۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۶۰۶۸۰۸
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

اقتصاد شکوفا نیازمند برکت و تقوای الهی است

اقتصاد شکوفا نیازمند برکت و تقوای الهی است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: اقتصاد شکوفا تنها در گرو سعی و تلاش و پول نیست بلکه نیازمند داشتن تقوای الهی وعنایت و برکت خدا است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل چهارشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف، گفت: یکی از ویژگی‌های انسان مومن و متقی که در قرآن به آن اشاره شده است موضوع ایمان به غیب است.

وی افزود: مادی گرا‌ها که خدا و پیامبر و دین دیانت و امداد‌های غیبی را قبول ندارند امورات خود را با چرتکه انداختن‌های مادی به پیش می‌برند و معتقد هستند برای موفقیت در هر کاری از طریق رعایت قوانین و مقررات آن می توان به اهداف خود رسید.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌هایی که انسان داشته و دارد موضوع رزق و روزی و برخورداری از اقتصاد پررونق است، افزود: راز و رمز روزی زیاد و اقتصاد شکوفا و زندگی مرفه مادی از نگاه مادی گراها توجه به علم و دانش در اقتصاد است یعنی همان راهی را که کشور‌های آمریکا و آلمان و چین و ژاپن بدون نیاز به دعا و امداد‌های غیبی رفتند و موفق شدند.

دبیرجامعه روحانیت کاشان ادامه داد: خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید اقتصاد خوب داشته باشید باید سعی و تلاش کنید، اما قرار نیست انسان مومن تنها با عبادت صرف به اقتصاد شکوفا وروزی زیاد برسد بلکه ایمان و تقوا هم داشته باشد.

وی افزود: خداوند در آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید، ‹‹وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا›› اگر مردم ایمان بیاورند و تقوا داشته باشند، ‹‹لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ›› و ما هم برکات خود را از آسمان و زمین برای آن‌ها نازل می‌کنیم.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه مفهوم برکت مفهوم قرآنی زیبایی است، گفت: انسان گاهی با تلاش خود بیش از آنچه که انتظارش را دارد نتیجه می‌گیرد مانند دو نفر که حقوق یکسانی دارند اما یکی دارای همه امکانات است و دیگری هيچ امکاناتی ندارد، چرا که یکی برکت خدا را دارد و دیگری از برکت خدا محروم است.

وی افزود: برخی درآمد‌ کلان و امکانات زیاد مادی دارند، اما چون برکت خدا را ندارند زندگی آن‌ها زندگی به هم ریخته‌ای است و زندگی ایده آلی نيست به این معنی که اقتصاد شکوفا تنها در گرو پول نیست بلکه نیازمند تقواي الهي و عنایت و برکت خدا است.

دبیر جامعه روحانیت گفت: در چنین شرایطی اسلام برای داشتن اقتصاد شکوفا و پررونق پیشنهاد می‌کند در کنار کار و سعی و تلاش زیاد باید تقوای الهی هم داشته باشید چرا که برکت و سرمایه‌ای که در سایه ایمان و تقوای الهی کسب شده باشد بهتر و نیکوتر و سرانجام بهتری دارد.

حجت الاسلام شاه فضل ایمان و تقوا را دارای مفهوم گسترده دانست و با اشاره به تقوای فردی و تقوای اجتماعی، گفت: تقوای فردی همان انسان متقی است، اما تقوای اجتماعی تقوایی است که همه افراد یک جامعه متقی و خدا ترس باشند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه اگر جامعه‌ای بی تقوايي باشد خداوند برکات خود را از چنین جامعه خواهد گرفت، گفت: وضعیت امروز مراسم‌های جشن عروسی حتی در کاشان به گونه‌ای است که نمی‌توان شرکت کرد به طوریکه مجالس جشن عروسی متدینین ما هم خالی و عاری از گناه نیست.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اختلاط محرم و نامحرم و نوشیدنی‌های حرام در جشن‌های عروسی امروز رواج دارد به طوریکه مجالس عروسی برخی از هیاتی‌ها و مسجدی‌ها و قرآنی‌ها هم چنین ویژگی‌هایی را دارد.

وی همچنین تحریم‌ها را نوعی عذاب الهی دانست و با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و اختلاس‌ها ناشی از عملکرد ما است، افزود: اگرتقوای الهی داشته باشیم حتی اگر همه دنیا هم ما را تحریم کنند، اما رحمت و برکات خداوند شامل حال ما باشد هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: مبنای رزق و روزی و برکت در زندگی را باید الهی کرد و تا زمانی که در برابر خدا تسلیم نباشیم و از او تبعیت نکنیم خدا هم مشکلات ما را حل نخواهد کرد، بنابر این اگر به دنبال زندگی خوبی هستیم درکنار کار و سعی و تلاش وکوشش باید تقوای الهی داشته داشت./۱۳۰۷//210/خ
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات