۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۶۰۶۸۰۹
آیت الله مدرسی:

خداوند بشر را برای رحمت خلق کرده است

خداوند بشر را برای رحمت خلق کرده است
مفسر تفسیر هدایت گفت: خداوند همه بشر و مخلوقات را از روی رحمت خلق کرده و همه آن‌ها خداوند را تسبیح می‌کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد تقی مدرسی، استاد برجسته حوزه و مفسر تفسیر هدایت بامداد امروز پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در جلسه تفسیر و تدبر سوره انسان گفت: در ابتدا فقط خداوند بود و چیز دیگری نبود، بعد خداوند مخلوقات را خلق نمود. حالا علت خلقت نمودن مخلوقات چیست؟ آیا خداوند نیازی به مخلوقات داشت که آن‌ها را خلق نمود؟ یا اگر به مخلوقات نیاز داشتت، پس چرا قبل از مخلوقات بوده است؟ حتما نه و خداوند نیازی به مخلوقات نداشته و او غنی به ذات است.

وی افزود: پس خداوند چیزی که نسبت به مخلوقات دارد، رابطه الهی است که فقط عطا و فیض است. خداوند از مخلوقات چیزی نخواست و خداوند در آخر سوره ذاریات می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ مَا أُرِیدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِیدُ أَنْ یُطْعِمُونِ؛ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ».

آیت الله مدرسی با بیان اینکه اتصال مخلوقات به خداوند بر اساس رحمت الهی است، ابراز کرد: بنابراین مخلوقات در دید ما که جهان بینی اسلامی و الهی است، به بوی رحمت الهی و رنگ رحمت الهی متصف هستند؛ و هر مخلوقی تجلی رحمت خداست. البته مخلوقات تجلی غنی او، عزت او، و تجلی سایر اسماء الحسنی او که بصیر و علیم است، هم هستند.

وی بیان داشت: می‌توانیم از نظر کردن و تأمل کردن مخلوقات استفاده کنیم، ولی اصل این است که فیض خدا به مخلوقات رسیده و می‌رسد. اما رابطه مخلوقات با خدا رابطه اخذ و گرفتن است. ما و همه مخلوقات بشر در خانه خدا می‌رویم تا او به ما لطف کند و چیزی عطا کند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: پس این که در کتاب‌ها نوشته و خواندیم که مخلوقات احتیاج به فیض دائم الهی دارند به نحوی که اگر فیض نباشد و خدا چیزی عطا نمی‌کند، در کمتر از یک لحظه همه هیچ و معدوم می‌شوند و هیچ هم یعنی هیچی از آن نمی‌ماند.

آیت الله مدرسی تصریح کرد: بنابراین مخلوقات بوی الهی دارند، رنگ الهی دارند؛ رنگ الهی هم فیض الهی است و اگر دقت کنید می‌بینید یک تجلی رحمت الهی است؛ و خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ».

وی در پایان افزود: پس خداوند بشر را برای رحمت خلق کرده است، و در روایات و آیات نیز این موضوع آمده است و در دعای سمات نیز به این خلقت بشر برای رحمت الهی اشاره شده است. /۹۶۹//202/خ
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات