۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۶۰۵۵۶۸
رییس انجمن شعر طلاب مرکز فرهنگی هنری خبر داد؛

وجود ۵۰۰ شاعر طلبه جوان در سطح کشور

وجود ۵۰۰ شاعر طلبه جوان در سطح کشور
رییس انجمن شعر طلاب گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی، حدود ۵۰۰ شاعر جوان طلبه در سطح کشور وجود دارند که از افتخارات شعر حوزه محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد محمدزمانی رییس انجمن شعر طلاب در آیین رونمایی و معرفی مجموعه شعر «هیاهو» که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نگارستان اشراق برگزار شد، اظهار داشت: افتخار ما این است که بزرگترین شاعران ادبیات فارسی ما از جمله حافظ، مولانا، سعدی، نظامی و سنایی برخاسته از حوزه های علمیه هستند و محصلان مدارس علمیه شیعی یا اهل سنت بوده اند.

وی گفت: شاعری مثل سعدی که فخر ادبیات فارسی است و امروزه در جهان شناخته شده، طلبه یک مدرسه علمیه و یک واعظ و منبری بوده و کتاب مواعظ و پند دارد و این سنت در حوزه های علمیه در روزگار و سده های مختلف وجود داشته و در عصر ما هم این مسأله تداوم داشته، البته در روزگار طاغوت، شعر حوزه چندان قوتی نداشت و شاعران فراوانی در حوزه ها وجود نداشتند.

رییس انجمن شعر طلاب مرکز فرهنگی هنری تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، حدود 500 شاعر جوان طلبه در سطح کشور هستند و از افتخارات شعر حوزه محسوب می شوند و شاید نزدیک به 100 شاعر طلبه در قم حضور دارند و این افتخاری است.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب درباره وجود شاعران طلبه در حوزه های علمیه افزود: سال گذشته که این آمار را خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم، ایشان اظهار خوشحالی کردند که به برکت انقلاب این مقدار شعر در حوزه های علمیه ما گسترده شده و ادبیات در حوزه ها جایگاه پیدا کرده است.

حجت الاسلام محمدزمانی اظهار داشت: به خصوص در دهه 70، 80 و 90 شاهد رشد حوزه های علمیه در بحث شعر بوده ایم؛ گمان نمی کنم صنفی در سطح کشورمان وجود داشته باشد که با حفظ هویت صنفی خود، جلسات مستمر شعر داشته باشد.

وی به وجود رنگ و بوی ملکوتی در اشعار حوزویان پرداخت و گفت: شعر حوزه ویژگی هایی دارد و شاعر حوزوی به دلیل این که در محضر قرآن و عترت است و بهره مند از آن بوده و در فضای ملکوتی تنفس می کند، شعرش رنگ و بوی دیگری پیدا کرده و تجلی های خاصی در شعرش وجود دارد.

رییس انجمن شعر طلاب مرکز فرهنگی هنری تصریح کرد: اگر طلاب هنرمندانه کار کند، از این نعمت می تواند به بهترین شکل استفاده کند، همانطوری که در شعر امروز ما وجود دارد که زکریا اخلاقی نمونه بارز این مسأله هستند که با حفظ هویت طلبگی خود فعال بوده و استاد سطوح عالی مدرسه علمیه است و یکی از شاعران موفقی بوده که دو سال پیش رهبر معظم انقلاب می فرمودند وقتی که شنیدم برای ایشان بزرگداشت گرفته اند، خیلی خوشحال شدم چرا که پیش از این گمان می کردم که من قدر شعر ایشان را می دانم، سپس فهمیدم که جز من، افراد فراوانی هستند که قدر شعر ایشان را می دانند و عظمت شعر او را حس می کنند.

وی درباره رشد شعر آیینی در کشور افزود: شعر و به ویژه شعر آیینی در کشورمان رشد فراوانی داشته و نهادهای مختلفی در عرصه شعر تلاش می کنند تا بتوانیم در آینده با شکوفایی بیشتری شعر را دنبال کنیم.

حجت الاسلام محمدزمانی اظهار داشت: برخی از اشعار مجموعه شعر «هیاهو» را پیش تر از حجت الاسلام خانمحمدی نویسنده مجموعه «شعر هیاهو» شنیده بودم و لذت برده بودم و از آن روزی که این مجموعه را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را تهیه کردم، شاید دو سه مرتبه آن را مطالعه کردم.

وی گفت: انصافاً ابیات درخشانی و ابیات شامخی در این مجموعه وجود دارد که نشان از این دارد که شاعر یک تحصیل کرده حقیقی حوزه است، به این معنا که همانطور که به شعر و درس و بحثش اهمیت می دهد، اینها در شعرش نیز نمودار است و خواننده اثر احساس می کند که یک حوزوی تحصیل کرده این اشعار را سروده است.

رییس انجمن شعر طلاب مرکز فرهنگی هنری تصریح کرد: با شاعری در این سن با مُلمَّع سرایی در نخستین مجموعه مواجه هستیم که نشانه موفقیت شعر و شاعر است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از وزن ها و قافیه و ردیف های مختلف و ترکیب های نو و حضور جان مایه های توحیدی، نشانه موفقیت این مجموعه شعر است./822/پ202/ب1

مهدی فلاحی
ارسال نظرات