۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۰۶۸۴۵
مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه:

تحول جدی گرفته نشود مرجعیت روحانیت در معرض خطر خواهد بود

تحول جدی گرفته نشود مرجعیت روحانیت در معرض خطر خواهد بود
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به این که حوزه اگر از تحول عقب بماند بی شک ضرر می کند گفت: با توجه به تغییرات جامعه طلاب نیز باید متناسب با نیازهای روز تربیت شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم تودیع و معارفه مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در سالن نشست های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان موحد مسؤول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه در این مراسم ضمن تقدیر از شورای عالی حوزه نسبت به حسن اعتماد به ایشان در سپردن مسؤولیت جدید اظهار داشت: شاید گمان کنیم که حوزه امروز نسبت به گذشته ضغیف تر شده است ولی در یک نگاه کلان این حرف درست نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان موحد با اشاره به این که در گذشته حوزه بخش عمده طلاب و محصلان به درجات عالی اجتهادی می رسیدند و امروز نیز این مسأله کم و بیش وجود دارد، عنوان کرد: چهار میلیون دانشجو در مراکز آموزش عالی دانشگاهی مشغول تحصیل هستند، از این تعداد چند نفر در آن سطح علمی علمای بزرگ حوزه تربیت شده اند؟

وی اضافه کرد: ممکن است گاهی به نظر برسد امروز ضعف هایی وجود دارد که طلبه ها به آن شکل درس نمی خوانند و یا به معنویت و مسائل این دست کمتر اهمیت می دهند، بله در حدی باید آن را بپذیریم ولی این مسأله در قشر کوچکی از جامعه حوزوی دیده می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز هم اگر بخواهد کسی با در نظر گرفتن واقعیت ها و شرایط قضاوت کند باید حوزه ها را با آموزش عالی مقایسه کند، امروز هم به نظر من حوزه علمیه با هیچ کجا قابل مقایسه نیست ممکن است 20 درصد طلاب درگیر مباحث مدرک و نمره باشند ولی 80 درصد بدنه حوزه به دنبال علم آموزی و معنویت هستند.

مسؤول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: در سیل اخیر که شرایط آن را در کشور دیدیم، همگی ملاحظه کردیم که روحانیان و طلاب همچون فرشتگانی بی ادعا بدون هیچ انگیزه ای خانه های مردم را از گل و لای خالی می‌ کردند و در خدمت رسانی به مردم پیشتاز بودند.

وی خاطرنشان کرد: شرایط فعلی حوزه امروز با حوزه زمان تأسیس در دوران شیخ عبدالکریم حائری تفاوت کرده است، تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زیادی در کشور به وجود آمده که این تغییرات پاسخ های جدید را می‌ طلبد و نمی شود با همان محتوا و مهارت ها برای امروز حرف داشت و اگر تحول جدی گرفته نشود این نگرانی وجود دارد که روحانیت از یک گروه مرجع تنزل کند و دیگران جای این مرجعیت روحانیت را بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با تأکید بر این که پیشرفت علم، اقتصاد و صنعت و تمام شؤون جامعه انسانی را تحت الشعاع خود قرار داده است، گفت: نفوذ فرهنگ و تفکرات فلسفه غرب و رشد علوم انسانی جدید در قشر وسیعی از نقش جوان و فرهیخته متغیر و عامل دیگری است که در جامعه وجود دارد و این هم سؤالات و مطالبات جدیدی را مطرح کرده است که ما نمی توانیم نسبت به آنها بی تفاوت باشیم.

تحول جدی گرفته نشود مرجعیت روحانیت در معرض خطر خواهد بود

وی تأکید کرد: باید محتوای مناسب روز را تولید کرده و مهارت های لازم را به طلاب آموزش بدهیم، این عواملی که گفتیم مربوط به همه دنیا بود ولی یک عامل ویژه کشور ما است و آن هم انقلاب و نظام اسلامی است که در این کشور شکل گرفت که از حوزه پاسخ های جدید می‌ خواهد و نیازهای خود را مطرح می‌ کند.

عضو هیأت امنای جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: عامل دیگر، دشمنی ها و عداوت ها و نقشه های دشمنان است که بعد از استقرار نظام با حرکت شتاب داری با رسانه های قوی  اهداف خود را پیش می‌ برند، این هم متغیر دیگری است که در گذشته نبوده است.

وی تربیت نسل عام، معنوی و متدین و جامع را در بدنه حوزه امری ضروری عنوان و تصریح کرد: مجموع این ها ایجاب می‌ کند که به نیازهای نسل جوان توجه کنیم و متناسب با روز تربیت طلبه را از سر بگیریم.

وی با بیان این که حوزه باید تحول را در خود رهبری کند، گفت: در رأس حوزه ها اعضای شورای عالی قرار دارند که خوشبختانه در مقایسه با نهادهای دیگری که این چهل سال تشکیل شده سرآمد بوده است و شاید یک یا دو نهاد را بشود با شورای عالی مقایسه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان موحد اضافه کرد: شورای عالی حوزه مجموعه ای از علما و فقهای درجه اول اند که هم بصیر و هم دغدغه مند و مدیر هستند و خوشبختانه این وضعیت در همه دوره ها بوده است و مقبول ترین چهره های حوزوی در این مجموعه فعالیت می‌ کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: این مجموعه مقبول حوزه و مراجع تا به امروز کارهای زیادی را انجام داده است، واقعا وقتی نگاه کردم دیدم کارهای بزرگ، پخته، عالمانه و ارزشمند در طول این سال ها شکل گرفته است هرچند بخش عمده حوزویان از آن بی خبرهستند.

وی افزود: وجود این شورای محترم و کارآمد امروز در کنار مدیریت یکی از چهره های فرهیخته و هوشمند در رأس حوزه های علمیه همراه شده است که امید بسیاری را در حوزه برانگیخته و برای رهبر معظم انقلاب حالت اطمینان حاصل شده که کارهای بزرگی ان شاءالله صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان موحد عنوان کرد: امیدواریم با تجربه های گذشته بعد از این، کارهای بهتر و ارزشمندتری نسبت به حوزه های علمیه اتفاق بیافتد و از خدای متعال می‌ خواهم که به بنده نیز در این مسیر کمک کند که بتوانم قدمی بردارم و خدمتی به حوزه های علمیه و سربازان امام زمان(عج) داشته باشم./1330/ج

ارسال نظرات