۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۰۶۹۷۲
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

دوای مؤثر اسلام برای رهایی از گناه و مسائل ضد اخلاقی

دوای مؤثر اسلام برای رهایی از گناه و مسائل ضد اخلاقی
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اسلام برای هرکاری با هر انگیزه ای دوای مؤثر دارد که به خود کار می پردازد و البته برای مؤثر واقع شدن باید زمینه در انسان وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نهمین جلسه از جلسات درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: بحث از اخلاق منحصر در ملکات نبوده و بیشتر مباحث مربوط به رفتارهای انسان می شود.

وی افزود: ملاک ارزش های اخلاقی در مکاتب گوناگون متفاوت است، غالب اخلاق های خوب و بد و حسن و قبح ها قید دارند و مطلق نیستند، تواضع کار خوبی است اما تواضع در برابر متکبران نادرست است، راست گویی در همه اقوام و مکاتب مورد تحسین واقع شده اما در برخی موارد راست گفتن می تواند حرام شود، به عنوان مثال اگر دشمنی می خواهد یک اولیای الهی را به قتل برساند و فردی با راست گویی و معرفی آن سبب این قتل می شود راستگویی در این مورد حرام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که احکام ارزشی مطلق و عام نیستند، اظهار داشت: راستی خوب است که ضرری نداشته باشد و دروغی بد است که بدون فایده و مضر باشد اما اگر گاهی دروغ گفتن مقدمه ای برای تکلیفی واجب مانند نجات اولیای الهی یا انسان بی گناهی شد باید دروغ گفت.

وی ادامه داد: اخلاق اجتماعی در زمینه ارتباط انسان با دیگران است که نفع یا ضرر رساندن انسان به دیگران را مورد بررسی قرار می دهد، یکی از حقوق اجتماعی انسان ها حق حیات است و به قتل رساندن انسان یکی از بزرگترین گناهان به شمار می رود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که همه درگیری ها مربوط به مادیات و خوراک نمی شود، ابراز داشت: گاهی انسان به دلیل احساس حقارت، حسد و غضب دست به قتل دیگران می زند چرا که از حضور دیگران احساس زجر روحی می کند، این موضوع در داستان هابیل و قابیل و برادران حضرت یوسف به خوبی قابل مشاهده و فهم است.

وی عنوان کرد: انسان این توقع را دارد که کمتر از دیگران نباشد که این توقع منشأ حسد شده و حسد سبب به قتل رسیدن هابیل و به چاه انداختن حضرت یوسف شد، اسلام برای هرکاری با هر انگیزه ای دوای مؤثر دارد که مستقیما به خود کار می پردازد و انسان را به نتایج اخروی آن توجه می دهد که البته برای مؤثر واقع شدن باید زمینه در انسان وجود داشته باشد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هر اندازه انسان شناخت صحیح پیدا کند و ایمان به خدا داشته باشد از عذاب خدا بیشتر می ترسد و به لطف خدا بیشتر امیدوار می شود اما اگر ایمان ضعف باشد این دارو اثر نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: اهداف عالی و خواسته انسان با گناه تحقق پیدا نمی کند بلکه باید با تقویت معرفت خود به دنبال سعادت و کمال ابدی باشد، خداوند متعال عالم و هستی را با نظام احسن آفریده است و هر پدیده ای بر اساس حکمتی آفریده می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که هر اندازه معرفت ما نسبت به نظام هستی، صفات و تدبیر الهی بیشتر باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، گفت: حسدها، بدبینی ها، توطئه چینی ها و دشمنی ها در این صورت موضوع خود را از دست می دهند و راحت می توان این مسیر را اصلاح کرد.

وی افزود: عمل اختیاری می تواند منشأ کمال انسان باشد تا با وجود این که می تواند مسیر خلاف برود مسیر درست را در پیش بگیرد، ملاک این که انسان با همه عیب ها و لغزش ها خلیفه الهی شده و نظام احسن به وجود آمده اختیاری بودن عمل انسان است، اگر سوء استفاده از اختیار حکمت کلی نظام احسن را از بین برد و گناه غلبه پیدا کند عذاب الهی نازل می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی عذاب ها و تنبیه ها سبب اصلاح انسان می شود، اظهار داشت: گاهی این گرفتاری ها سبب اصلاح و اتمام حجت نسبت به انسان می شود، از این رو در نظام احسن عذاب و گرفتاری هم حسن دارد تا زمینه ای باشد که افراد لایق مستحق رحمت الهی شده و اصلاح شوند.

محمد قمین
ارسال نظرات