۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۰۶۷۳۲
آیت الله کعبی تبیین کرد؛

اصول رفتاری امام و رهبری در اداره کشور | دشمن با مقاومت عقب نشینی می‌ کند

اصول رفتاری امام و رهبری در اداره کشور | دشمن با مقاومت عقب نشینی می‌ کند
عضو هیأت رییسه خبرگان با تبیین اصول الگوی رفتاری امام و رهبری، تأکید کرد که مسؤولان برای حل مشکلات باید به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در همایش ائمه جماعات مساجد استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ماه تقوای خود سازی جمعی و اهتمام به مسؤولیت های اجتماعی و سیاسی است.

نماینده خبرگان رهبری نقطه ثقل خودسازی و اهتمام به مسؤولیت ها را مساجد دانست و اظهار داشت: فعالیت های ائمه جماعات در این بین نقش اساسی دارد، چراکه امور مسجد بر محوریت آنها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مسؤولان نظام عنوان کرد: شب گذشته در جمع مسؤولان نظام رهبر معظم انقلاب سخنان حکیمانه و بسیار مهم و سرنوشت سازی داشتند و در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و مدیریتی و همین طور در مورد مواجهه با دشمن و صهیونیسم مطالب مهمی را بیان کردند  که خوب است مشروح بیانات ایشان را دنبال کنید.

پ/اصول الگوی رفتاری امام و رهبری در اداره کشور | مقاومت تنها راه نجات است

رهبر معظم انقلاب از وضعیت کشور کاملا آگاه هستند

آیت الله کعبی در ادامه به اصول الگوی رفتاری امام و رهبری در عرصه اداره کشور اشاره کرد و اظهار داشت: برخی اوقات شما با مسائل مختلفی برخورد می‌ کنید یا از شما سؤال می‌ شود که گرانی، مسائل فرهنگی و فساد و حتی امور بین المللی از جمله آنها است؛ از جمله سؤالی مطرح می‌ شود که رهبری وضعیت نابسامان فعلی کشور را می‌ داند یا نمی داند؟ اگر می‌ داند چرا اقدام نمی کند و اگر نمی داند که چرا نباید رهبری از این مسائل خبر داشته باشد؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: این را با یقین بدانید از کانال های رسمی و غیر رسمی مسائل ریز و درشت به اطلاع ایشان می‌ رسد و در مورد اشراف رهبری به مسائل هیچ شکی نیست، ولی این که چرا حل نمی شود؟ رهبری که یک تنه نمی تواند مسائل را پیش ببرد، نه رهبری حتی زمان رسول اکرم(ص) هم این مسأله ممکن نبود، همچنانکه قرآن کریم خطاب به پیامبر می‌ فرماید: «تو با همراهی امتت می‌ توانی هدایت مردم و مدیریت امور آنها را برعهده بگیری».

نظام اسلامی ما نظام پیوند امت و امامت است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نظام اسلامی ما نظام پیوند امت و امامت است، گفت: اگر امت همراه امام نباشند، امام یا در حاشیه می‌ رود و یا بسط ید پیدا نمی کند، برای این که امت در کنار امام در صحنه بیایند نخبگان و خواص باید فعال شوند، همچنانکه در زمان امام، شبکه عظیم روحانیت و وعاظ و خطبا مردم را به میدان آوردند و طاغوت و حکومت استکباری آمریکا بساط خود را از این کشور جمع کرده و رفتند.

وی اضافه کرد: در تداوم و استمرار یک نظام هم همین طور است، یعنی حضور مردم در صحنه کار را پیش می‌ برد؛ امروز در کشور ما رهبری سیاست های کلی نظام را تبیین و بر آنها نظارت دارند و در خلوت و جلوت تذکر می‌ دهد، در ظاهر امید می‌ دهند و در جلسات خصوصی نهیب می‌ زنند ولی بقیه امور به دست دیگران است.

آیت الله کعبی در ادامه نقش ائمه جماعات را در روشن گری وضعیت کشور حساس دانست و عنوان کرد: امامان جماعت می‌ توانند مطالبات مردمی از مسؤولان را کلید بزنند، از جمله بیکاری و فساد و گرانی در هر منطقه احصا و از مسؤولان خواسته شود که به مسجد بیایند و پاسخگوی سؤالات مردم باشند، این حضور مسؤولان در مساجد با محوریت ائمه جماعات می‌ تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند.

پ/اصول الگوی رفتاری امام و رهبری در اداره کشور | مقاومت تنها راه نجات است

لزوم پیش قدم و پیشتاز بودن روحانیت در قیام برای خدا

وی با بیان این که همیشه باید به دنبال کار کردن باشیم و مشکلات را به گردن دیگران نیاندازیم، گفت: پیش قدم و پیشتاز بودن در قیام لله و پایبندی مطلق به اصول ارزشمند انقلاب اسلامی از جمله اصول اساسی امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم پرهیز از سیاسی کاری در مجالس مذهبی گفت: رهبری معظم در یکی از جلساتی که با ایشان داشتیم فرمودند وقتی به سؤالات مردم پاسخ می‌ دهید حتی اگر بحثتان سیاسی است یک گریز اخلاقی بزنید که تأثیر بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: بحث دوم در اصول رفتاری امام و رهبری اهتمام مستمر و خستگی ناپذیر برای برافراشتن پرچم اسلام و انقلاب اسلامی و افزایش اعتماد به نفس ملی است که در نگاه امام و رهبری جایگاه ویژه ای دارد؛ در ایران اسلامی به پرچم داری امام راحل و خلف شایسته ایشان، انقلابی شکل گرفت که جهان را متحول کرد؛ این نظام، نظام اهل بیت(ع) در عصر غیبت است و حفظ نظام، حفظ کیان اسلام و شیعه است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تکلیف مداری و اهتمام کامل به انجام تکلیف الهی در سیره امام و رهبری گفت: امام راحل بزرگوار ما و همین طور رهبر معظم انقلاب هم این گونه عمل کرده اند و بر این بحث تأکید داشته اند؛ بحث دیگر اهتمام مستمر به هدایت امت اسلامی و پایبندی به لوازم آن است، نظام سازی مستمر بر اساس فقه شیعه و بر اساس نظام امامت و امت و ولایت مطلقه فقیه نیز در نظر آنها جایگاه پررنگی دارد.

حمایت از رأی و خواست ملت در کلام رهبری

وی با اشاره به حمایت از رأی و خواست ملت در کلام رهبری معظم انقلاب گفت: مادامی که یک دولت از نصاب های قانون اساسی پای خود را فراتر نگذاشته باشد باید حمایت شود چراکه یک دولت منتخب مردم است هرچند ممکن است زاویه دید مخالفی با دولت داشته باشند ولی شقاق و نفاق در جامعه نباید ایجاد شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: بحث دیگر در اندیشه رهبر معظم انقلاب مطالبه کردن از ارکان نظام اسلامی متناسب با وظیفه و مسؤولیتی که دارند بوده است، از جمله ایشان شب گذشته در دیدار با سران سه قوه به این مسأله اشاره کردند که اگر مشکل کشور مسؤولیتی است پس چرا حل نمی کنید؟

وی با بیان این که دو روش برای اداره کشور وجود دارد، یادآور شد: یک روش این است که رهبری در جزئیات امور دخالت کند که شدنی نیست و روش دوم هدایت و حمایت و نظارت کلان راهبردی است که مبنای امام و رهبری در اداره کشور همین روش دوم است، مگر جاهایی که ببینند مسیر نظام در حال منحرف شدن است که در این شرایط دخالت خاص می‌ کنند.

آیت الله کعبی به رعایت مصالح عامه بر پایه فقه شیعه برای رفع تزاحم های حقوقی و سیاسی برای اداره کشور یا مقابله با دشمن نیز در سیره امام و رهبری اشاره کرد و گفت: اهم ومهم کردن جزو سیستم های رهبری است و لحاظ ضرر اقل و اکثر در سیره ایشان پررنگ است.

پ/اصول الگوی رفتاری امام و رهبری در اداره کشور | مقاومت تنها راه نجات است

در هم تنیدگی معنویت و عقلانیت و عدالت

وی افزود: مسأله دیگر در اصول الگویی ایشان در هم تنیدگی معنویت و عقلانیت و عدالت در تصمیم گیری ها است، کما این که باور به خدا، باور به مردم و باور به خود جزو سیره های امام و رهبری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رهبر معظم انقلاب بر  تصمیم گیری بر اساس محاسبات عقلانی و پرهیز از هرگونه هیجان زدگی تأکید دارند، گفت: انقلابی گری به معنای هیجان زدگی و احساسات بدون دلیل و حکمت نیست بلکه انقلابی گری یعنی عقلانیت انقلابی که باید در تصمیم های کلان کشور حاکم شود.

وی اضافه کرد: شناخت اولویت ها، پرهیز از مسائل حاشیه ای، خوش بین بودن به توانایی های مردم و جوانان، مخالفت با شکاف و دو دستگی بین مردم از دیگر تأکیدات رهبر معظم انقلاب است، به ویژه در مساجد ائمه جماعات باید چتر خود را باز کنند که همه مردم بتوانند از این ظرفیت برای پیشرفت و تعالی کشور و اسلام استفاده کنند.

نماینده خبرگان رهبری در ادامه دشمن شناسی و غفلت نکردن از کید و مکر دشمن و بی اعتمادی کامل به دشمن را از اساسی ترین اصول منظومه فکری رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ایشان معتقدند دشمن شماره یک ایران و اسلام و انقلاب و مکتب اهل بیت(ع) در زمان ما آمریکا و صهیونیست است که به مثابه مشرکان قریش در زمان رسول الله هستند و کلیه برنامه ریزی های ما نیز باید برای غلبه بر این ها باشد و فتح اسلامی آن زمان محقق می‌ شود که آمریکا و صهیونیست ضعیف و ذلیل شوند.

نرمش قهرمانانه و تاکتیکی در برجام

وی افزود: در این گونه موارد نرمش قهرمانانه و تاکتیکی برای برخی مسائل در سیره رهبری به خوبی می بینید همچنانکه در قضیه برجام این گونه برخورد کردند، و همین برجام تجربه ای است که حتی طرفداران و کسانی که دلخوشی به آمریکا داشتند، به بد ذاتی آمریکا و اروپایی ها ونقض عهده آنها پی برده اند و فهمیدند که آنها کمتر از تسلیم ایران و نابودی اسلام و انقلاب راضی نیستند.

وی با بیان این که روحانیت در جامعه باید تقیه مداراتی داشته باشد، گفت: انعطاف داشتن یعنی دو قدم به جلو و یک قدم به عقب، یعنی نرم خویی در عین قاطعیت به ویژه تقیه مداراتی درون جامعه اسلامی بسیار اهمیت دارد و همین طور تلاش برای جذب حداکثری و تغافل در مواقع خاص در کلام و عمل رهبر معظم انقلاب دیده می شود همچنانکه ایشان نسبت به مسائل حاشیه ای اصل را بر تغافل گذاشته و می‌ فرمایند بیشتر باید به اصول اساسی کشور پرداخت.

آیت الله کعبی عنوان کرد: بحث بعدی این است که ملاک حال فعلی افراد در کارسپاری به آنها است مگر جایی که حال فعلی آنها مشخص نباشد که در این جا به پرونده سابق نگاه می‌ کنیم الان اگر کسی پای کار است باید به او کمک کنیم ولی اگر کسی سابقه انقلابی داشته ولی دست برداشته باید مراقب بود.

لزوم توجه به دوگانه های قرآنی

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب در 23 اسفندماه 97 در دیدار با خبرگان عنوان کرد: ایشان در این دیدار بحث بسیار مهمی را مطرح کردند و از خبرگان و فضلا و روحانیان وخطبا و مبلغان خواستند که دوگانه های مطرح در قرآن را به یک گفتمان عمومی تبدیل کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ایشان فرمودند حوادثی در کشور اتفاق می‌ افتد که برخی اوقات تلخ و برخی اوقات شیرین است، تحریم و تهاجم فرهنگی یا برخی کشورها درگیر تهاجم نظامی هستند و گاهی پیشرفت هایی پیش می‌ آید که نوع مواجهه با این حوادث بسیار مهم است که در توقیع معروف امام زمان(عج) هم اشاره شده که در این گونه حوادث به فقهای دین مراجعه کنید.

وی تصریح کرد: حوادث واقعه در حقیقت رویداداهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، دفاعی، اقتصادی و نیز موضوعات شرعی است، یعنی یک مبلغ و خطیب تنها به مسائل شرعی و فقهی نمی پردازد بلکه گاهی یک واقعه سیاسی را می‌ خواهد تحلیل کند، از این رو رهبر معظم انقلاب در این باره چند نکته کلیدی را بیان می‌ کنند.

آیت الله کعبی با اشاره به دوگانه های معروفی که روحانیت باید با آنها آشنایی داشته باشند، گفت: برخورد فعال نه منفعلانه، مواجهه امیدوارانه نه مأیوسانه، مواجهه مدبرانه نه سهل اندیشانه، شناخت واقعیت های میدان نه عدم شناخت، رعایت حدود و ضوابط شرعی در حوادث سیاسی نه عدم رعایت، شناخت دشمن واقعی به جای متهم کردن نیروهای داخلی، مواجهه ابتکاری به جای تابعیت، مواجهه دلیرانه به جای بزدلانه، تبدیل تهدید ها به فرصت ها، کنترل احساسات به جای عدم کنترل، بهره گیری از تجربه ها به جای عدم استفاده از تجربیات است که قرآن پاسخ داده است.

برخورد فعال و انفعالی در مورد ناو آمریکایی

وی ادامه داد: بنده تلاش کردم بعضی از این آیات را که پاسخ این دوگانه ها است بیان کنم، به عنوان مثال در برخورد انفعالی و فعال درمورد ناو آمریکا که به خلیج فارس نزدیک شد وجود دارد، چراکه در آن زمان برخی روزنامه ها و سایت ها در پازل دشمن کار کردند و زود تیتر زدند که دوگانه مذاکره یا جنگ؟ و دقیقا گویی صدای آمریکا و ضد انقلاب هستند و به شکلی کار کردند که دل مردم را خالی کنند.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه عنوان کرد: این برخورد منفعلانه است، قرآن می‌ فرماید: « وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَي الرَّسُولِ وَ إِلي‏ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً» همیشه تقوا در مسائل فردی نیست بلکه در تحلیل اشتباه مسائل سیاسی و اجتماعی مربوط به جامعه ممکن است چیزهایی بگوید که خروج از تقوا است ودر دام شیطان بیافتد وبلافاصله منفعل شود.

وی با اشاره به شیوه برخورد فعال در مورد ناو آمریکایی گفت: وقتی بگوییم این کار یعنی ورود ناو به خلیج فارس ناشی از استیصال دشمن است یعنی همه برنامه های آنها برای به زانو در آوردن ایران اسلامی به سنگ خورده و کارشان به عربده کشی و ترساندن ملت ایران رسیده است پس ما باید جلوی آنها بایستیم تا دوباره مأیوس شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آمریکا هیچگاه توان ورود به جنگ نظامی علیه ایران را ندارد، تأکید کرد: آنها برای گرفتن عراق ابتدا ارتش این کشور را تسلیم کردند و در ادامه 150 هزار نیرو وارد این کشور کردند ولی برای ایران به یک ملیون و 500 هزار نفر نیرو نیاز دارند که این تعداد را ندارند و از لحاظ سوق الجیشی تنگه هرمز و مسیر نفت دست ما است و موشک های نقطه زن و عبور از رادار و تکنیک های دریایی مقابله با ناو نیز در دست ما است.

وی با اشاره به قضایایی از انصار الله یمن و پیروزی مقتدرانه جمعیت کم انصارالله در برابر عربستان و آمریکا گفت: انصارالله مقاوم و دلیر است ولی از نظر امکانات مالی و نظامی دست خالی است که توانست مقابله عربستان و آمریکا بایستد و مقابله کنند آن وقت آمریکا چطور می خواهد وارد جنگ با ارتش و سپاه و بسیج مقتدر ما بشود.

آیت الله کعبی تأکید کرد: رهبری فرمودند ما ضربه اول را نمی زنیم و جنگ طلب نیستیم ولی اهل تسلیم و مذاکره هم نیستیم و راه حل ملت ایران مقاومت است، بنابراین راه حل فعال در مقابل آمریکا آیه «فَقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَسَى اللَّهُ أَن يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَاللَّهُ أَشَدُّ بَأْسًا وَأَشَدُّ تَنكِيلًا» یعنی اگر در صحنه حاضر باشیم و جهادی عمل کنیم دشمن عقب نشینی می‌ کند.

دشمن با مقاومت عقب نشینی می‌ کند نه مذاکره

وی سیاست تنش زدایی از سوی مسؤولان را نادرست عنوان و خاطرنشان کرد: دشمن با مقاومت عقب نشینی می‌ کند نه با مذاکره و تسلیم؛ ما همیشه در برابر دشمنان باید ابتکار عمل را به دست بگیریم نه این که تابع آن ها باشیم و از موضع ترس حرف بزنیم چراکه این مخالف صریح قرآن است.

نماینده خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک اشتباه می کنند کسانی که می گویند اگر امتیاز ندهیم دشمن ضربه می‌ زند، برخورد ابتکاری این جا این است که به رونق تولید بپردازیم و جلوی احتکار را بگیریم، بازار را کنترل کنیم و صفوف خود را مستحکم کنیم نه این که صرفا چشممان به دست بیگانگان باشد./1330/پ200/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
مقاومت رمز پیروزی
0
0