۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۰۶۵۳۲
در گفت‌وگو تفصیلی با مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح شد؛

رسالت روحانیان و حوزویان در قبال بیانیه گام دوم انقلاب

رسالت روحانیان و حوزویان در قبال بیانیه گام دوم انقلاب
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مهم‌ترین رسالت روحانیون و حوزویان در قبال بیانیه گام دوم انقلاب ترویج معنویت و اخلاق در جامعه دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، رهبر معظم انقلاب با ترسیم نقشه راه کشور در بیانیه «گام دوم انقلاب»، با تأکید بر داشتن امید واقع‌بینانه به آینده و نقش ‌بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، هفت توصیه را بیان کردند که اجرایی کردن هر کدام الزامات خاص خود را دارد.‌

بند دوم این بیانیه معنویت و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌ها است که الزامات آن عبارت‌اند از: هوشمندی دستگاه‌های مسؤول حکومتی، احساس مسؤولیت اشخاص و نهادهای غیر حکومتی، تنظیم و اجرا برنامه‌های کوتاه مدّت و میان مدّت و... ‌

با توجه به اهمیت و نقش روحانیت در این زمینه به سراغ حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی رفتیم و از او درباره رسالت حوزویان و فعالان فرهنگی و مذهبی در این زمینه پرسیدیم، آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگو است.

رسا- رسالت روحانیون و تشکل‌های دینی در قبال بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

روحانیت با توجه به رسالت و مأموریت‌هایی که دارد باید در حوزه تبیین مبانی و اصول اخلاقی، اعتقادی و ارائه راهبردهای موردنیاز جامعه فعالانه در خط مقدم حوزه فرهنگی گام بردارد.

قدرت تبیین روحانیت حتی از رسانه کاراتر است و هنوز منبر، محراب و خطابه از اثربخشی خاص خود برخوردار است، پای منبر و محراب تربیت حقیقی صورت می‌گیرد و به جامعه دینی مقصد و هدف می‌دهد و می‌تواند افق زندگی متعالی و متکی به مبانی توحیدی را برای روی جامعه بگشاید.

بنابراین روحانیت و تشکل‌های دینی به‌عنوان پرچم‌داران رسالت هدایت و رهبری در جامعه انقلابی، وظیفه دارند بیانات امام جامعه را تبیین و جامعه را در مسیر مشی امام و رهبر جامعه قرار دهند و قدرت هدایت‌گری خود را در این حوزه به منصه ظهور برسانند.

البته نباید فراموش شود که از دیگر رسالت‌های مبلغان در مقابل جریان رسانه‌ای و تبلیغی غربی، ترویج روحیه خودباوری و امید دادن به جامعه است.

رسا- نقش مساجد در گام دوم انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نخستین اقدام رسول خدا (ص) پس از هجرت به مدینه، تأسیس مسجد بود. مسجد مرکز عبودیت و نشر فرهنگ توحیدی است و این پایگاه دینی کاربردهای متعددی داشته و دارد.

مسجد به‌عنوان مرکز آغازین شکل‌گیری حرکت‌های مردمی است و نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نوجوانان، جوانان و شخصیت‌های اثرگذار دارد؛ به‌طور مثال مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی بوده و در دوران دفاع مقدس نقش ویژه‌ای را در بخش‌های مختلف علی‌الخصوص در بخش‌های لجستیک و تأمین نیروی انسانی ایفا کرده است و راهگشای مشکلات عدیده جامعه بوده است.

بنابراین مسجد در تبیین بیانیه گام دوم به‌عنوان مرکز نشر معارف الهی نقش ویژه و بسزایی دارد، مسجد با اتکا به امامان جماعت فاضل، متدین، انقلابی و در خط امام و مقتدای جامعه می‌تواند پایگاهی برای پیشبرد منویات مقام معظم رهبری داشته باشد.

 لذا برای فعال نگه داشتن و افزایش تأثیرگذاری آن بر زندگی مردم لازم است از این پایگاه معنوی برای انجام کارهای نیک، خودسازی، جامعه‌سازی، مقابله با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی استفاده کرد و در این راستا باید تلاش کنیم تا جوانان مساجد را پر کنند و علما و روحانیون، مساجد را به‌عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قراردادند.

رسا- نظر شما در مورد تأکید رهبری بر جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

در جوامع انسانی همواره نیروی انسانی به‌ویژه جوانان از مؤلفه‌های بسیار ارزشمند و قابل‌اتکا قلمداد می‌شوند. کشورهای متعددی هستند که فاقد منابع زیرزمینی هستند اما با اتکا به نیروی انسانی و جوانان توانسته‌اند به‌عنوان کشور توسعه‌یافته قلمداد شوند، علاوه بر این اولیای دین همواره بر اهمیت جوانان تأکید داشته‌اند و از نیروی جوانی آنان استفاده کرده‌اند.

جوانان قله اوج و فروغ زندگی هستند و تکیه مقام معظم رهبری بر جوانان جامعه امروز نیز نشان از تجربه بسیار ارزشمندی است که ایشان از امام راحل (ره) در استفاده از این قشر مؤثر در پیروزی انقلاب داشته‌اند است.

رسا- با توجه به وظایف سازمان تبلیغات اسلامی، مهم‌ترین راه‌کار برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب را تشریح کنید.

سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان نهادی فعال در حوزه فرهنگ دینی، رسالتش لبیک گفتن به امام جامعه بوده و باید بتواند نقش خود را در این حوزه به‌درستی ایفا کند.

تبیین اسلام ناب محمدی و معرفی اصول و مبانی اسلام ناب به جامعه بشری از رسالت‌های اولیه سازمان تبلیغات اسلامی است، مأموریت این سازمان بهره‌گیری از شخصیت‌ها و نیروهای فاضل تربیت‌شده در مکتب امام صادق (ع) است و رسالت اولیه این هشام‌های تربیت‌یافته در مکتب امام صادق (ع) دفاع از حریم امام و ولی جامعه و قرار دادن جامعه در مسیر عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری است.

لذا مهم‌ترین راه‌کار تفسیر وضع گذشته و موجود برای آحاد جامعه، امید به آینده، دیده‌بانی و مراقبت از انقلاب، ارزیابی نسبت به کارکردهای 40 سال گذشته است و باید تلاش کنیم در این راستا گام‌های استوارتری در چهل‌ساله آینده برداریم و از انرژی جوان‌های مؤمن و پای‌کار استفاده کنیم.

رسا- در خصوص نقش رسانه و فضای مجازی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب نظرتان را بفرمایید.

مقام معظم رهبری در بسیاری از سخنان خود به اهمیت رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید داشته و دارند، بدون شک نقش رسانه‌ها برای محقق ساختن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بررسی پوشیده نیست و باید از این فضا استفاده کنیم و امکان ندارد بدون استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی بتوانیم سرفصل‌هایی همچون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشاره داشته‌اند را محقق سازیم.

اگر امروز شاهد معضلات و آسیب‌هایی در کشور هستیم دلیل مهم آن این است که درگذشته دچار خطاها و غفلت‌هایی شده‌ایم و از ظرفیت‌هایمان در حوزه‌های مختلف به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم ویکی از این غفلت‌ها، غفلت از رسانه‌ها بود.

رسانه‌ها نقش نظارتی دارند و اگر مسؤولان در بخش‌هایی در راستای گام دوم انقلاب، وظایف خود را به‌خوبی انجام ندادند، می‌توانند بر عملکرد آنان نظارت و مطالبه‌گری کنند.

مردم و جوانان اکنون با استفاده از فنّاوری‌های جدید و فضای مجازی این امکان را دارند تا هم بر فعالیت‌های مسؤولان نظارت بکنند و هم اینکه پیشرفت‌های انقلاب و کشور را علیرغم تحریم‌ها واقع‌نمایی بکنند و جلوی تبلیغات مأیوس‌کننده دشمن را بگیرند.

رسا- چگونگی استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان برای پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را بیان کنید.

ماه پرفضیلت و مبارک رمضان، ظرفیت بسیار ارزشمندی است و در این ماه از سوی خداوند متعال برکات بسیاری برای جامعه دینی به ارمغان آمده است.

لحظه‌لحظه‌های این ماه مبارک فرصت‌هایی مغتنم و ارزشمندی را در اختیار حوزه‌های فرهنگی به‌ویژه فرهنگی دینی قرار می‌دهد و با توجه به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در این ماه ضیافت الله و حضور گسترده آحاد مردم به‌ویژه جوانان در مساجد و پای منابر علما، می‌توان از این برای تبلیغ دین مبین اسلام و گسترش معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه استفاده کرد؛ چراکه مقام معظم رهبری در بیانیه مهم گام دوم انقلاب گسترش معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه را از برکات مهم نظام اسلامی دانسته‌اند و تلاش ما بر این است از تمامی ظرفیت‌های حوزه تبلیغ برای حضور روحانیون و مبلغان در مساجد و اماکن مذهبی برای سوق دادن مردم به‌سوی عملیاتی کردن منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بهره ببریم.

رسا- نظر حضرت‌عالی در مورد اینکه مبلغان در بخشی از سخنرانی‌های خود به مباحث انقلاب و نظام و مشکلات مردم و راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات اقتصادی اشاره‌ای کنند چیست؟

منبر به‌عنوان تبلیغی سنتی که رودررو و چهره به چهره است هنوز جایگاه خودش را دارد؛ اما با توجه به هجمه‌های بسیار زیاد دشمنان از طریق کانال‌ها، شبکه‌های و فضای مجازی و ایجاد شبهات دینی، اعتقادی و ... باید روحانیون و مبلغان دینی خود را به ابزارهای روز دنیا مانند دسترسی به شبکه‌های مجازی و اینترنتی و بهره‌گیری از دانش روز مجهز کنند و بتوانند برای جوان امروزی دلایلی قانع‌کننده داشته باشند چه در زمینه‌های دینی و اعتقادی و چه در خصوص مسائل و مشکلات کشور.

ازاین‌رو یک روحانی باید در منابر و سخنرانی‌های خود مباحث انقلاب و نظام و مشکلات مردم و راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات را اشاره کند و بامطالعه و بی‌طرفی مردم جامعه را مطلع و آگاه کند.

رسا- از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

من هم از شما و همکارانتان که در راستای تبیین آموزه‌های اسلامی و انقلابی جد و جهد دارید قدردانی می‌کنم./9314//404/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
نقش مساجد در گام دوم انقلاب بسیار مهم و کلیدی است
0
0