۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۸۶۱

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رئیس کل بانک مرکزی از اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه ۷ و ۱۵ ساله برای بخش کشاورزی و مسکن مناطق سیل زده خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به کشاورزی و مناطق سیل‌زده
 
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک‌های کشور با اشاره به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام، یکی از اولویت‌های مهم سیستم بانکی را تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی عنوان کرد و از مدیران بانکی خواست با شناختی که از واحد‌های تولیدی فعال و موثر کشور دارند، نسبت به پشتیبانی از آن‌ها اقدام کنند.

همتی تاکید کرد: واحد‌های تولیدی موانع متعددی در مقابلشان هست که بدون رفع آن‌ها صرف تامین نقدینگی مشکل آن‌ها راحل نمی‌کند، لیکن بانک‌ها باید با شناختی که از واحد‌های تولیدی دارند نسبت به تامین سرمایه در گردش واحد‌های فعال و نیازمند نقدینگی اقدام کنند.

رییس کل بانک مرکزی روند اصلاح بانکی را علیرغم پیچیدگی این کار و حساسیت آن خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد با مجوز‌های دریافتی از شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه به نتایج خوبی برسیم.

همتی با اشاره به اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه ۷ و ۱۵ ساله برای بخش کشاورزی و مسکن مناطق سیل زده از مدیران بانک‌ها خواست در پرداخت سهمیه‌های تعیین شده تسریع نمایند و بانک مرکزی نیز از نظر اعتباری از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

در این جلسه مدیران بانک‌ها در مورد ضرورت احیای کانون بانک ها، مسئله نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها، موضوع رمز‌های یکبار مصرف، مسائل مربوط به واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها و سایر موارد نظرات خود را مطرح و بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد پیگیری لازم جهت حل و فصل مطالب مطرح شده انجام گیرد.
________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۸۷ هزار تومانی نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۴۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۷.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با کاهش ۲۵۰ تومانی نسبت به دیروز ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به دیروز ۳۰۰ تومان کاهش یافته است.
________________________

نود و نهمین مرحله یارانه نقدی امشب واریز می‌شود
 
نود و نهمین مرحله یارانه نقدی مربوط به اردیبهشت امسال به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ امشب به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت خواهد بود.
________________________

سهام، ارزنده‌ترین دارایی برای سرمایه گذاری
 
کارشناسان بازار سرمایه روند پیش رو در بازار را افزایشی می‌دانند و معتقدند با توجه به تورم موجود در کشور و تلاطم قیمت در سایر بازار‌های سرمایه گذاری، اکنون سهام ارزنده‌ترین دارایی در بین تمام گزینه‌ها برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.
 
فریدون زارعی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه طبق پیش بینی‌های صورت گرفته سال ۹۸ سال رونق بازار سرمایه خواهد بود، گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شده که تاکنون نوسان موجود در بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازار‌های جایگزین کمتر بوده و باقی بازار‌ها در شرایط فعلی بازار پرریسک تری هستند.

زارعی اظهار داشت: در صورت وجود نوسان در بازار سرمایه باز هم این بازار ریسک کمتری را برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت و به لحاظ ساختاری مشکلی را برای فعالان حاضر در این بازار ایجاد نمی‌کند.

تاثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار سرمایه اظهار داشت: اگر بازار ارز در مسیر شفافیت، داده‌های اطلاعاتی بیشتر و نیز درصد بالاتری از گردش مالی قرار گیرد به طور طبیعی قیمت‌ها واقعی‌تر خواهد شد.

وی اظهار داشت: از زمان حاضر نمی‌توان اظهارنظر کرد که آیا راه اندازی بازار متشکل ارزی می‌تواند به انتظارات پاسخ دهد یا خیر؟ باید منتظر ماند تا بعد از راه اندازی این بازار و تاثیر آن نظر داد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه در درون خود به دنبال برنامه ریزی‌های لازم برای متغیر‌های کلان اقتصادی است که این بازار را تهدید می‌کند. اگر بازار متشکل ارزی بتواند چشم انداز باثباتی را برای فعالان بازار ارز فراهم کند به طور حتم به نفع بازار سرمایه خواهد بود و اثر مثبتی را بر روند معاملات این بازار خواهد گذاشت.

پیشنهاد به سرمایه گذاران مبتدی

زارعی به سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس گفت: افراد غیرحرفه‌ای که به دنبال سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستند به طور حتم باید از تخصص متخصصین بازار استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی ورود پول از طرف مردم عادی و غیرمتخصص به بازار سرمایه زیاد شده است و سهم‌هایی از این نقدینگی‌ها را جذب کرده اند که چندان مورد توجه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سرمایه گذاران نباید به صورت مستقیم به سمت سرمایه گذاری در این بازار‌ها بروند بلکه باید از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری موجود در این بازار سرمایه گذاری کنند.

رشد قابل توجه شاخص بورس از ابتدای سال جاری

محمدرضا مایلی، کارشناس بازار سرمایه به آخرین وضعیت حاکم در بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: بازار سرمایه از ابتدای سال جاری افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.

وی گفت: این موضوع ناشی از رشد قیمت ارز، وجود تورم در کشور که سبب افزایش قیمت دارایی شرکت‌ها می‌شود، بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار سرمایه شرکت‌هایی حضور دارند که دارایی محور هستند بنابراین وجود تورم در اقتصاد کشور ناخودآگاه تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه خواهد بود.

مایلی با بیان اینکه به طور طبیعی افزایش تنش و تحریم‌های آمریکا باعث ایجاد نوسان بر روند معاملات بورس می‌شود، اظهار داشت: روند بازار سرمایه متاثر از ریسک‌های مختلفی است که اکنون ریسک سیاسی، ریسک قالب بر روند این بازار شده است.

مسایل سیاسی بازار را منفی کرد

مایلی به روند منفی شاخص در بازار هفته جاری تاکید کرد و افزود: طی یک هفته گذشته انتظار می‌رفت که روند بازار سرمایه به دلیل وجود مسایل سیاسی مانند شرایطی که آمریکا در منطقه حاکم کرد و استقرار ناو جنگی، منفی شود که شاهد چنین اتفاقی هم در بازار بودیم.

وی گفت: بازار در هفته‌ای که گذشت به دلیل ریزش سنگینی که طی دو روز تجربه کرد روند متعادلی را در پیش گرفت تا از این طریق سهامداران بتوانند تصمیمات لازم برای سرمایه گذاری را اتخاذ کنند.

این کارشناس بازار سرمایه پیش بینی خود از روند این بازار را این گونه عنوان کرد: در این زمینه روند سرمایه گذاری، انتظارات سودآوری و ریسک‌های بازار که تاثیر شگرفی را بر بازار می‌گذارند باید مورد برررسی قرار گیرند.

وی معتقد است که شرایط این روز‌های بازار به دلیل وجود ابهام در روند معاملات، سخت به نظر می‌رسد.

مایلی در پایان با تاکید بر اینکه بورس محل جذب سرمایه بیشتری نسبت به دیگر بازار‌ها است، خاطرنشان کرد: میزان نقدشوندگی بالا، نیاز به سرمایه کم و وجود صنایع مختلف در این بازار باعث شده تا سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در این بازار نسبت به دیگر بازار‌های موازی داشته باشند.
________________________

واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع نیست
 
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو گفت: واردات لوازم یدکی خودرو آزاد است و مشکلی در ثبت سفارش آن وجود ندارد؛ چراکه خودرو‌های خارجی و یا داخلی تحت لیسانس به این قطعات نیاز دارند و ممنوع بودن آن، بازار را دچار اختلال می‌کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه توقف واردات قطعات یدکی خودرو موجب ایجاد رانت می‌شود، گفت: تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو‌های داخلی مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند، اما به دلیل مشکلات ارزی که با بانک‌ها دارند اقدام به ترخیص از گمرک نمی‌کنند.

مودودی گفت: گاهی به دلیل اختلال در ثبت سفارش و ترخیص بار مشکلاتی به وجود می‌آید که خود اشخاص حقوقی و حقیقی که اقدام به واردات کرده اند، می‌توانند رفع ابهام کنند.
________________________

۶ نکته مهم درباره دریافت کنندگان ارز

انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز، موجب ایجاد سوالات و ابهاماتی در اذهان عمومی شده است و از این رو بانک مرکزی توضیحاتی را به منظور شفافیت برای آگاهی عموم ارایه می‎کند.

این توضیحات به شرح زیر است:

۱- اقدام بانک مرکزی بنا به تکلیف دولت در راستای ایجاد شفافیت به عنوان یک اصل اساسی در مبارزه و پیشگیری از فساد است و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

۲- فرآیند قانونی واردات کالا به کشور به این طریق است که واردکننده در آغاز با ثبت سفارش نزد وزارت صمت که قاعدتا با ارزیابی اهلیت وارد کننده از تمام جوانب و نیز ضرورت و ارزیابی ظرفیت و نیاز کشور به کالای وارداتی مجوز‌های لازم را اخذ می‌کند. در مرحله دوم به بانک عامل مراجعه کرده، وثایق و اعتبار سنجی لازم توسط بانک صورت می‌گیرد، سپس بانک عامل به نیابت از واردکننده به بانک مرکزی برای اخذ تخصیص ارز و تامین ارز مراجعه می‌کند؛ بنابراین در این فرآیند بانک مرکزی، تنها تخصیص و تامین ارز را بر عهده دارد.

۳- باتوجه به سیاست‌های اقتصادی و ارزی جاری کشور، تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی به واردکنندگان کالا‌ها و خدمات، امتیازی است که صرفاً به شرط وارد کردن کالا‌ها و خدمات به اشخاص اعطا می‌شود و تمام افراد و شرکت‌هایی که از بانک مرکزی و نظام بانکی ارز دریافت می‌کنند، براساس مقررات موجود و قرارداد‌های منعقده با بانک‌ها، متعهد می‌شوند که به میزان ارز دریافتی، اقدام به وارد کردن کالا‌ها و خدمات به کشور کنند. از این رو، دریافت ارز از سیستم بانکی یک حق نیست، بلکه امتیازی است که در مقابل تکلیف مشخصی به واردکنندگان کالا‌ها و خدمات اعطا می‌شود و واردکنندگان مکلف به رعایت دقیق تکلیف مزبور هستند؛ بنابراین انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز، نقض اصل محرمانگی و رازداری بانکی محسوب نمی‌شود و دولت نیز برهمین اساس، بانک مرکزی را موظف به انتشار مداوم فهرست مورد اشاره کرده است.

۴- فهرست‌های انتشار یافته از سوی بانک مرکزی، صرفاً بیانگر مشخصات کسانی هستند که اقدام به دریافت ارز برای موارد واردات کالا، واردات خدمت یا بازپرداخت اقساط و بدهای‌های ارزی کرده‌اند و اطلاعات مربوط به اینکه آیا واردکنندگان نسبت به انجام دقیق تکالیف قانونی خود (وارد کردن کالا‌ها و خدمات یا استرداد عین ارز) اقدام کرده اند یا خیر، در این فهرست‌ها قابل مشاهده نیست؛ لذا صرف وجود نام شخص یا شرکتی در فهرست انتشار یافته از سوی این بانک بیانگر انتساب هیچ تخلفی به آن‌ها نیست.

۵- ذکر این نکته ضروری است که فروش ارز به واردکنندگان، پس از اخذ تعهد ارزی از آن‌ها توسط بانک‌ها و با رعایت تمام مقررات و بررسی‌ها اعم از شناسایی مشتری، اخذ وثایق، حصول اطمینان از رعایت مقررات صادرات و واردات و سایر الزامات و مقررات جاری کشور انجام می‌گیرد و بانک‌ها مکلف هستند که در صورت عدم ایفای تعهد توسط واردکنندگان، نسبت به پیگیری حقوقی موضوع تا حصول اطمینان از ایفای تعهدات اقدام کنند.

۶- بانک مرکزی در راستای انجام وظایف قانونی خود اقدام به ایجاد سامانه‌های تخصصی برای رصد ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان کرده است و آمار ایفای تعهدات مزبور به طور منظم و مستمر تحت نظارت و پایش قرار دارد. در مواردی که واردکنندگان، به تعهدات ارزی خود عمل نکنند، بانک مرکزی و بانک‌ها مکلفند با معرفی واردکننده به مراجع ذی‌صلاح قضایی، از تمام اهرم‌های قانونی موجود برای الزام واردکنندگان به انجام تکلیف خود استفاده کنند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات