قرآنی دوره اول با هدف حفظ کل قرآن طی دو سال خبرداد و اظهار کرد: در سال سوم این حفظیات به تثبیت می‌رسد و استعدادهای برتر این دوره‌ها نیز امکان اخذ مدرک کارشناسی از مجموعه سازمان دارالقرآن و استعدادهای درخشان را در صورت قبولی در آزمون‌های مربوطه خواهند داشت. حافظین مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) ضمن برخورداری از گواهی‌های معتبر با امضا اساتیدی نظیر استاد پرهیزکار از جواز ارزنده‌ای برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به استقبال خوب از طرح‌های قرآنی و آموزشی مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر، تصریح کرد: مشکلات مالی یکی از مهمترین مسائلی است که با آن مواجه هستیم، در عرصه‌های مختلف پول وجود دارد اما در عرصه فرهنگی و قرآنی همواره شاهد عدم وجود بودجه هستیم. یکی از مباحثی که باید دستگاه‌های مسؤول و مجلس شورای اسلامی به آن توجه داشته باشند سوق دادن آموزش و پرورش به ارائه آموزش‌های قرآنی در مدارس به دانش آموزان است.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: طرح رضوان که یک طرح چند بعدی و مرکب از برنامه‌های فرهنگی و هنری و دینی و ورزشی مختلف است در قالب یک طرح اوقات فراغت در تابستان به اجرا در خواهد آمد و دختران و پسران از 3 سال به بالا امکان استفاده از این طرح را خواهند داشت. طرح اجرایی طاها هم سال گذشته با حضور 1500 نفر به منظور استعدادیابی صوتی با حضور نوجوانان 9 تا 15 سال برگزار شد و اختتامیه این طرح در ماه رمضان اجرا خواهد شد.

نخستین موزه قرآن و عترت راه اندازی خواهد شد

وی ادامه داد: اذان، مداحی، قرائت، ترتیل، حفظ و تواشیح رشته‌هایی بود که در طرح طاها حضور داشتند. طرح حفظ دانش آموزشی در مدت 3 سال ویژه پسران 12 تا 16 سال یکی از مهمترین طرح‌هایی است که برگزار خواهیم کرد، در ماه مبارک رمضان هرشب یکی از آیاتی که در جزء خوانی قرآن قرائت می‌شود توسط یکی از اساتید تفسیر خواهد شد.

حجت الاسلام قربانیان یکی از مسائل مهم و مغفول در عرصه قرآنی را تولید بازی‌های رایانه‌ای برشمرد و گفت: نخستین کافه قرآنی جهان اسلام در مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر به زودی راه اندازی خواهد شد و در تلاش هستیم تا مرکز تولید بازی‌های رایانه‌ای قرآنی را هم راه اندازی کنیم. همچنین نخستین موزه قرآن و عترت استان اصفهان را به زودی راه اندازی خواهیم کرد و از هرکسی که آثار فاخر خطی یا هنرهای قرآنی دارد می‌تواند به صورت امانی در اختیار ما قرار دهد یا اینکه به ما بفروشد. همزمان با جزء خوانی نمایشگاه یک ماهه قرآن کریم نیز در ایام ماه مبارک رمضان دایر خواهد بود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات