۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۰۷۱۸۶
در نطق میان دستور پارلمان مطرح شد؛

ترسوها، دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند

ترسوها، دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند
عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور پارلمان گفت: ترسوها و خائنین دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز خانه ملت به شرح ذیل است:

کسانی که دم از مذاکره می‌زنند یا خائن هستند یا ترسو

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در بهارستان  در نطق میان دستور خود گفت: از شگفتی‌های دوران اخیر این است که برخی رؤسای جمهور زمانی که فهرست وعده‌های خود را بر زمین یافته می‌بینند، به هر ابزاری برای توجیه سوءمدیریت و یا تعلل در اقدامات تمسک می‌جویند؛ یکی از شگرد‌های آن‌ها اعلام عدم اختیار آن هم در دوره دوم ریاست جمهوری است که این ترفند به دلیل تکرار توان تحریک عواطف عمومی را ندارد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در دوره اخیر نیز این بهانه از طرف عده‌ای اعلام شده که در مورد رئیس جمهوری فعلی این شگفتی دو چندان است چرا که اختیارات تفویض شده به ایشان فوق اختیارات سایر رؤسای جمهور و فراتر از چارچوب‌های مندرج در قانون اساسی است.

وی خطاب به روحانی اظهار داشت: شما تنها رئیس جمهوری هستید که در شورایعالی سه نفره بدون نیاز به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، قدرت قانونگذاری و رتق و فتق امور را دارید. شما اختیار مذاکره در برجام را داشتید شما ذخایر اورانیوم، آب سنگین و هزاران سانتریفیوژ را محدود کردید. یادتان هست ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت شما ایجاد شد و ذخایر کشور بر باد رفت.

حجت الاسلام سلیمی ادامه داد: حدود ۶۰ تن طلای کشور بذل و بخشش کردید. به شما اختیار در برداشت از صندوق توسعه ملی داده شد. فقط در بودجه امسال مجلس ۱۲ درصد از سهم صندوق را به شما تفویض کرد و مابقی مورد عنایت گوشه چشم شماست. حضرتعالی با اختیار تام و به اصطلاح خود ژنرال‌ها را بر مردم حاکم کردید و مجلس نیز دربست به تمام فهرست شما رأی داد. همه مدیران را تغییر دادید و مجلس نیز کاملا باد موافق به سمت شما گسیل داشت و اکثریت آن در اختیار شما بود و بهانه‌ای نداشتید و هرچه آوردید مجلس تصویب کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: برادر شما رئیس دفتر بود و حزب کذا قالب بر مقدرات کشور شد و ماشین چاپ انتصابات در دولت شما به راه افتاد و آقازاده‌ها پست‌ها را گرفتند. گیرم در دور اول از اختیارات رئیس جمهور خبر نداشتید، در دور دوم چطور؟ اگر خبر نداشتید که الویل و اگر خبر داشتید که وای بر ما.

وی افزود: به یاد دارید که بعد از خروج آمریکا از برجام با اختیار تام چند هفته به اروپا فرصت دادید که این زمان به یک سال افزایش یافت. یادتان است به جای رتق و فتق امور، ام المصائب را به حاشیه راندید و از ام المشاکل که معیشت مردم بود غفلت کردید و کاری کردید که مردم ساعت‌ها در صف گوشت، مرغ و شکر بمانند و تورم و رکود تاریخی با اختیار بر آن‌ها تحمیل شد و قیمت مسکن و خودرو و کالا بالا رفت و همه با اختیار شما بود.

حجت الاسلام سلیمی در ادامه خطاب به قوه قضاییه بیان داشت: همانطور که به میل افراد رسیدگی می‌کنید به حیف مسئولان بی عرضه نیز ورود پیدا کنید چرا که باید مسئولان در مقابل تصمیم‌های غلط که هزینه‌های سنگینی به کشور وارد می‌کند پاسخگو باشند. مذاکره در شرایط فعلی سم مهلک است و کسانی که دم از مذاکره می‌زنند یا خائن هستند و یا ترسو که هیچ کدام این‌ها نمی‌تواند مشاور امین باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: چرا باید مقام مسئول که در سیل همچنان فرماندهی مشعشعی داشته مجددا در نهاد دیگری پست مهمی بگیرد.

گفتمان حاکم در جهان امروز منطق و اخلاق است

محمد خالدی سردشتی نماینده مردم لردگان در خانه ملت در نطق میان دستور خود ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همکاران عزیز، گفت: پیشاپیش میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) را تبریک می‌گوییم. همکاران عزیز ۳ سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد و تمام تلاش‌ها برای رفع و رجوع مسائل و مشکلات کشور از طرف مجلس و دولت در دستورکار بوده و است.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:باید بپذیریم در شرایط کنونی کشور، نظام سلطه به خاطر عصبانیت از هیمنه و قدرت جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های جدی را از اول انقلاب و خصوصا با شدت هرچه بیشتر از سال ۹۱ در دستورکار قرار داده است تا شاید بتواند این هیمنه جمهوری اسلامی را بشکند و خواسته‌های خود را عملی سازد و تهدید از طریق تحریم را به کرسی نشاند و فرصت بالندگی، استقلال و آزادی را بگیرد و در این راستا تمام تلاش خود را می‌کند و سیاست‌های سلطه گرانه خود را تا امروز به کار برده است.

عضوکمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:در این شرایط وظیفه مجلس، دولت و کل نظام، حفاظت از دستاورد‌های نظام و درک شرایط مردم، به عنوان مهم‌ترین پشتوانه نظام ضروری است، در چنین شرایطی تلاش عالمانه، آگاهانه، مبتکرانه و برنامه ریزی، هدفگذاری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و ظرفیت‌های تشکیلاتی و مدیریتی کشور ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:همکاران عزیز؛ جمهوری اسلامی با پشتوانه مردمی و وجود رهبری مقتدر تا امروز توانسته است از تمام گردنه‌های نفسگیر عبور کند، زبان دنیای امروز، زبان زور و تحکم نیست، گفتمان حاکم در جهان امروز منطق و اخلاق است. رفتار‌های سیاسی که خالی از اخلاق، منطق و شعور سیاسی باشد، برجهان امروز که مرز‌های جغرافیایی به مرز‌های مرده تبدیل شده و دنیا به دهکده‌ای تبدیل شده است؛ خروجی مثبتی ندارد و ارتباطی حاصل نمی‌شود؛ مگر اینکه ارتباط در یک فضای سالم مبتنی بر احترام و درک متقابل که موجب توان افزاییدو طرف شود؛ صورت پذیرد.

وی ادامه داد:در دنیای هوشمند امروز، ارتباط یک طرفه، استعمارگونه و که در پی تامین منافع یک طرف تن می‌دهد و روابط ظالمانه یک طرفه یک کشور را بررسی می‌کند، جایگاهی ندارد. در شرایط کنونی که تحریم‌های فراگیر در دستورکار نظام سلطه قرار گرفته است و آسیب‌های جدی به زندگی و معیشت مردم به دلیل عدم وجود برنامه منسجم و کارآمد وارد کرده است و شاید بیشتر ناشی از جدی نگرفتن توان داخلی است؛ اصلاح حوزه‌های مدیریتی و ساختار‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سطحبندی مشکلات در مقابل اولویت‌های ملی، استانی و شهرستانی گام موثر برای کاهش اثر تحریم‌ها است. در چنین شرایطی براساس وضع موجود و نظریات علمی و کارشناسی چند مورد مهم را متذکر می‌شوم.

نماینده مردم لردگان در مجلس در ادامه، اولین مورد را بیان کرد: نظام مالیاتی کشور باید اصلاح شود و در شرایط کنونی راه فرار سوداگران اقتصادی از پرداخت مالیات، با استفاده از ابزار کارآمد روز دنیا و نظام مالیاتی منسجم عدالت محور، بسته شود.

خالدی در ادامه، مورد دوم را متذکر شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با فعال کردن بخش بازرگانی برای کمک ویژه به ثبات قیمت‌ها در بازار و کنترل و تامین شرایط قابل اعتماد در بازار بایستی برنامه‌ای تدارک ببیند.

وی افزود:در مدیریت کلان کشور، آموزش و پرورش به عنوان پایه و اساس توسعه بنیادین کشور و اولویت اول کشور قرار گیرد و به تبع آن اصلاح نظام آموزش عالی کشور و تنظیم برنامه‌های آن برحسب نیاز کشور و بازار کار جدی گرفته شود.

خالدی با شمردن چهارمین مورد، در ادامه تاکید کرد:در حوزه مسکن به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور و نیاز روز جامعه و توجه به گزارش‌های نگران کننده افزایش سرسام آور و افسارگسیخته قیمت‌ها که نتیجه سیاست‌های ناکارآمد بخش مسکن و وضعیت نابسامان و مباحث مربوط به دفاتر مشاوران املاک است، به طوری که امروز خرید مسکن برای بسیاری از هموطنان خصوصا قشر متوسط، کارمند، کارگر و جوانان دست نیافتنی و رویا شده است. قطعا راه حل آن باید با همکاری مجلس، دولت، قوه قضائیه و همراهی مردم محقق شود و در این راستا سازماندهی و ساماندهی قیمت واقعی مسکن از طریق ایجاد سازوکار اجرایی شدن قیمت کارشناسی موثر است که دراین راستا مالیات برارزش افزوده زمین و مسکن تکمیل کننده و کنترل کننده قیمت‌ها خواهد بود؛ کاری که خیلی از کشور‌ها به راحتی با ترکیب کردن این روش‌ها باعث کاهش هزینه‌های مسکن شده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با برشمردن نکته پنجم در ادامه مطرح کرد:مطلب مهم دیگر بحث آمایش سرزمین درکشور است که سال‌ها است مطرح شده و تا امروز نتایج ملموس و کاربردی آن در اختیار برنامه ریزان قرار نگرفته است، به خصوص در بخش منابع طبیعی و کشاورزی لازم است که یک بار برای همیشه پتانسیل‌ها و خدمات اراضی کشاورزی و اراضی ملی مشخص شود و برهمین اساس مردم بتوانند به طور شفاف از این منابع استفاده کنند و از این سردرگمی نجات یابند.

وی در ادامه مطرح کرد: ۹۰ سال از مدیریت منابع طبیعی کشور می‌گذرد و هنوز جانمایی کارکرد‌های اکوسیستمی در بخش‌های تامین کنندگی، تنظیم کنندگی، زیستگاهی و رفاهی مشخص نشده است. قطعا بخش زیادی از جمعیت روستایی کشور وابستگی شدیدی به منابع طبیعی دارند؛ اما جای تعجب دارد که علیرغم به رسمیت شناختن این وابستگی‌ها توسط منابع طبیعی، هنوز نسخه‌ای شفابخش و اجرایی برای رفع نیاز‌های معیشتی مردم مستقر در مناطق ملی در کنار حفاظت پایدار از این منابع، تدوین نشده است؛ بنابراین برای مرتفع کردن بروکراسی‌های اداری و طولانی مدت جهت بهره گیری از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در مرحله اول باید ارتباط و نیاز مردم برای منابع طبیعی در سایه دیگر برنامه ریزی‌های آمایش مشخص و ارائه شود.

خالدی خاطرنشان کرد:از وزیر جهادکشاورزی انتظار دارم، مشکلات کشاورزان در استان چهارمحال و بختیاری خصوصا شهرستان‌های لردگان، خان میرزا و پیگیری جدی مسائل مربوط به پروژه‌های مهم آبرسانی را در این بخش‌ها و شهرستان لردگان مورد توجه قرار دهند و این موارد در مصوبات سفر رئیس جمهوری بود که تا امروز معطل مانده است. از وزیر بهداشت به خاطر مساعدت در مورد مسائل و مشکلات چهارمحال و بختیاری تشکر می‌کنم، اما انتظار دارم که از نزدیک هم با سفری که به استان خواهند داشت؛ مشکلات نیرو‌های انسانی و تجهیزات پزشکی در این استان و شهرستان لردگان به طور اخص مورد بررسی قرار دهند.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی در پایان مطرح کرد:از وزیرکشور تقدیر و تشکر می‌کنم به خاطر عنایت ویژه ایشان برای تبدیل لردگان از بخش به شهرستان و انتظار دارم که در ادامه کار برای بخش فلارد این عنایت ویژه را داشته باشند. از وزیرراه و شهرسازی که به استان سفر داشت و جاده شهرستان را خصوصا جاده لردگان را در دستور اجرا قرار دادند، تشکر می‌کنم.

شاخص فلاکت طی دو سال گذشته به حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است

رضا انصاری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمع مسئولان نظام و بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه و حجتی برای ارکان نظام از جمله قوه مقننه بود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حالی که ملت ایران با تحریم‌های ظالمانه و بی‌سابقه استکبار جهانی مواجه است و بر اساس گزارش‌های رسمی شاهدیم بخش قابل توجهی از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و شاخص فلاکت طی دو سال گذشته از ۲۰.۳ درصد به حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با این وضعیت باز هم شاهد سیاست‌زدگی‌ها و تصمیمات غلط اقتصادی هستیم. به عنوان نمونه سیاست ارزی کشور پس از خروج آمریکا از برجام منجر به تخصیص ۲۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به وارد کنندگان شد که یارانه آن بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که یعنی سهم هر ایرانی حدود ۲.۵ میلیون تومان تا امروز بوده است.

وی ادامه داد: غم‌انگیزتر آن که ارز ۴۲۰۰ تومانی به وارد کنندگان کالا‌های غیرضرور مثل غذا و لوازم حیوانات تخصیص یافت.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سیاست‌های غلط و ساختار‌های معیوب اقتصادی از یکطرف و تحریم‌های بی‌سابقه از سوی دیگر و ضعف‌های مدیریتی در سطوح مختلف در طول سال‌های گذشته موجب شده امروز معیشت مردم در شرایط تنگنا‌ها قرار بگیرد. در این شرایط معتقدم فرصتی ایجاد شده است تا اصلاح ساختار‌های معیوب و جراحی‌های شفابخش در کشور شروع شود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جراحی اول ساختار بودجه کشور، جراحی دوم نظام یارانه‌ای، جراحی نظام سیاستگذاری و قانونگذاری کشور و جراحی نظام بنگاه‌داری و نهاد‌های مالی کشور از جمله این موارد است.

انصاری در خصوص جراحی دوم نظام یارانه‌ای، گفت: حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع یارانه آشکار و پنهان است که یعنی سهم هر ایرانی در سال حدود ۱۱ میلیون تومان و سهم هر خانوار ایرانی حدود ۵۵ میلیون تومان است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یارانه‌های پنهان از دید ملت عمدتا در جیب ثروتمندان و اقشار پردرآمد کشور و حقوق‌بگیران نجومی می‌رود. این یارانه‌ها به نظامی بزرگ برای توزیع رانت و شکل‌گیری باند‌های مافیایی در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به جراحی نظام سیاستگذاری و قانونگذاری کشور، ادامه داد: چه معنا دارد که مسئولان در اتاق‌های در بسته بنشینند و تصمیمات بدون پشتوانه علمی لازم بگیرند؟ چه معنا دارد که ما نمایندگان مجلس بعضا طرح‌ها و لوایحی را تصویب کنیم بدون انکه ارزیابی دقیق و عمیقی از اثرات آن داشته باشیم؟

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در عموم مجالس کشور‌های پیشرفته برای هر یک برگ طرح یا لایحه، ضمیمه‌ای جامع از اثرات پیشین و پسین اجرای طرح یا لایحه به همراه دارد. اعتقاد دارم مجلس به معنای واقعی کلمه، قوه مقننه نیست بلکه مجلسی محلی است؛ به همین دلیل فکر می‌کنم نیازمند یک مجلس با شرایط ویژه‌تری هستیم تا ضعف‌ها و نقایص موجود برطرف شود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر جراحی نظام بنگاهداری و نهاد‌های مالی کشور، تصریح کرد: امروزه اغلب بنگاه‌های کلیدی کشور به حیات خلوتی برای ایجاد رانت و توزیع فساد مبدل شده است.

انصاری گفت: مبارزه با فساد فقط در گرفتن و محاکمه افراد نیست هر چند که این کار ضروری است، اما مبارزه ریشه‌ای با فساد اصلاح ساختار مالکیت بنگاه‌های اقتصادی اقتصادی است. غول‌های خصولتی و شبه‌دولتی در اقتصاد ایران به عامل ایجاد فساد تبدیل شده‌اند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بالغ بر هزار میلیارد دلار پول انباشته شده در کشور در قالب منابع مختلف در اختیار بنگاه‌های دولتی، خصولتی و شبه‌دولتی است.

وی ادامه داد: اگر راندمان اقتصادی همین سرمایه ۱۰ درصد در شرایط تورمی ۵۰ درصدی کنونی کشور را محاسبه کنیم به درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری سالانه می‌رسیم. آیا امروز اینگونه است، قطعا خیر. چرا؟ چون منابع ملت ایران اسیر لابیگری‌ها و بازی‌های سیاسی رانت‌جویان شده و حکمرانی اقتصادی، حاکم نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تخلفات بزرگ در یک بانک، افزود: آیا اطلاع دارید که در بانک سرمایه طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان از سرمایه فرهنگیان مظلوم به یغما رفته است؟

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال اینجاست چرا پدر یک جوان بی‌نام و نشان را برای گرفتن وام در می‌آورند تا از گرفتن وام منصرف شود، ولی بعضی‌ها اینگونه وام‌های میلیاردی گرفته‌اند و خورده‌اند و صرف عیش و نوش کرده‌اند؟

انصاری خطاب به مردم، گفت: اصل حرفم این است تا زمانی که نتوانیم جراحی‌های شفابخش را در کشور عملیاتی کنیم حتی با رفع تحریم‌ها باز مشکلاتمان حل نمی‌شود و هر سخنی در این خصوص بیان شود، عوام فریبی و موج سواری بر احساسات مردم است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در تذکر به رییس جمهور، اظهار کرد: چرا پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش را پرداخت نمی‌کنید؟ خودتان را یک لحظه جای بازنشستگان آموزش و پرورش بگذارید، زیرا در شرایطی که پول ملی تضعیف شده آیا درست است که مبلغ ناچیز پرداخت نشود.

وی ادامه داد: فرهنگیان کشور با شرافت و عزت و بدون هیچ چشم داشتی صادقانه خدمت کرده اند لذا درخواست بازنشستگان این است که در اسرع وقت پاداششان را یکجا پرداخت کنید.

کسی به دنبال شنیدن صدای معلمان نیست

فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام حسن (ع) گفت: ما این امام را به عزت و کرامت می‌شناسیم ما از امام حسن (ع) درس مذاکره و صلح آموخته ایم، ازهمین رویه بود که رشادت و ایستادگی بر سر عقده را نیز آموخته ایم و به دنیا نشان داده ایم در صورت نیاز بهترین مذاکره کنندگان و مومن‌ترین آن‌ها به آرمان‌های انقلاب را به میدان می‌فرستیم و هنگام جنگ رشیدترین و دلاورترین مردمان هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: حال که دشمنه دشمن عیان‌تر از همیشه شده است ما هیچ واهمه‌ای از او نداریم، اتکا به توان تولید و صنعت داخلی کشورمان در کنار استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی ما را از سختی‌های کنونی نیز رها می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آن‌ها یک بار ما را در جنگ آزموده و دیگر این خطا را تکرار نمی‌کنند، ما در صلح نیز به گواه سازمان‌های بین المللی پای تمام تعهدات مان ایستادیم و جهان بد عهدی آمریکا را دید، اما ایستادن در برابر دشمن و یکپارچگی در برابر فشار‌های بیرونی چگونه میسر است؟ با تهدید و تهمت یا همدلی و همبستگی؟

وی تاکید کرد: امروز همه ما معتقدیم باید در برابر فشار‌ها ایستاد، اما بعضی تریبون داران گویی می‌خواهند از فرصت پیش آمده برای حذف یک تفکر استفاده کنند از تهدید دشمن نباید فرصت جناحی و گروهی خلق کرد، بلکه این تهدید باید عمق همبستگی و یکپارچگی ملت ما را افزایش دهد، کشور در شرایطی است که به ظرفیت فکری و عملی تمام نیرو‌ها و گروه‌ها احتیاج دارد.

سعیدی در ادامه نطق میان دستور خود گفت: با رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها هم می‌توان از تمام ظرفیت کشور بهره برد و هم انگیزه مضاعف به مردم داد تا در برابر دشمنی‌ها با توان بیشتری از این شرایط عبور کنیم، بازگردیم به آرمان‌هایی که برای آن انقلاب کرده ایم، نه آن چیزی برخی روایت یک طرفه خود از انقلاب می‌داند.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس بیان داشت: مردم ایران برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی انقلاب کردند، اما برخی به بهانه استقلال و بدتر از آن قرائت خودشان از استقلال در برابر آزادی مسلم و قانونی مردم می‌ایستند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد: امروز وظیفه ماست یکپارچه در اکنار دولت، نیرو‌های مسلح و تلاشگران گمنام حوزه امنیت، از ایران عزیز حفاظت کنیم، اما ایران بدون پشتیبانی مردمانش معنا ندارد، حفظ ایران جز از به رسمیت شناختن مردم و تنوع فکر و سلیقه آن‌ها بدست نمی‌آید.

وی گفت: شرایط اقتصادی مردم شرایط سختی است در این وضعیت تمرکز بر تسهیل تولید داخلی و حذف مانع تولید و تجارت وظیفه همه دستگاه‌های قانونی است، واگذاری اقتصاد و ثروت کشور به مردم و بستن منفذ‌های رانت و فساد آینده ما را تضمین می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: امروز بزرگترین مشکل ما در درون کشور فساد و رانت است و چشم اسفندیار آن شفافیت و حاکمیت قانون و رقابت قانونی است، تا زمانی که برخی بخش‌های حاکمیتی و شبه دولتی با بخش خصوصی به رقابت می‌پردازد، تا وقتی رقابت عادلانه دراقتصاد شکل نگیرد، تازمانی که شفافیت در برابر پنهان کاری مورد حمایت نباشد و مادامی که در برابر فساد بدون توجه به جایگاه و وابستگی فاسدان نایستیم سخن گفتن از همبستگی اجتماعی و تعمیق مفهوم دولت- ملت، شوخی تلخی است.

سعیدی اظهار داشت: با ورود آقای رئیسی امیدواری به دستگاه قضا بیشتر شده است از ایشان خواستاریم با دقت و جدیت ضمن حفظ حقوق همه شهروندان مماشاتی با مجرمانه اقتصادی نداشته باشند، در همین فرصت به لایحه منع خشونت علیه زنان اشاره می‌کنم، چهره جمهوری اسلامی و میزان اهمیتی که به جایگاه زن می‌دهد در این لایحه متجلی خواهد شد امیدوارم دستگاه قضایی به اهمیت به آن توجه کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز در بسیاری از امور اولویت هایمان را فراموش کرده ایم، در نظام آموزشی ما گرفتاری‌ها و مشکلات به قدری است که عملا ساختار را فلج کرده است، اما تمام توان این ساختار صرف کار‌هایی با اولویت پایین‌تر است، هر روز از صدر تا ذیل وزارت آموزش و پرورش به جای تمرکز بر ارتقای وضعیت تحصیلی، مهارتی و پرورشی دانش آموزان و بهبود وضعیت فرهنگیان شاغل بازنشسته به دنبال رفع و رجوع موارد کم اهمیت، اما پر سر و صدا هستند.

سعدی تاکید کرد: جالب این جاست که کسی هم به دنبال شنیدن صدای معلمان نیست و همه به دنبال صدا‌هایی هستند که نان سیاسی شان را تامین می‌کند، متاسفانه دولت در خصوص عمل به وعده هایش در حوزه آموزش و پرورش نمره قبولی نمی‌گیرد.

وی گفت: بار‌ها پیرامون همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با دیگر بازنشستگان مذاکره کرده ایم و بار‌ها قول گرفته ایم، اما متاسفانه بد عهدی دیده ایم، در خصوص نظام رتبه بندی معلمان، معلمان حق التدریس، موسسات آموزشی و بساط عجیب در حوزه کتب کمک درسی وزارت آموزش و پروش هرگز موفق نبوده است، ظاهرا در این وزارتخانه ماموریت‌های اصلی فراموش شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از رئیس جمهور می‌خواهم آموزش و پرورش کشور را با هر ابزاری که می‌تواند و با تدبیری که انتظار می‌رود به ریل اصلی خود برگرداند.

دچار بیماری بی تفاوتی شده ایم

هاجر چنارانی در نطق میان دستور خود گفت: امام بزرگوارمان فرمودند اگر ربا در کشوری مثل کشور ما در بانک، تجارت و در بین مردمش وجود داشته باشد، نمی‌توانیم بگوییم که جمهوری ما جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: در سه سال اخیر مراجع تقلید بیش از ۱۵۰ بار گفتند که بانک‌های ما ربوی هستند و نظام بانکداری ما باید اصلاح شود، خلق پول از پول اشتباه است، مسدودی وام‌ها، بهره مرکب، دیرکرد، سود و زیان، بنگاه‌داری بانک‌ها همه دارای اشکال است، چرا برای وصول پول‌های موهوم حتی به مزایده متوسل می‌شوند و می‌گویند قانون است. از کمیسیون اقتصادی می‌خواهم زودتر قانون اصلاح نظام بانکی را ارائه کند.

وی افزود: متأسفانه بانک‌ها با کمبود منابع ناشی از اختلاس‌ها، رانت‌ها، دزدی‌ها و وام‌های میلیاردی آقازاده‌ها که اتفاقا بدون وثیقه انجام شده است، درگیر شده‌اند، حال آیا باید کارآفرینان اشتباهات آقایان را جبران کنند؟ آیا باید هستی خود را از دست بدهند تا خانواده آقازاده‌ها و فرزندانشان در خارج به عیش و نوش بپردازند؟

چنارانی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم بانک‌ها از خلأ‌های قانونی سوءاستفاده می‌کنند تا املاک، زمین، ساختمان‌ها و کارخانه‌های کارآفرینان را مصادره و غصب کنند. اصلاح نظام بانکداری، اصلاح رونق تولید است. نظام غلط بانکی متأسفانه منازل مردم، محل کسب و کار مردم، کارخانه‌ها و شرکت‌ها را مصادره می‌کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه جامعه ایرانی دچار بی‌اخلاقی و فراموشی شده است، جامعه‌ای که در تحریم‌ها و تورم‌ها عده‌ای غنی و غنی‌تر شده‌اند و عده‌ای فقیر و فقیرتر، این جامعه نیست، از جامعه‌ای که عده‌ای می‌خورند و کار نمی‌کنند و روز به روز ثروتمندتر می‌شوند و عده‌ای نمی‌خورند، ولی کار می‌کنند و هر روز متأسفانه فقیر و فقیرتر می‌شوند نمی‌شود دفاع کرد. نجات چنین جامعه‌ای سخت است مگر اینکه اشکالاتمان را بپذیریم و به سمت یکسان‌سازی حرکت کنیم. اتحاد و همدلی راه نجات ماست.

وی با اشاره بیانات رهبری در جمع کارگزاران نظام گفت: ایشان تاکید کردند راه نجات ما اتحاد است به عوامل مخرب برخورد کنیم، ظرفیت‌های مردمی و جوانان فاضل و آگاه واندیشمند را فعال کنیم، وابستگی به نفت و خام فروشی تمام شود همچنین اصلاح ساختار بودجه نیز ماموریتی است که به مجلس واگذار کردند و باید انجام شود.

چنارانی بخش دیگری صحبت‌های خود خطاب به وزیر صنایع خاطرنشان کرد: متأسفانه گرانی افسارگسیخته، مردم همه مانده‌اند، فردا قیمت‌ها چگونه می‌شود، این همه گفتیم خودروی ملی، به محض تحریم دیدیم همه خودرو‌ها در انبار‌ها برای یک قطعه کوچک دپو شد و ماند. مقام معظم رهبری راهکار ارائه دادند و فرمودند فراخوان بدهید از جوانان و سرآمدان و فضلا و شایستگان دعوت کنید، جوانان آمادگی دارند قطعات را در داخل تولید کنند. نمایشگاه‌های دائمی تولیدات ملی تشکیل شود، و با همت می‌توانیم به سمت خودکفایی برویم.

وی درپایان گفت: مردم خراسان رضوی منتظر اعلام تقسیمات کشوری است و مردم را بیشتر از این چشم انتظار نگذارید. /۸۵۶/
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
France
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
بنظر من مذاکره دلیل بر ترسو بودن نیست یک شهامت تلقی میشود
برای اینکه دشمنی همیشه دشمنی میاره چه بهتر است انسان با گفتگو و منطق بتواند مشکلات خویش را حل نماید و گرنه شاخ و شونه کشیدن بهمدیگه بجایی ن
میرسد مگر مردمان به زحمت و مشکل میافتن مگه بعد از ۸ سال جنگ مشکل با مذاکره حل نشد امام قطع نامه را پذیرفت مگه امام ترسو بود اگه ترسو بود هیچ موقع دست به مبارزه رضا خانی وپهلوی نمیزد بنظر بنده بعنوان یک شهروند و مردم به قریب اتفاق در صد بالایی از مردم موافق مذاکره مسالمت امیز هستن .
0
0