۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۰۷۳۱۶
در نطق وکلای ملت مطرح شد؛

هرگز آغازگر جنگ نخواهیم بود | هیأت رییسه مجلس ضعیف عمل می‌کند

هرگز آغازگر جنگ نخواهیم بود | هیأت رییسه مجلس ضعیف عمل می‌کند
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی پارلمان از ضعف موجود در هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه سی‌اُم اردیبهشت ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است:

امید بستن به ابزار نظارتی علاج بیماری رانت و فساد اقتصادی کشور نیست

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در پارلمان در نطق میان دستور خود ضمن درود و سلام به ارواح پاک شهدا و قهرمانان سرافزار میهنمان ایران و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری، گفت: با سلام به مردم ایران مخصوصاً مردم تلاشگر و غیور شازند، بنده موضوعات مهمی همچون شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و عدالت در رفاه اجتماعی را همواره درنظر داشته و تمام تلاشم را در این خصوص به کار می‌برم.

نماینده مردم شازند درمجلس شورای اسلامی، افزود:در همه مجال‌ها و در نطق قبلی هم که در صحن علنی داشته ام، بر موضوع برچیده شدن زمینه‌های فساد از اقتصاد کشور تاکید کرده ام، هرچند مجلس و دولت گام‌هایی در این مسیر برداشته اند، ولیکن به هیچ عنوان شاهد نتیجه موثر و در خور شأن این مردم و نظام جمهوری اسلامی نبوده ایم. این موضوع نشانگر آن است که ساختار نظام اقتصادی و بودجه ریزی کشور، احتیاج به اصلاحات اساسی دارد که در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری هم شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد:موضوع برچیده شدن زمینه‌های رانت و فساد در اقتصاد، فقط و فقط در گرو آزادسازی قیمت‌ها و واقعی شدن رقابت‌ها است و امید بستن به ابزار نظارتی علاج این بیماری نیست.

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس، مطرح کرد:در هیچ کجای دنیا دولت‌ها تاجر و کاسب خوبی نبوده و نیستند؛ هرجا بازرگانی و اقتصاد در اختیار دولت بوده، رانت، فساد و بی اعتمادی و هدررفت منابع را در پی داشته است که نمونه بارز آن عدم توفیق در تنظیم بازار مواد غذایی مثل گوشت قرمز، مرغ و شکر و... می‌باشد.

وی افزود:از همه واضح و آشکارتر بازار خودرو است که کاملا در دست و در اختیار دولت بوده، ولی بی ثباتی در قیمت خودرو و بی کیفیتی در محصولات تولیدی، غیرقابل انکار و همواره باعث گلایه و عدم رضایت مردم است، پس چه دلیلی برای اصرار بر تخصیص ارز ترجیحی و هدر دادن منابع توسط دولت داریم؟

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح کرد: موضوع بعدی یارانه‌های پنهان حامل‌های انرژی است که مطابق نظرات کارشناسی، سالانه بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه حامل‌های انرژی به مصرف کننده داده می‌شود، یعنی چندبرابر فروش نفت سالانه؛ این یارانه بی شک به ساکنان شهر‌های بزرگ از جمله پایتخت و افراد ثروتمند می‌رسد، چراکه دهک‌های بالای جامعه مصرف انرژی بیشتری دارند و در این بین، روستاییان و کارگران از این یارانه‌های پنهان سهم بسیار اندکی دارند.

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد:وقتی ثروتمندان بیشترین بهره را از یارانه انرژی می‌برند، آیا می‌توان گفت ما عدالت را رعایت کرده ایم؟ آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی همراه با پرداخت نقدی یا غیرنقدی یارانه آن به تمام افراد کشور، از یکسو باعث می‌شود عدالت اقتصادی بهتر در بین مردم انجام شود و از سوی دیگر افزایش بهره وری و افزایش مصرف را به همراه داشته باشد، البته به شرطی که درآمد حاصل از آن به مردم پرداخت شود و در ردیف‌های دیگر بودجه مصرف نشود.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس، ادامه داد:آزادسازی قیمت‌ها یعنی تک نرخی کردن، نه سهمیه بندی یا چند نرخی کردن. آزادسازی قیمت‌ها یعنی تسهیل تجارت، یعنی حذف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، واردات و صادرات؛ یعنی حذف تعرفه ها. تعرفه‌هایی که به اسم حمایت از تولید ملی، صنعت کشور را پیر و فرسوده کرده و اجازه خلاقیت و نوآوری را از آن گرفته است. باید توجه داشت سرکوب قیمت و اعطای یارانه‌های مختلف سرانجام آن کسری بودجه است که در نهایت به تورم‌های بزرگ و افزایش نرخ بیکاری ختم می‌شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در ادامه مطرح کرد:در صورت ادامه روند فعلی و عدم برنامه ریزی برای افزایش قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف؛ فاصله طبقاتی از قبل بیشتر شده و زمینه بروز نارضایتی، اعتراض مردمی و حتی آشوب‌های ناشی از ناتوانی در تامین معیشت را به دنبال خواهد داشت، لذا باید با درایت صحیح و شهامت تاریخی به این موضوعات پایان داد و اقتصاد آزاد مبتنی بر قیمت‌های واقعی و رقابت‌های منطقی است را تجربه کنیم.

ابراهیمی در ادامه نطق خود مطرح کرد: موضوع بعدی اثر تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا بر رقم پیش بینی شده بودجه سال جاری است؛ وقت آن رسیده که دولت ضمن صرفه جویی در هزینه ها، از تخصیص بودجه در فعالیت‌های ی که در حال حاضر که هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند، خودداری کرده و بدون تعارف و ملاحظه از فعالیت‌های موازی جلوگیری کند و اجازه ندهد فشار‌های اقتصادی بیش از این بر مردم تحمیل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: این روز‌ها، ایامی سرنوشت ساز، خطیر و آزمونی ماندگار برای مردم مخصوصاً مسئولان خواهد بود، هرگونه غفلت امروز، فردای زیانباری را برای کشور و نسل آینده خواهد زد، پس باید به جای تندروی و ایجاد فضای هیجانی، فضای همدلی و تعامل را در جامعه حاکم کنیم و اگر می‌خواهیم گرفتار چرخش به طرف دشمن نشویم، باید نسبت به مردم نرمش نشان دهیم و از دسته بندی آن‌ها به عناوین مختلف خودداری کنیم؛ چرا که ایران سرزمین همه ایرانیان بوده و خواهد بود، باشد که با همراهی و حمایت همیشگی مردم بزرگ ایران بر مشکلات تحریم‌ها فائق آمده و از این مرحله هم با سربلندی عبور کنیم.

نماینده مردم شازند در مجلس در ادامه تاکید کرد:ملت ایران در عین حال که مثل همیشه با اقتدار و پرصلابت آماده جانفشانی در راه آرمان‌های انقلاب خود هستند و هر تحرکی علیه کشور را با قاطعیت پاسخ خواهند داد؛ هیچ گاه دنبال جنگ طلبی نبوده و نخواهد بود. شرایط خاص منطقه غرب آسیا به گونه‌ای است که اگر اشتباهی رخ بدهد، همه بازنده آن خواهند شد. تنش زدایی، تعاملات منطقه‌ای و جهانی بهترین تدبیری است که به تقویت امنیت منجر می‌شود، چراکه ما از بهم خوردن امنیت خلیج فارس و همسایگانمان خوشحال نخواهیم شد.

وی با اشاره به موضوعات مرتبط به شهرستان شازند، در ادامه تاکید کرد:چندمین بار است که از سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار تعیین تکلیف اراضی اختلافی با کشاورزان منطقه هستم که مورد بی توجهی قرار گرفته و شاهد هیچ اقدامی در این زمینه نیستیم و از دفتر مقام معظم رهبری خواهشمندم به این مسئله ورود جدی داشته باشند. بار‌ها به وزارت نیرو درخصوص فاز دوم نیروگاه شازند و همچنین توقف برداشت از سفره آب زیرزمینی، تذکر داده شده، اما اقدامی صورت نگرفته است.

ابراهیمی تصریح کرد:چندمین بار است که از وزارت نفت انجام مسئولیت‌های صنایع نفتی و پتروشیمی مستقر در شهرستان شازند را پیگیری می‌کنیم که هیچ اقدام موثری را شاهد نیستیم.

وی با تاکید بر آلایندگی نیروگاه شازند، مطرح کرد:بار‌ها به سازمان حفاظت از محیط زیست درخصوص برخورد قاطع با صنایع آلاینده و تذکر‌هایی داده و خواستار اعلام علت خروج پتروشیمی شازند از لیست صنایع آلاینده شده ام که پاسخ قانع کننده‌ای را دریافت نکرده ام، در صورتی که آلودگی ناشی از پتروشیمی شازند، برکسی پوشیده نیست.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:این چندمین بار است که از بنیاد مستضعفان درخصوص تسهیل در واگذاری کارخانه قند شازند برای راه اندازی توسط خود مردم منطقه درخواست می‌کنیم که هنوز تصمیمات در خصوص توافقات صورت گرفته، قطعی نشده است. باتوجه به جایگاه مجلس، به امید روزی که همه مسئولان در هر رده‌ای پاسخگوی مردم و نمایندگان مردم باشند.

حفظ اتحاد و پرهیز از تفرقه از سوی مسؤولان و مردم امری ضروری است

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: کشوری که دارای بزرگترین معادن فیروزه جهان، دومین منابع گاز جهان، سومین منابع نفت جهان، یک ششم ذخایر سنگ‌های قیمتی جهان، رتبه دوم ذخایر زیرزمینی و معادن و انواع فلزات و کانی، رتبه اول فرش جهان، پسته، خاویار، زعفران، برنج، چای آب و برق و آثار باستانی و تاریخی و. است، اما یکی از کم ارزش‌ترین پول‌های دنیا را دارد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همان کشوری که نخبگانش به خارج فرار می‌کنند و در برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دارای ضعیف‌ترین مدیران جهان است که نمی‌توانند از این همه امکانات استفاده کنند، این کشور صاحب یکی از کم ارزش‌ترین پول‌های دنیا است. کشوری که ۴۰% از مردمش تقریبا تقریب زیر خط فقر و محروم از حداقل‌ها هستند

وی ادامه داد: واضح است کشور در کمند بحران‌ها گرفتار شده و تنها راه چاره این است که گذشته اقتصادی را رها و چاره‌ای برای حال و آینده بیندیشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: وظیفه دولت، مجلس، سایر دستگاه‌ها و مردم صبورایران حفظ اتحاد و یکصدایی و پرهیز از تک روی و تفرقه است و دولت نیز باید یک تکان اساسی بخورد و گامی موثر در جهت تامین مایحتاج اولیه افراد کم درآمد بردارد تا فشار‌ها کمی کاهش یابد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد ما وابسته به نفت و گاز است حال آنکه نعمات دیگری در این سرزمین داریم بنام تمدن، فرهنگ، مفاخر و طبیعت و قدمتی به بلندای تاریخ که ایجاد استراتژی‌هایی در جهت آمایش این پتانسیل‌ها ما را به توسعه صنعت گردشگری سوق می‌دهد صنعتی که می‌تواند همانند نفت ملی شود با این تفاوت که نفت و گاز ممکن است روزی تمام شوند، ولی تاریخ و تمدن و فرهنگ یک قوم تمام شدنی نیست.

چنارانی افزود: ضمن اینکه توسعه گردشگری درآمدزاتر و ماندگارتر خواهد بود و کشور بدون گردشگری عقب مانده و نا امن تلقی میشود و در فرایند تعامل فرهنگی و اجتماعی و رشد و بالندگی برای حیات در "عصر جهانی شدن" قرار ندارد و منزلت و هویت فرهنگی آن ارتقاء نمی‌یابد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گردشگری داخلی را در بحران کنونی جدی بگیریم، رونق و توسعه گردشگری داخلی در زمان بحران نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور می‌تواند ایفا کند.

وی ادامه داد: از آنجا که اقشار مختلف با هر درآمدی امکان سفر داخلی دارند، در چنین شرایطی توجه ویژه به توسعه گردشگری داخلی می‌تواند بسیاری از بحران‌ها را حل کند و عواید فراوانی، چون درآمدزایی، اشتغال آفرینی، عدالت گستری، فقرزدایی، پایداری و حفظ محیط زیست را در بر داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در خصوص گردشگر خارجی نیز به ازای هر گردشگر ۱۲۰۰ دلار ارز وارد کشور می‌شود که این رقم معادل صادرات ده‌ها بشکه نفت است. این مطلبی است که با مراجعه به آمار و ارقام جهان براحتی قابل بررسی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط بحرانی اکنون وقت آن رسیده نگاهی از سرتامل به توسعه گردشگری داشته باشیم، توسعه گردشگری به معنای نمایش فرهنگ اصیل ایران و اسلام و زدودن اثرات تبلیغات منفی کشور‌های سلطه جو.

چنارانی افزود: ایران نیازمند برنامه‌ای کوتاه و زود بازده است؛ بنابراین سازمان میراث فرهنگی باید تدبیری جدی اتخاذ کند و بکوشد در جهت برندسازی در عرصه گردشگری و حفظ میراث فرهنگی که از ضروریات و اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با تدوین اهداف و برنامه‌هایی این کشور را بعنوان یک برند فاخر در گردشگری دنیا معرفی نماید آنگونه که برازنده تمدن این سرزمین باشد و چنانچه ایران به مقصد گردشگری تبدیل شود تا حدود زیادی کشور از بحران اشتغال خارج خواهد کرد.

وی در تذکری خطاب به وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: سرمایه گذاری بیشتر دولت برای احداث زیرساخت ها، استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی از جمله پروژه‌های انتقال آب با لوله- لایروبی قنوات و توسعه سیستم‌های توین آبیاری، تامین تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه کشت در محیط‌های گلخانه‌ای که هم باعث کاهش مصرف آب و هم افزایش تولید را به دنبال دارد و تامین تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه واحد‌های فرآوری محصولات کشاورزی که منجر به کاهش خام فروشی شده و رونق تولید راه به دنبال دارد با اولویت شهرستان‌های نیشابور و فیروزه در دستورکار قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در تذکری خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: اعطای تسهیلات برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات، عدم مسدودی حساب سپرده در زمان پرداخت وام، افزایش رقم تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه و تورم و با توجه به میزان تولید بالای محصولات کشاورزی و دامپروری و جلوگیری از خام فروشی، راه اندازی واحد‌های صنایع تبدیلی کشاورزی هم در روستا‌ها و شهرک‌های صنعتی و حمایت بانک ملی به عنوان معین اقتصادی از این واحد‌ها با اولویت شهرستان‌های نیشابور و فیروزه در دستورکار قرار بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزارت ورزش و جوانان، گفت: دخالت آشکار آقازاده‌ها در امور تصمیم، باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، استفاده از مدیران بی تجربه و با تخصص غیرمرتبط در حوزه ورزش و جوانان، عدم توازن در تخصیص اعتبارات بین فدراسیون‌های ورزشی، عدم اجرای قانون دوشغله‌ها در بین مدیران وزارت ورزش، عدم نظارت صحیح وزارت بر نحوه قرارداد فدراسیون فوتبال با مربی جدید تیم ملی، واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن شرایط اقشار ضعیف جامعه و هیات‌های ورزشی که مانع از گسترش ورزش همگانی و نیمه حرفه‌ای و چرا واگذاری تیم‌های ورزشی به بخش خصوصی اتفاق نمی‌افتد از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

چنارانی خطاب به وزارت ورزش، افزود: آیا ورزش بازنشستگی دارید؛ چرا ورزشکاران نخبه ورزشی ما پس از ورزش حرفه‌ای رها می‌شوند و هیچ برنامه‌ای برایشان ندارید.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه روسای فدراسیون‌های ما از خلأ و تفاوت بین قوانین بین المللی و داخلی سوءاستفاده می‌کنند، بخصوص فدراسیون‌های محبوب و پرطرفدار مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال، کشتی، شنا و... برای همین بیشترین فساد‌های مالی حضور چند شغله‌ها و بازنشستگان در این فدراسیون هاست.

وی با طرح این سوال که چرا ورزش را به ورزشی‌ها نمی‌سپاریم، ادامه داد: سرانه ورزشی کل کشور بالای ۷۸ سانتیمترمربع، در استان خراسان رضوی ۶۰ سانتیمترمربع و در نیشابور سرانه فضا‌های سرپوشیده ورزشی ۳۳ سانتیمترمربع است لذا مردم به دنبال نگاه عدالت محور هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: مردم ۱۵ سال است منتظر افتتاح ورزشگاه انقلاب هستند که تمامی مجموعه‌هایی که همزمان با این مجموعه بوده افتتاح شده، ولی چشم نیشابوریان همچنان منتظر هستند؛ همچنین اداره ورزش و جوانان نیشابور با نیم میلیون جمعیت هنوز استخر سرپوشیده ندارد و استخر از سال ۸۸ نیمه رها شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس متقاضی تکمیل استخر از اعتبارات ۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستیم، چون از پروژه‌های ملی است.

چنارانی در تذکری به هیات دولت به خصوصا به رییس جمهور و وزارت کشور، افزود: تقسیمات کشوری خراسان رضوی متاسفانه همچنان منتظر صلح در هیات دولت می‌باشند، به خاطر مردم منتظر دیار امام رضا (ع) رسیدگی کنید.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هیچ یورش تجاوزکارانه‌ای و هیچ امواج ماهواره‌ای نمی‌توانند خللی در اعتقادات و اراده مردم ایران زمین به وجود آورد، مگر رفتار نادرست و بی عدالتی مدیریت برخی از مسئولان که نارضایتی مردم را به دنبال داشته، ولی مردم عزیز و صبور ایران بیشتر تلاش کنیم روزگار همیشه بر یک قرار نمی‌ماند، روز و شب دارد و روشنی و تاریکی کم و بیش دارد، چیزی از زمستان باقی نمانده، تمام می‌شود و دوباره بهار می‌آید.

مردم سیل زده خوزستان هنوز در چادر به سر می‌برند

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان، هویزه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: ایام میمون و مباکر ماه نزول قرآن، ماه رمضان را به همه مردم عزیز و همکاران تبریک می‌گویم و با تقدیر و تشکر مردم شریف ایران، بسیج و سپاه، ارتش، گروه‌های جهادی و نیرو‌های انتظامی، هلال احمر و دستگاه‌های امنیتی که با حضور جهادی خود حماسه‌ای دیگر در بُعد همبستگی، وحدت و یکپارچگی ملی آفریده اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آن‌ها دلار‌های فتنه انگیز و نقشه‌های شوم دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی زیر چکمه‌های خود در اعماق گل دفن و شکست دادند.

نماینده مردم دشت آزادگان، هویزه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیل گرچه همه زندگی مردم دست ازادگان و هویزه را از برد، اما برای همه نمایان شد که غیرت و حمیت با خون این مردم عجین شده و در کنار رودخانه‌ها سیل بند انسانی تشکیل داده اند تا حدالامکان از ضرر و زیان‌ها کاسته شود.

وی خطاب به ریاست جمهور، اظهار داشت: رئیس جمهور خوزستان همیشه بحران در دولت شما خوزستان غرق در بحران‌هایی است که بیشتر مسببین آن دولتمردان شما هستند، ریزگرد‌ها براساس ندادن حق آبه‌ها به زمین‌های حاصلخیز جلگه خوزستان، تبدیل آن به کانون ریزگرد، خشکسالی و انتقال غیر قانونی آب و سرشاخه‌های رودخانه ها، بی تدبیری دولتمردان در هدایت سیلاب و به کار گماشتن مدیران و هیات مدیره پروازی که فقط به فکر بستگان خود و جذب نیرو‌های غیر بومی، امروز از مصیبتی خارج و وارد مهنت دیگری می‌شود.

عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: ریاست جمهور، تا کی وعده‌های بی عمل، تا کی بی تفاوتی، تا کی بی تدبیری؟ مگر قرار نبود خسارت مردم سیل زده در اسرع وقت جبران شود، پس چه شد؟ مگر قرارنبود مردم به خانه هایشان برگردند؟ پس چه شد؟ آیا خبر دارید مردم بعضی از روستا‌های سیل زده در گرمای سوزناک تابستان هنوز در چادر و زیر درختان زندگی می‌کنند آیا خبر دارید با وجود فروکش آمدن سیلاب هنوز سیل بند‌های شکسته شده، بسته و ترمیم نشده است؟

ساعدی در ادامه نطق میاندستور خود بیان داشت: هنوز خانه‌های مردم و زمین‌های کشاورزی تا دو متر زیر آب هستند، رئیس جمهور پس وجدان‌های خاموش دلتمردان خود را بیدار کنید و مردم را از این بحران نجات دهید تا از آه مردم مظلوم نجات یابید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای روحانی پرداخت غرامت خانه‌های ویران شده سیل زدگان چه شد؟ وام‌های بلاعوض و کم بهره سیل زدگان چه شد؟ وعده پرداخت خسارت‌های کشاورزان و دامداران آسیب دیده از سیل چه شد؟ مردم روستا‌های حوزه انتخابیه بنده در هوای گرمای بیش از ۵۰ درصد و ورزه دار هنوز زیر چادر و روی سیل بند‌ها و در معرض جانوران و حشرات به سختی زندگی می‌کنند و در اوج بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.

نماینده مردم دشت آزادگان، هویزه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نمایندگان مجلس آقای روحانی باید توضیح دهد دولت تدبیر و امید چه تدبیری برای مردم سیل زده و محروم داشته است مردم ولایتمدار دیارم بدانید که خدمتگذار و فرزند شما از ابتدای سیل تا کنون در حال پیگیری مشکلات ناشی از سیل هستیم و به شما قول می‌دهم که پیگیری با انتقال درست عمق مشکلات و تعامل با مسئولان امر خسارت‌های کشاورزی و دامداری، مسکن و راه‌های ارتباطی و زیر ساخت‌های شهری و روستا‌های منطقه و جبران خسارت‌های وسایل شما با ورود نهاد‌ها و مسئولان متولی امر حتما عملی می‌شود و در ایام آینده نه چندان دور شاهد حضور نهاد‌ها متولی خواهید بود و آسیب‌های ناشی از سیل جبران خواهد شد.

وی اظهارداشت: بشارتی به کشاورزان و دامداران باید بدهم طبق جلسات متوالی با وزارت نیرو، مقرر شد کشت تابستانی بدون محدودیت خواهید داشت تا قسمتی از خسارت وارده جبران شود، نمایندگان مردم من تعجب کرده ام که همین طرح دو فوریتی کنکور را همه با صدای بسیار راحت با فریاد ۲ منتفی کردید، اکنون فرزندان سیل زده در زیر چادر به سر می‌برند کتاب و جزو ندارند و باید با استرس در کنکور شرکت کنند آیا عدالت در اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی اینگونه تعریف می‌شود، آیا اگر فرزندان شما بودند مخالفت می‌کردید؟ نمایندگان درست است که با واقعا مجلس و مجلسیان نتوانسته اند مردم را همراهی کنند و سکوت مجلس در مقابل این همه مشکلات اقتصادی کشور یک لکه ننگی در تاریخ ما مجلسیان خواهد بود.

عضو فراکسیون ولایی مجلس ادامه داد: امروز کدام مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کرده ایم؟ دغدغه خاطر ما چه بوده و چه هست؟ آیا با همراهی کردن بعضی مصوبات کمیسیون‌ها و مصوبات جلسات دولتمردان که بدور از محرومیت و مشکل بوده دردی از مردم حل می‌کند؟ آیا به بازار رفته اید و دیدید که کالا‌های روزمره چه مشکلی دارد؟ آیا دردی از درد مردم را احساس کردید و به عنوان وکیل و نماینده مردم تدبیری به خرج داده اید؟

ساعدی تاکید کرد: سکوت و همراهی کردن، یک راه نیست بلکه این سکوت و این بی تفاوتی در مقابل مشکلات جامعه نه در شأن نظام است نه در شأن قوه مقننه است و فردا باید جوابگوی خون شهیدان باشیم. عزیزان در این سال باقی مانده از عمر مجلس دهم برای خلق خدا تصمیم بگیرید و در مقابل بعضی از امهال‌ها باید ایستادگی کرد، مردم به شما‌ها رای دادند، اعتماد کردند در جهت تعالی بخشیدن به ارزش‌های نظام، در جهت حفظ دستاورد‌های انقلاب و در جهت تقویت ایثار و شهادت و در جهت دفاع از معیشت مردم حرکت کنید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان امروز همه ما در مقابل ملت مسئول هستیم، همان طور که حماسه آفرینی کردند، در سیل اخیر حماسه‌ای دیگر بعد از هشت سال دفاع مقدس رقم زدند، از شما انتظار دارند همانند روحیه آن‌ها از معشیت مردم دفاع کنید.

هیات رییسه مجلس ضعیف شده است

محمدرضا صباغیان در نطق میان دستور خود در مجلس گفت: همه اذعان داریم و بار‌ها بیان کرده و می‌نالیم که مجلس ضعیف عمل می‌کند. عده‌ای ضعف مجلس را ناشی از برخی رد صلاحیت‌ها می‌دانند و عده‌ای دیگر نگاه منطقه‌ای و محلی نمایندگان به جای نگاه ملی را عامل ضعف می‌دانند که البته بی‌تاثیر هم نیست، اما یک مسئله مهم و اساسی را نباید فراموش کرد که فرمان لوکوموتیو مجلس در دست هیات رییسه است.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس ادامه داد: لازمه اقتدار هیات رییسه مجلس عمل به آیین‌نامه اجرایی مجلس است. اهمیت این مسئله تا حدی است که هیات رییسه باید برای اجرای آن قسم بخورند. متاسفانه احساس می‌شود آیین‌نامه به نحو شایسته اجرا نمی‌شود و به این ترتیب هیات رییسه به مرور ضعیف شده و ضعف هیات رییسه موجب ضعف مجلس شده است و مجلس ضعیف هم دستگاه‌ها و کشور را ضعیف می‌کند. باید کار از بالا درست شود. باید کار را از خودمان شروع کنیم. پیشنهاد می‌کنم هیات رییسه جدید مجلس براساس رفاقت، لبخند و تعارف شکل نگیرد بلکه کسانی انتخاب شوند که به آیین‌نامه داخلی مجلس التزام عملی دارند.

وی در عین حال هیات رییسه فعلی مجلس را توانمند و شایسته عضویت در هیات رییسه جدید در دوره چهارم مجلس دانست.

نماینده مهریز و بافق در مجلس متذکر شد: خدا می‌داند که به هیچ وجه از عملکرد و مدیریت مجلس که نوعی از مدیریت کشور است، رضایت ندارم. یا باید تعهد دهند که مسیر را تغییر می‌دهند و یا دیگرانی انتخاب شوند که جایگاه مجلس را ارتقاء می‌دهند.

صباغیان اجرا نشدن مصوبه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به اضافه تا ۱۰ درصدی حقوق‌ها در ۱۳۹۸ را نمونه ضعف عملکردی مجلس برشمرد و افزود: مجلس قانون تصویب می‌کند و، اما دولت قانون را طبق نظر خودش اجرا می‌کند. ۷۰ درصد برنامه ششم توسعه اجرا نشده است. اِعمال ماده ۲۳۴ مشخص نیست. امروز مجلس، مجلس واقعی نیست، چون هیات رییسه اقتدار نشان نمی‌دهد.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در بخش دیگری از نطقش، گفت: گرانی‌های افسار گسیخته مردم را تحت فشار قرار داده است. هزینه اداره زندگی از یک میلیون به دو میلیون تومان افزایش یافته است. افرادی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند چگونه زندگی کنند؟ مردم مشکل دارند و نظارت هم بر بازار انجام نمی‌شود. روی یک جعبه دارو ۲۷۰۰ تومان درج شده، اما روی جعبه مهر اصلاح می‌زنند «۳۴۰۰ تومان»، ولی ۴۰۰۰ تومان می‌فروشند. چه کسی نظارت دارد.

هرگز آغازگر جنگ نخواهیم بود

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت در نطق میان دستور خود با بیان اینکه در چند روز گذشته شاهد حرکت‌های مشکوک و تحریک آمیز در فجیره و بغداد بودیم، گفت: یقینا همه دنیا می‌دانند جمهوری اسلامی قصد جنگ ندارد و در طول تاریخ هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده است و به نظر می‌رسد که طیف‌هایی مشکوک در منطقه، دست به حرکات تحریک آمیز می‌زنند، اما مسئولان جمهوری اسلامی عاقل‌تر از آن هستند که بهانه دست دشمن دهند ضمن اینکه به دنبال ایجاد آرامش در منطقه هستیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مردم در زمان دفاع جلوه‌های زیبایی از ایثارگری را به ثبت رساندند و همه دربرابر دشمن متحد و منسجم هستند، اما برخورد ما در روابط بین الملل برخورد عاقلانه بوده و هرگز دست به هیچ جنگی نمی‌زنیم و می‌دانیم که این حرکات، حرکات مشکوکی است که باید مراقبت لازم صورت گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: از قوای سه گانه و طیف‌های سیاسی انتظار داریم در این شرایط انسجام ملی و حفظ وحدت را مد نظر داشته باشند چرا که به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مقدسی در ادامه در تذکری درباره مسائل اقتصادی بیان داشت: از دولت انتظار داریم تیم اقتصادی آن‌ها منسجم عمل کند. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار نابسامان بوده و مردم انتظار دارند آرامش به بازار بازگردد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه درباره مطالبات مردم سیل زده اظهار داشت: مردم مناطق سیل زده آسیب دیده اند و خسارات سیل و سرمازدگی برای آن‌ها دیده شده که با اذن رهبری باید دولت در پرداخت خسارات تعجیل کند به خصوص برای کشاورزان اراک، کمیجان و خنداب باید خسارت سیل و سرمازدگی جبران شود.

وی در ادامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: انتظار داریم با توجه به بازدید از حوزه انتخابیه، پل دوآب تا خنداب، جاده‌های مواصلاتی آهنگران-کمیجان و چند جاده دیگر که قول داده شد تا احداث یا بازسازی شود، اجرایی شود.

مقدسی همچنین خطاب به وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: فرهنگیان انتظار دارند مطالبات به حق آن‌ها به موقع پرداخت شود به خصوص بحث همسان سازی بازنشستگان کشوری، لشگری و فرهنگیان بر اساس قانون باید انجام شود و همسان سازی فرهنگیان که مد نظر است باید اجرا شود به خصوص بازنشستگان این قشر که تا سال ۹۷ به افتخار بازنشستگی نائل شدند، اما هنوز پاداش خدمت خود را دریافت نکرده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی درباره موضوع کارخانجات ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شده و کارگروه تسهیل ایجاد و قانون آن نیز اصلاح شد، اما مصوبات ستاد و کارگروه تسهیل درباره واحد‌های تولیدی به موقع اجرا نمی‌شود. شرکت هپکو، آذراب و سایر شرکت‌های تولیدی اراک دچار مشکل هستند و نیاز به اجرای مصوبات دارند. لازم است به فرمانداران و استانداران در این باره اختیار بیشتر داده شود تا مصوبات بی خاصیت نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درباره مشکلات کشور باید با اقتدار عمل کرد و وحدت و انسجام باید حفظ شود که این موضوع مد نظر تمام طیف‌های سیاسی است. ما در منطقه هوشیار هستیم و آغازگر جنگ نیستیم، اما برای دفاع جانانه آماده هستیم و مسائل را رصد می‌کنیم. برخورد ما با دنیا نشان داد ایران در برجام پایبند است. /۸۵۶/پ201/ق
ارسال نظرات