۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۰۶۸۴۶
آیت الله حسینی بوشهری:

دبیرخانه شورای عالی به مثابه عقبه کارشناسی حوزه است

دبیرخانه شورای عالی به مثابه عقبه کارشناسی حوزه است
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، دبیرخانه این شورا را به مثابه عقبه کارشناسی حوزه دانست و از حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان به عنوان شخصیتی با شایستگی های علمی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم تودیع و معارفه مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در سالن نشست های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در این مراسم ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: این جلسه به پاس تقدیر از خدمتگزاری صادق، برادری سخت کوش و بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین نواب است که سالیان سال در دبیرخانه شورای عالی حوزه به عنوان مسؤول مشغول به خدمت بودند.

وی افزود: همچنین در این جلسه برادر عزیزمان آقای رحیمیان از امروز کار خود را آغاز می‌ کنند که سال ها در مراکز حوزوی و دانشگاهی در امر تدریس و مدیریت فعالیت های خوبی داشتند و الان هم همکاری های خوبی با برخی مراکز دارند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: امیدواریم آقای نواب به عنوان سرپرست حجاج ایرانی و نماینده مقام معظم رهبری مشمول عنایات الهی باشند و در مسؤولیت خطیر جدید نیز موفق و مؤید باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت و شأن حوزه و شورای عالی حوزه های علمیه اشاره کرد و  گفت: خدمت در این مسیر خدمت به امام زمان(عج) و فقها و مراجع است، حوزه های علمیه از دیرزمان به ویژه از دوران غیبت کبری مرکز آموزش معارف دین و تربیت عالمان، فقیهان و بزرگان بوده است که این امر کوچکی نیست.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه را مولّد فرهنگ دینی دانست و یادآور شد: بدون شک ارزش ها و هنجارها از طریق روحانیت به جامعه منتقل می‌ شود و گفتار و کردار روحانیت به عنوان حجت شرعی نزد مردم تلقی می‌ شود.

وی در ادامه بیان داشت: کلام مراجع بزرگوار که برخواسته از حوزه های علمیه هستند برای مردم حجیت شرعی دارد؛ چون حوزه های علمیه فقیهی را در دل خود رشد می‌ دهد که کلام او تالی تلو کلام معصوم می‌ شود؛ حوزه های علمیه در گذر تاریخ شیعه دارای آثار و برکات فراوانی بوده که امروز نیز در اختیار طالبان علم و مردم قرار دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش روشن روحانیت در دین باوری مردم، گفت: هرچه جلوتر آمدیم مسؤولیت های حوزه های علمیه با توجه به مقضیات زمان بیشتر شده است و امروز اوج مسؤولیت حوزه است چون حوزه مولد انقلابی بزرگ در این کشور بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه ابراز داشت: خود انقلاب نیز مسؤولیت سنگینی بر دوش عالمان قرار داده است همچنانکه علمای دین در پیدایش آن نقش بزرگی داشتند؛ از این رو درعصر ما رسالت روحانیت رسالت انبیاء و اوصیاء الهی است.

وی با اشاره به سابقه طولانی تشکیل حوزه های علمیه یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در محدوده مسجد النبی(ص) اولین پایه گذاری حوزه های علمیه شد و در مکتب ایشان عده ای به آموزش دین پرداختند و بعد این حوزه ها در عصر صادقین(ع) به اوج خودش رسید و تا به عصر غیبت دارای فراز و فرودهای زیادی بود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: در زمان غیبت مراجع بزرگوار تا به امروز زعیم حوزه های علمیه بودند و در عصر ما هم مراجع بزرگوار و رهبر معظم انقلاب ناظر و مشرف بر حوزه هستند ولی به دلیل گستردگی کار بعد از انقلاب اسلامی شورایی با حضور نمایندگانی از سوی حضرت امام(ره) و حضرت آیت الله گلپایگانی و جامعه مدرسین تشکیل شد.

وی با اشاره به شیوه انتخاب اعضای شورای عالی عنوان داشت: اعضای شورای عالی حوزه های علمیه با رأی ابتدایی اعضای جامعه مدرسین معرفی می‌ شوند، بعد از تأیید مراجع و رهبر معظم انقلاب این اعضا رسما کار خود را آغاز می‌ کنند و این شورا اقدام به معرفی مدیر برای اداره حوزه های علمیه می‌ کند.

وی بخش دبیرخانه شورای عالی حوزه را از جمله بخش های حساس این شورا عنوان و تصریح کرد: خود شورا برای برنامه ریزی نیازمند عقبه کارشناسی دارد که تمشیت امور کند و طرح ها و برنامه ها را به شورای عالی پیشنهاد بدهد از این رو نقش دبیرخانه برجسته می‌ شود.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: وظایف مسؤول دبیرخانه بیش از حدود 30 شرح وظیفه است یعنی کاری بسیار مهم و گسترده است و ارتباطی که او به عنوان واسطه می‌ تواند بین شورای عالی و اساتید حوزه از یک سو و بین شورای عالی و بین مدیریت حوزه از سوی دیگر و بین شورای عالی و بدنه حوزه از سوی دیگر داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: مسؤول دبیرخانه طرح ها و نقطه نظرات را از مدیران و اساتید و طلاب دریافت می کند و در نهایت آنها را به عنوان طرح در شورای عالی مطرح می کند که در صورت صلاحدید اعضای شورا، تصویب می شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: خوشبختانه در طول این سال های اخیر از وجود مبارک حجت الاسلام والمسلمین نواب استفاده می‌ کردیم و اگر مسؤولیت جدید ایشان در بعثه مقام معظم رهبری نبود همچنان مایل بودیم از خدمات ایشان استفاده کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به علت انتخاب حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان برای این مسؤولیت یادآور شد: بعد از این که مسؤولیت به ایشان در بعثه مقام معظم رهبری منتقل شد، طبعا نیاز بود که جایگزینی برای ایشان معرفی شود و بعد از پیگیری هایی که کردیم در جمع بندی به برادر عزیز آقای رحیمیان موحد رسیدیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: بنده ایشان را از نزدیک می‌ شناسم، صفای نفس و ایمان و شایستگی های علمی ایشان را از نزدیک دیده ام و اشتغالات تدریسی و مدیریتی داشته اند و در مراکز مختلف حوزوی مشغول به کار بوده اند و الان نیز همکاری اجمالی با مرکز خدمات و جامعه الزهرا(س) دارند.

وی تصریح کرد: با اعتمادی که اعضای شورای عالی حوزه نسبت به ایشان داشتند امیدواریم این اعتماد همچنان ادامه پیدا کند و ایشان ان شاءالله پرتلاش و فعال خدمات قبلی دبیرخانه را استمرار ببخشند و بر اساس مقتضیات زمان و با توجه به انتظارات جدیدی که از حوزه می‌ رود در آینده شاهد رشد و شکوفایی حوزه های علمیه به عنوان مراکز خدمت به امام زمان(عج) باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: امام علی(ع) فرمود: «هر عملی پاداش و جزایی دارد از این رو کارهای خود را برای امور فناپذیر قرار ندهید و صرف امور فانی نکنید» حضور در دبیرخانه شورای عالی از مصادیق بارز عمل باقی است و امیدواریم که هر دو عزیز در مناصب جدیدی که پذیرفته اند موفق باشند./1330/ج

ارسال نظرات