۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۰۶۳۰۶
مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان خبر داد؛

برگزاری چهاردمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مشهد

برگزاری چهاردمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مشهد
مروارید گفت: چهاردمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 23 تا 30 اردیبهشت در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مرواید، مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی،  امروز در نشست خبری در این اداره کل از برگزاری چهاردمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خبر داد و گفت: این نمایشگاه از 23تا30 اردیبهشت به مدت هشت شب از 6 عصرتا 12 شب در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود.

وی با بیان این که نمایشگاه قرآنی امسال رویکرد بین المللی دارد، اظهار کرد:20 ملیت مختلف از کشورهای اسلامی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و فرهنگ قرآنی خود را به دیگر ملل نشان می دهند همچنین در این نمایشگاه مدل دین داری،  روزه داری، مناسبات مذهبی را در کشورهای مختلف شاهد خواهیم بود.

مروارید افزود: نمایش تنوع غذایی ملل مختلف، جنگ قرآنی کشورهای مختلف و نشست های علمی و تخصصی از دیگر برنامه های این نمایشگاه قرآنی در عرصه بین المللی است که با توجه به این که قرآن نماد وحدت است، تجربه معنوی ، فرهنگی و مذهبی در این نمایشگاه فراهم می شود.

مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی از حضور 14 ناشر از جهان اسلام در این نمایشگاه خبر داد و گفت: 110 ناشر در این نمایشگاه حضور دارند و کتاب ها با محتوای قرآنی و دینی در این نمایشگاه ارائه می شود همچنین بخش دیجیتال با حضور 12 شرکت در این نمایشگاه فعال است که فرصتی را فراهم می آورد تا تعلیم و تربیت از طریق نشر حقیقی و مجازی انجام شود.

وی تصریح کرد: 9 قاری بین المللی از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، اندونزی و تانزانیا  در این نمایشگاه حضور می یابند همچنین  14نشست تخصصی ویژه نخبگان در حاشیه این نمایشگاه برگزار می شود.

مروارید در ادامه به برنامه های متنوع پیش بینی شده در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایش قرآنی، پرده خوانی، قصه های قرآنی، غرفه سفال و نقوش قرآنی، پویانمایی و آثار کارتونی، سحرخوانی و مناجات خوانی،  ترتیل خوانی، غرفه مشاوره های مسجد و خانواده، غرفه کودک و نوجوان و غرفه حوزه علمیه از جمله بخش های متنوع این نمایشگاه است که پذیرای عموم مردم است تا الهام بخش سبک زندگی اسلامی بوده و موجب همدلی در خانواده ها شود.

مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به همدلی و مشارکت نهادهای مختلف استان در این نمایشگاه قرآنی، گفت: 22 سازمان و نهاد در این رویداد قرآنی مشارکت دارند که در راستای عمل  به آموزه های اهل بیت(ع) و بیانیه رهبری است.

وی تصریح کرد: 18هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برای این رویداد قرانی در نظر گرفته شده است و برای رفاه حال خانواده ها فضایی برای حضور و تهیه غذا در نظر گرفته شده و برای کودکان نیز محلی برای سرگرمی معارفی تدارک دیده شده است همچنین اتوبوس شهری برای انتقال مردم به نمایشگاه پیش بینی شده است.

حجت الاسلام کاظمی نصب، دبیر چهاردمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز در این مراسم به اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره و ابراز کرد: ترویج سبک زندگی قرآنی، معرفی ظرفیت های قرآنی شهر مشهد، تقویت نهادهای مردمی، افزایش مشارکت موسسات و ایجاد تعامل، استفاده از ظرفیت تشکل های قرآنی و و معرفی فعالان قرآنی به عموم مردم از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

وی با بیان این که 700 غرفه در این نمایشگاه داریم، گفت: 22 کمیته و 23 بخش برای این نمایشگاه تشکیل شده است و غرفه موسسات فرهنگی قرآن و عترت،  تشکل های فرهنگی فعال اداره های دولتی، عفاف و حجاب، عترت و زیارت، آستان قدس، حوزه علمیه، صنایع دستی، پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب از جمله غرفه های این نمایشگاه است.

بزرگداشت فردوسی و اعطای نشان فردوسی به فردوسی پژوهان

در ادامه امینی، قائم مقام اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از بزرگداشت روز ملی فردوسی و اعطای نشان فردوسی به فردوسی پژوهان خبر داد و گفت: یکی از شخصیت های مؤثر در پیشینه تاریخی ایران فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای نامی ایران است که احیاگر زبان فردوسی است و ادبیات فارسی وام دار وی است بنابراین با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی 25اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی  نامگذاری شد.

وی افزود:  برای بزرگداشت فردوسی برنامه های مختلف توسط طیف های مختلف مردمی برگزار می شود و اداره کل فرهنگی و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز از سال 93 به بعد اقدام به اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی به فردوسی پژوهان و شاهنامه پژوهان کرده است  و امسال نیز برای  ششمین دوره از افرادی که در زبان فارسی و‌فرایند شناسایی فردوسی و شاهنامه فعالیت دارند، تقدیر می شود.

مروارید، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی  در ادامه گفت: بزرگداشت روز ملی فردوسی و اعطای نشان فردوسی در 24 اردیبهشت از ساعت 4 تا6 عصر در دانشگاه فردوسی برگزار می شود  و از 4 نفر فردوسی پژوهان که در طول سال شناسایی شده اند، تقدیر می شود.

وی افزود: برگزاری چنین برنامه هایی برای این است تا نسل جوان میراث خود را بشناسد و بداند چه پیشینه درخشان داشته اند همچنین با آشنایی با شاهنامه پی ببرند که خیر چگونه در برابر شر تلاش می کند و ایرانیان چگونه از عزت و فرهنگ خود دفاع می کنند./864//202/خ

 

امیر خاکراه
ارسال نظرات