۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۰۵۸۹۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

مبلغان از پرداختن به مسائل روز غافل نشوند

مبلغان از پرداختن به مسائل روز غافل نشوند
حجت الاسلام رزاقی با بیان این که مبلغان از پرداختن به مسائل روز غافل نشوند، گفت: مبلغ باید زمان شناس باشد و نیازهای روز و سؤالات سیاسی مخاطبان را پاسخ دهد.

حجت الاسلام رزاقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ماه رمضان را بهترین فرصت برای تبلیغ دین اسلام دانست و گفت: تبلیغ دین باید به قصد قربت و رضای خداوند باشد و از آنجا که ماه رمضان ماه خود سازی است، تبلیغ دین نیز باید در محور خود سازی صورت گیرد.

استاد حوزه علمیه قم مخاطب شناسی را از لازمه های مبلغ دانست و ابراز کرد: در روایات آمده است با هر انسانی باید به میزان درکش صحبت کرد یعنی مطالب نباید به قدری پیچیده باشد که مخاطب نتواند مطلب را به درستی درک کند چنانچه پیامبراکرم(ص) در روایتی می گوید انبیا مأمور شده اند به اندازه درک مردم با آنها صحبت کنند.

وی افزود: مبلغ باید به مخاطبان جوان توجه ویژه داشته باشد و به دلیل این که جوانان تنوع طلب هستند باید از مطالب جدید و جذاب استفاده کند و از سوی دیگر مطالب بیان شده باید متقن و مستند باشد که  در این صورت برای شنونده باور پذیرتر است البته در ماه رمضان تا جایی که امکان دارد باید از آیات قرآن کریم استفاده کرد.

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که بخش مهمی از مخاطبان نوجوان و کودک هستند، گفت: منبر باید شامل محتواهایی مناسب با نوجوانان و کودکان باشد تا آنها نیز بتوانند بهره برند بنابراین تنوع مطالب برای منبری بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مبلغان در کنار مخاطب شناسی باید به زمان شناسی نیز اهمیت دهند یعنی باید تشخیص دهند که امروز مخاطبان نیازمند چه مواردی هستند به عبارت دیگر مبلغ باید نیاز شناس یا زمان شناس باشد که البته برای چنین کاری می تواند از مخاطبان بخواهد سؤالات خود را به صورت کتبی به او دهند تا به آنها پاسخ دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین مبلغ باید به مسائل مهم و ضروریات اجتماعی نیز بپردازد و تلاش کند به سؤالات سیاسی روز پاسخ داده و برای موفقیت و رسیدن مخاطبان به کمال در میان آنها امید ایجاد کند؛ مبلغ باید از مطرح کردن سخنانی که برای شنونده سودی ندارد خود داری کند.

وی اضافه کرد: همچنین مبلغ باید از پرداختن به شبهاتی که تسلط کافی به آنها ندارد خودداری کند زیرا در این صورت مشکلات را افزایش خواهد داد؛ توجه به مسائل جهان اسلام و وحدت میان مردم، همگرایی و دلسوزی برای یکدیگر و خیر اندیشی، برای مبلغ بسیار مهم است./1324/ت302/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات