۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۶۰۶۸۰۶
ره توشه‌ای از دعای افتتاح به بیان حجت الاسلام والمسلمین رستمیان؛ (بخش دوم)

رمز دست یابی به صفای باطنی| نفی خدایان ساخته دست و فکر بشر

رمز دست یابی به صفای باطنی| نفی خدایان ساخته دست و فکر بشر
مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: نخوردن و نیاشامیدن نخستین مرتبه روزه‌داری و حفظ اعضاء و جوارح از گناه است که تأثیر روزه را خاص و عمیق می‌کند و به ما صفای باطنی می‌بخشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان در دومین بخش از سلسله سخنرانی‌هایی با عنوان "ره توشه‌ای از دعای افتتاح"، به مناسبت ماه مبارک رمضان که در محل حسینیه امام خمینی (ره) تیپ ۱۲ قائم (عج) سمنان برگزار می‌شود، با اشاره به اینکه حضور بر سرسفره گسترده ماه میهمانی خدا و بهره گیری از فضائل و برکات و نعمات آن، توفیقی الهی است که خداوند رحمان به ما عطا کرده است، اظهار داشت: در فراز دیگری از دعای نورانی افتتاح می‌خوانیم، " اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِی فِی دُعَائِکَ وَ مَسْأَلَتِکَ " خدایا تو به من اذن دادی تا تورا بخوانم و از تو درخواست کنم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان افزود: کاربرد عبارت "اذن" برای مواردی است که انسان پیش از انجام کاری از صاحب اختیار اختیار آن امر اجازه بگیرد، البته اذن در فقه اسلامی نیز آثاری دارد و تصرف در مال کسی بدون اذن او غصب محسوب می‌شود؛ این فراز از دعا ما را به این نتیجه می‌رساند که تمام توفیقیاتی که نسبت به خداوند، روزه داری، حضور در مجالس قرآنی و معنوی، ذکر و دعا ... داریم، خداوند پیش از انجام اذن و توفیق آن را به ما عطا نموده است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بخش مهمی از دعا، خواندن خداوند باصفات کمالیه خود است، در بسیاری از ادعیه بخش نخست یا اعظم دعا شامل خواندن پروردگار عالمیان با اسماء حسنای خود است همانگونه که در دعای جوشن کبیر هزار نام مبارک خداوند را به زبان جاری می‌سازیم و تنها در بخش کوتاهی از این دعا خاضعانه حاجات خود را از درگاه رب ودود طلب می‌کنیم.

بهترین دعاها، طلب عاقبت بخیری از درگاه حضرت حق

وی با بیان اینکه در غالب ادعیه دومین بخش دعا خواستن نیاز‌های مادی و معنوی خود از خداوند متعال است، بکوشیم در دعاهایمان تنها حاجات مادی و دنیوی را در نظر نگیریم، خاطرنشان کرد: با وجود لغزش‌گاه‌های فراوان در مسیر زندگی انسان و فراز و نشیب‌های بسیار، بهترین دعا‌ها برای آدمی طلب عاقبت بخیری از درگاه حضرت حق است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان یادآور شد: در فراز دیگری از این دعا سه جمله آمده، که هر یک نامی از اسماء الهی در خود دارد، " فَاسْمَعْ یَا سَمِیعُ مِدْحَتِی‏ " اى خداى شنوا سپاس مرا بپذیر؛ همانگونه در نماز پس از رکوع می‌خوانیم"سَمِعَ اللّه لِمَنْ حَمِدَهُ"، سپس می‌خوانیم "وَ أَجِبْ یَا رَحِیمُ دَعْوَتِی" و دعایم را اجابت فرما، "وَ أَقِلْ یَا غَفُورُ عَثْرَتِی" و از لغزشم به کرمت درگذر.

امام جمعه موقت دامغان افزود: در فقه اصطلاحی داریم باعنوان " اقاله " یعنی اگر در خرید و فروش مشتری پشیمان شد و خواست جنس را پس بدهد، مستحب است فروشنده جنس را پس بگیرد، عمل کردن به این استحباب " اقاله " نام دارد؛ در این فراز از دعای پرفیض افتتاح به خداوند متعال عرض می‌کنیم نسبت به ما اقاله داشته باش، همانا ما لغزش‌های فراوانی داشته‌ایم و استحقاق سرزنش و عقوبت از جانب تو پیدا کرده‌ایم، خدایا لغزش‌های ما را نادیده بگیر.

نشاط معنوی هدیه خداوند به میهمانان شایسته ضیافت الله

وی با اشاره به اینکه در بخش نخست مباحث "ره توشه‌ای از دعای افتتاح" در باب معنی کلمه غفران سخن گفتیم و در ماه رمضان باید به دنبال مغفرت الهی باشیم، تصریح کرد: "غفور" از اسماء الهی است، خداوند رحمان با مغفرت اثر منفی گناه را در دل و جان گناهکار از بین می‌برد، هنگامی که فردی گناهی مرتکب می‌شود مانند کوبیدن میخی بر تخته است، وقتی توبه می‌کند، همچون بیرون کشیدن میخ‌ها از تخته است، امّا اثر آن‌ها باقی می‌ماند، این همان اثر سیاه گناه بر روح انسان است که تنها غفران الهی می‌تواند آن را از بین ببرد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان افزود: کسانی که به خوبی از ماه ضیافت الله بهره می‌برند در پایان ماه به نشاطی معنوی دست می‌یابند، همانا نخوردن و نیاشامیدن نخستین مرتبه روزه‌داری است و کنترل و حفظ اعضاء و جوارح از گناه است که تأثیر روزه را خاص و عمیق می‌کند و به مسلمین صفای باطنی می‌بخشد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ما در بسیاری از موارد وقتی دست به سوی آسمان بلند نموده، دعا می‌کنیم و از درگاه حضرت دوست برآورده شدن حاجتی را طلب می‌نماییم، نسبت به گناهانی که در گذشته خود داشته ایم غفلت می‌کنیم؛ پس در بخش دیگری از دعای افتتاح اینگونه یادآوری می‌کنیم، " فَکَمْ یَا إِلَهِی مِنْ کُرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا "‌ای خدای من چه بسیار سختی‌ها که گره گشودی، " وَ هُمُومٍ [غُمُومٍ]قَدْ کَشَفْتَهَا " و اندوه‌ها که برطرف کردی، " وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَهَا " و لغزش‌ها که آمرزیدی، "وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَهَا " و رحمت که گستردی، " وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَکَکْتَهَا " و زنجیر بلا که باز کردی؛ از این عبارات نورانی دعای افتتاح به این نکته واقف می‌شویم که وقتی از خداوند حاجتی داریم نباید نسبت به عنایت‌های فراوانی که خداوند در گذشته به ما داشته غافل شویم.

نفی خدایان ساخته دست و فکر بشر

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان در ادامه با بیان اینکه در این بخش از دعای افتتاح به اصلی از اصول زندگی می‌رسیم که اساسی‌ترین اعتقاد ما را شکل می‌دهد، اگر در این اتقاد ذرّه‌ای شائبه باشد دیگر اعتقادات، باور‌ها و اعمال ما زیر سؤال می‌رود و آن اصل توحید است؛ گفت: در این بخش از دعا می‌خوانیم، " الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَداً، وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ، ... "سپاس خدای را که همسر و فرزندی برنگرفته، و در فرمانروایی شریکی برایش نیست...

مدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان خاطرنشان کرد: اصل و اساس توحید بر نفی است- می‌گوییم "لااله الا الله" – نفی همه معبود‌های ساختگی دست و ذهن بشر، همانا در توحید عملی خود اگر مشکلی داریم حتماً در کنار خداوند یکتا برای خود خدا‌های دیگری درست کرده ایم؛ حال آنکه تک تک ذرات عالم وجود خداوند را فریاد می‌زنند، خدایی که نه همسری دارد و نه فرزندی، نه نیاز به کمک کسی و نه ضعفی دارد، معنا و مفهوم تکبیر‌هایی که در نماز و دیگر عبادات و فرایض می‌گوییم، نفی خدایان ساخته دست و فکر بشر است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان در پایان این بخش ازمباحث ره توشه‌ای از دعای افتتاح با اشاره به عبارت پایانی این فراز از دعا، " وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً " و او را (خداوند را) بزرگ شمار بسیار بزرگ؛ تصریح کرد: تکبیر‌هایی که ملت بصیر ما برای تأیید و پیروزی هایشان در طول عمر بابرکت انقلاب اسلامی بر زبان جاری می‌سازند، خود نشان می‌دهد و اثبات می‌کند که انقلاب ملت ما نهضتی توحیدی است، حال آنکه متأسفانه برخی در عمل بزرگی خداوند را نمی‌بینندو برایشان مستکبران عالم بزرگ و شایسته ستایش هستند. /۹۷۷//210/خ

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
جواد رمضانیان
ارسال نظرات