۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۰۶۴۴۸
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

تزکیه عملی معلم و استاد بهترین راه تربیت شاگردان است

تزکیه عملی معلم و استاد بهترین راه تربیت شاگردان است
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: بهترین راه تزکیه شاگردان تزکیه عملی است؛ اگر استاد در مقام عمل تزکیه شده باشند بیشترین تأثیر را بر روی دانش‌آموز و طلبه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی میرزایی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست تخصصی بازخوانی اندیشه‌های شهید مطهری که با حضور اساتید حوزه و مسئولان آموزش و پرورش استان در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: در مکتب قرآن و روایات تزکیه بر تعلیم مقدم است و حتی بعضی از علوم متوقف بر تعلیم است.

وی افزود: بر این اساس بهترین راه تزکیه شاگردان تزکیه عملی است؛ یعنی اگر معلم و استاد در مقام عمل تزکیه شده باشند بیشترین تأثیر را بر روی دانش‌آموز و طلبه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: در این زمینه کمالات معنوی شهید مطهری بود که جوان‌ها را از انحرافات نجات می‌داد و ما باید این شهید بزرگوار را الگوی خود قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اگر گاهی مشکل تربیتی در دانش‌آموزان و نسل جدید وجود دارد یکی از دلایل عمده آن معلم و استاد است که خود را به‌درستی تربیت و تزکیه نکرده‌اند.

این استاد مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد خاطرنشان کرد: اگر خودمان به عنوان معلم و استاد به‌درستی تزکیه شده باشیم بسیاری از مشکلات تربیتی مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا اساتید و معلمان باید اهل مراقبه باشند و خود را برای ضعف‌های تربیتی موجود بازخواست کنند.

حجت‌الاسلام میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش خمیرمایه شخصیت دانش‌آموز شکل می‌گیرد، افزود: بر این اساس باید مدارسی داشته باشیم که دانش‌آموز را از دبستان تا متوسطه بر اساس مبانی اسلامی تربیت کند.

وی با تأکید بر هدایت دانش‌آموزان مستعد و نخبه به تحصیل در حوزه‌های علمیه، گفت: در این زمینه لازم است هم‌فکری بین مسئولان آموزش و پرورش و حوزه علمیه تقویت شود.

حجت‌الاسلام میرزایی خاطرنشان کرد: باید فعالیت‌های مرتبط با هدایت تحصیلی دانش‌آموز به حوزه علمیه از دبستان شروع شود تا دانش‌آموزان نخبه که علاقه‌مند به حرکت در مسیر دینی هستند به حوزه علمیه هدایت شوند.

وی افزود: این‌گونه نباشد که بعد از اینکه خمیرمایه شخصیت دانش‌آموز بر اساس ساختار دیگری شکل گرفت او به سمت حوزه گرایش یابد؛ به همین دلیل می‌بینیم گاهی افرادی به حوزه علمیه می‌آیند که قرابت چندانی با این فضا ندارند.

این استاد حوزه علمیه در خاتمه گفت: افزون بر این از مسئولان آموزش و پرورش انتظار می‌رود مراقبت‌ها نسبت به اخلاق و رفتار دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره متوسطه تقویت شود تا نیروهایی که تربیت می‌شوند در تراز انقلاب و نظام اسلامی باشند./9314//210/خ

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
هادی رحیمی
ارسال نظرات