۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۱
کد خبر: ۶۰۶۳۷۰

از نشستن بر منبر پیامبر اکرم تا ایستادن در میانه سیل

از نشستن بر منبر پیامبر اکرم تا ایستادن در میانه سیل
روحانیان و طلاب با حضور باشکوهشان در شهر‌ها و روستا‌های سیل‌زده همپای دیگر گروه‌های جهادی و نیرو‌های امدادرسان قصیده خدمت‌رسانی می‌سرایند که شاه‌بیت آن اخلاص است.
به گزارش خبرگزاری رسا، روحانیان و طلاب با حضور باشکوهشان در شهر‌ها و روستا‌های سیل‌زده همپای دیگر گروه‌های جهادی و نیرو‌های امدادرسان قصیده خدمت‌رسانی می‌سرایند که شاه‌بیت آن اخلاص است و قافیه‌اش محبت و مهرورزی و هر روز بر ابیاتش افزوده می‌شود. داعیان الی الله خود را وقف فراگیری آموزه‌های نورانی اسلام و ترویج این تعالیم حیات‌بخش در جامعه و جهان کرده‌اند، اما هنگام سیل دست به بیل هم می‌شوند. گرچه حضور ۶ هزار نفری طلاب تخمین زده شده است، علاوه بر اعزام‌ها از سوی نهاد‌های حوزوی، بسیاری از طلاب و روحانیان به صورت خودجوش به این مناطق رفته‌اند و این موضوع موجب شده تا آمار دقیقی از حضور این نهال‌های قدکشیده بوستان امامت و ولایت در دست نباشد. همین حضور مخلصانه بود که بدخواهان را به هراس انداخت تا با سم‌پاشی و حاشیه‌سازی آن را کتمان کنند، اما این لقمه‌ای نبود که به راحتی از گلوی آن‌ها پایین برود چراکه آنچه در این مناطق جریان داشت، واقعیتی انکارناپذیر بود از اتصال و پیوستگی دیرینه مردم و روحانیت. هم‌میهنان درگیر سیل و خسارات آن، حضور روحانیان را التیام‌بخش می‌دانند و با اشتیاق از آن استقبال می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه در این زمینه به کیهان می‌گوید: برخی بی‌اعتنا بودند، اما بعد از خدماتی که روحانیون داشتند، بسیار تشکر می‌کردند. بعد از چند روزی که گذشته بود، مردم پلدختر، آن‌ها که خانه داشتند، بر سر این بحث داشتند که روحانیونی را که آنجا فعال بودند، به منازل خود ببرند و از آن‌ها پذیرایی کنند. به لطف الهی این علاقه طرفینی است.
 
وی تصریح می‌کند: در شرایطی که دشمن بر علیه دین، مقدسات و روحانیت تبلیغ گسترده‌ای می‌کند که چهره نامطلوبی از روحانیت نشان دهد، این حرکتی که انجام شد و غالبا خودجوش بود، خنثی‌کننده این هجمه‌ها و تبلیغات سوء بود. در دنیای طلبگی کار دستوری نیست، ایمانی است. بر اساس انگیزه‌های ایمانی‌شان ورود کردند و آنجا شروع به فعالیت کردند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین نبوی با بیان اینکه در همه مناطقی که دوستان رفتند، اصلا بی‌احترامی نسبت به روحانیون نبوده است، اظهار می‌دارد: مبلغی در پلدختر داشتیم که خانه و زندگی‌اش را سیل برده، اما خانواده‌اش را پیش پدر و مادر همسرش فرستاده و خودش در منطقه و بین مردم است.
 
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه همچنین خاطرنشان می‌کند: من، چون مدیری هستم که بیست و چند سال است با چندین هزار طلبه سر و کار دارم و از نزدیک با آن‌ها مرتبط هستم، اینجا شهادت می‌دهم که زندگی بسیاری از طلاب از مردمی که زندگی پایینی دارند، پایین‌تر است. این‌ها فقرای آبرومندند. ابراز نمی‌کنند، اما واقعا با کمترین امکانات دارند زندگی خود را اداره می‌کنند.
 
وی می‌افزاید: من در سفر‌های حج بسیار دیدم مردمی که یک ماه، شبانه‌روز با یک طلبه همسفر هستند و زندگی و رفتارش را می‌بینند، کرارا گفتند تبلیغاتی که علیه روحانیت می‌شود، ما را بدبین کرده بود. این سیل یکی از برکاتی که داشت نزدیک‌تر شدن مردم به این قشر محروم و محترم اجتماعی بود.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین نبوی درباره اعزام طلاب به مناطق سیل‌زده می‌گوید: یک بخش، روحانیون هجرت هستند که ما اعزام کردیم. بخش دیگر روحانیونی هستند که به صورت خودجوش و آتش به اختیار، بدون اینکه ما اطلاع داشته باشیم، با ماشین‌های شخصی یا اتوبوس به مناطق سیل‌زده رفته‌اند و به خدمت‌رسانی مشغول‌اند. حوزه برای کمک به سیل‌زدگان، به همه مدارس علمیه اعلام کرد که اگر طلاب در کلاس‌ها حاضر نشدند، غیبت‌شان موجه تلقی شود و اگر به خاطر فعالیت در منطقه نتوانستند در امتحانات شرکت کنند، عذرشان موجه تلقی شود تا بتوانند با خیال راحت در آنجا خدمت کنند.
 
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه همچنین می‌افزاید: به همه مبلغینی که در کل کشور داریم، اعلام کردیم که هر فرد مایل باشد که به جای منطقه تبلیغی‌اش برود و در بین سیل‌زدگان فعالیت کند، ما فعالیت‌شان را می‌پذیریم و در خدمت‌شان هستیم.
 
وی بخش دیگر فعالیت حوزه را اقدام به جمع‌آوری کمک برای سیل‌زدگان دانسته و می‌افزاید: از این طریق کمک‌های بسیار زیادی به مناطق ارسال شد و فقط شبکه هجرت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک نقدی جمع کرد و فرستاد.
 
عطر دل‌انگیز خدمت‌رسانی طلاب و روحانیان قرار است تا پایان بحران سیل در این مناطق به مشام برسد. حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه چندی پیش و در بحبوحه سیل، در پیامی به طلاب، استادان، مدیران حوزه‌های علمیه، نهاد‌های عالی حوزوی، فرهنگی، تبلیغی و ستاد‌های حوادث غیرمترقبه حوزه تصریح کرد که «تا پایان بحران در صحنه امداد و کمک به همه استان‌های آسیب‌دیده به ویژه خوزستان عزیز در همه شکل‌های سخت و نرم امداد حضور داشته باشند و تابلویی ماندگار از ایثار و اخلاص و وحدت اسلامی و ملی و جلوه‌ای از رابطه استوار حوزه و مردم را ترسیم نمایند.»
 
عملیات ویژه تبلیغی ماه مبارک رمضان در مناطق سیل‌زده
 
حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم که برای بررسی میزان پیشرفت کار‌های انجام شده در مناطق سیل‌زده لرستان و برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های فرهنگی و تبلیغی ماه مبارک رمضان به این استان سفر کرده، از طرح ویژه نهاد‌های فرهنگی و حوزوی قم در این مناطق خبر داد. وی گفت: این طرح به صورت شبکه‌ای در چند لایه تعریف شده و تمامی مناطق سیل‌زده استان لرستان را که نیاز به روحانی دارند پوشش می‌دهد.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در تشریح جزئیات اجرای این طرح بیان داشت: در هر روستا و محله، مقر‌هایی با موضوع مسجد شکل گرفته و در هر مقر دو نفر از روحانیون، مستقر می‌شوند. به‌عنوان نمونه شهر پلدختر به ۸ منطقه تقسیم شده و هر منطقه شامل ۴ مسجد می‌شود. چنانچه در محله‌ای، مسجد نباشد، طرح‌های فرهنگی ماه مبارک رمضان با موضوع مدرسه یا کانون فرهنگی یا بسیج محله پیگیری می‌شود.
 
حجت‌الاسلام عزت زمانی گفت: روحانیونی که در این مقر‌ها مستقر می‌شوند علاوه بر کار فرهنگی و تبلیغی، نیازمندی‌های خانواده‌های سیل‌زده را شناسایی می‌کنند. آبادانی محله‌ها و کمک‌رسانی به خانواده‌های سیل‌زده با موضوع این گروه‌ها انجام می‌شود. امیدواریم در این بخش کار وسیعی انجام شود و نیاز‌های مناطق سیل‌زده با پشتیبانی مردم و مساجد برطرف شود. وی در مورد دلیل اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی مناطق سیل زده توسط نهاد‌ها و گروه‌های جهادی قم، گفت: قم به‌عنوان مرکز حوزه علمیه، پشتیبان و تامین‌کننده جریان تبلیغی و فرهنگی کشور است و سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به ظرفیت فعال نیرو‌های انسانی خود در مناطق سیل‌زده، در ساماندهی گروه‌های تبلیغی نقش محوری دارد.
 
خدمت‌رسانی بیش از هزار بانوی طلبه در استان‌های سیل‌زده
 
خانم معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در گفتگو با خبرگزاری حوزه از حضور بیش از هزار نفر از بانوان طلبه در سه استان سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان خبر داده و بیان داشته بود: با توجه به اینکه در مرحله بحران، خواهران به شکل مستقیم نمی‌توانستند نقش‌آفرینی داشته باشند، اما در بحث توزیع غذا، بسته‌بندی آن‌ها به خواهران طلبه سپرده شد، ضمن آنکه در آماده کردن کمک‌های مردمی نیز دخیل شدند.
 
وی افزوده بود: به طور خاص در بحث کمک‌رسانی، دلجویی از آسیب‌دیدگان و حضور در خانه‌های آسیب‌دیده و یا مصیبت‌دیده مورد توجه بوده، ضمن آنکه خواهران طلبه در مناطقی که به عنوان محل اسکان موقت سیل زده‌ها، چادر احداث شده حضور پررنگ داشته و در قالب فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان، بیان احکام، پاسخگویی به سؤالات بانوان و خانواده‌ها و تشریح آموزه‌های دینی درباره صبر و بلایا و ارتباط برقرار کردن با کسانی که دچار بلایا شده‌اند به منظور برقراری آرامش در آن‌ها پرداختند. خانم ظهیری دوخت و توزیع البسه مناسب با فرهنگ مردم گلستان و خوزستان و لرستان با همکاری بسیج جامعه زنان را از دیگر فعالیت‌های خواهران حوزوی دانسته بود. معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشته بود: البته ناگفته نماند که بخش مهمی از این فعالیت‌ها با مشارکت بسیار خوب خواهران در ارگان‌ها و نهادهایی، چون آموزش و پرورش، هلال احمر و سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد.
 
آنچه بیان شد، تنها بخشی از این حضور تسکین دهنده است. روحانیت، نیرو‌های جهادی، امدادی، ارتش و سپاه و بسیج، در مناطق سیل زده با اخلاص و شکوهی مانند رزمندگان و شهیدان دوران انقلاب و دفاع مقدس به تسکین آلام مشغول‌اند و خستگی را از پای در آورده‌اند. حضوری که برای ملت امید آفرید و برای دشمن، بیم. بی‌شک همین فرهنگ جهاد و مهرورزی و روحیه مقاومت و ایثار است که اثری باقی و پر برکت دارد و کشتی انقلاب را از پسِ مشکلات و موانع به سر منزل مقصود خواهد رساند/۹۹۹/ت303/س
 
منبع: کیهان
ارسال نظرات