۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۰۶۴۲۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:‌

اثرگذاری شایسته معلمان درگرو مولد بودن درزمینهٔ علم است

اثرگذاری شایسته معلمان درگرو مولد بودن درزمینهٔ علم است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: بر اساس اندیشه‌های شهید مطهری دانشمندانی به درد جامعه می‌خورند که مولد بوده و مانند چشمه به منبع وصل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست تخصصی بازخوانی نظریه تربیتی شهید مطهری که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه و مسئولان آموزش و پرورش خراسان شمالی برگزار شد، به تبیین شاخصه‌های معلم تراز انقلاب و نظام اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه شهید مطهری در تشبیهی نغز معلمان را به سه دسته تقسیم کرده است، افزود: بنا به تعبیر شهید مطهری برخی از معلمان مانند مورچه آموزه‌ها را انبار می‌کنند و انبانی از اندیشه‌ها هستند؛ اما قدرت تحلیل ندارند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: برخی از دانشمندان همانند کرم ابریشم هستند که با لعاب خود کاری انجام می‌دهد اما در پایان مایه نابودی خود می‌شود؛ زیرا با لعاب دهان پیله می‌تند و راه خروجی خود را هم می‌بندد و در همان جا مدفون می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: این‌گونه دانشمندان از قسم نخست بهتر هستند زیرا اندکی تولید دارند؛ اما تولید آن‌ها نمی‌تواند مایه رشد و تعالی خودشان شود.

وی اضافه کرد: اما برخی از دانشمندان مانند زنبور عسل تولیدگر هستند، برای تولید هجرت و حرکت می‌کنند، بهترین گل‌ها را انتخاب می‌کنند و بهترین را گزینش می‌کنند و وقتی از شهد گل استفاده کردند آن را تبدیل به عسل کرده و به جامعه می‌دهند؛ درنتیجه مولد می‌شوند.‌

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی ادامه داد: انتخاب گل و چشیدن شهد آن و تبدیل به عسل فرآیندی است که زنبور عسل انجام می‌دهد که خروجی آن عسل باارزش می‌شود و معلمان و دانشمندان تولیدگر هم خروجی‌های باارزشی تحویل جامعه می‌دهند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: رسول گرامی اسلام در حدیثی می‌فرمایند: «اِنَّ مَثَلَ الْمُؤْمِنِ کمَثَلِ النَّحْلَةِ اِنْ صاحَبْتَهُ نَفَعَک، وَ اِنْ شاوَرْتَهُ نَفَعَـک، وَ اِنْ جالَسْتَهُ نَفَعَـک، وَ کلُّ شَاْنِهِ مَنافِعُ» و تأکید می‌کنند مؤمن همچون زنبور عسل است، اگر با او همراهی کنی یا مشورت نمایی یا هم‌نشین شوی، در همه حال برای تو سودمند است؛ زیرا همه کارهای مؤمن منفعت رسانی به دیگران است.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: شهید مطهری می‌فرماید دانشمندانی به درد جامعه می‌خورند که مولد بوده و مانند چشمه به منبع وصل هستند نه مانند حوضچه‌ای که آب آن خالی شود؛ از این رو باید تلاش کنیم در تعلیم و تعلم خود بزرگانی چون شهید مطهری را الگوی خود قرار دهیم./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات