۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۰۷۴۸۸
استاد حوزه علمیه:

اسیر دنیا شدن اوج حماقت است

اسیر دنیا شدن اوج حماقت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسیر دنیا شدن اوج حماقت است، گفت: مراقبه نفس و مناجات شبانه انسان را به زندگی جاودانه بهشت هدایت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: مرگ، آغاز زندگی ابدی است.

وی یکی از مقدمات دینداری را پذیرش معاد بیان کرد و ادامه داد: قرآن کریم بارها به مسأله جاودانگی انسان اشاره می کند زیرا انسان یک موجود جاودانه طلب است و می خواهد جاودان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه شیطان حضرت آدم(ع) را با وسوسه جاودانه شدن ایشان را فریب داد، ابراز کرد: امام علی(ع) می فرمایند: بزرگ ترین مصیبت برای انسان ها مصیبتی است که آنان به مرگ راضی شوند؛ میل به جاودانگی سبب شده انسان از مرگ فراری باشد در حالی که اگر این میل به جاودانگی در وجود انسان تقویت شود و حقیقت مرگ برای او تبیین شود انسان دیگر به مرگ به عنوان مصیبت نگاه نمی کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهشت جای ابدی انسان است که می تواند در آن زندگی جاودانه داشته باشد، اظهار داشت: دنیا محل ماندن نیست که انسان به آن دل ببندد بلکه محلی برای آماده کردن مقدمات ورود به جهان ابدی آخرت است.

وی با اشاره به اینکه عمر انسان به سرعت در عالم دنیا تمام می شود، گفت: توجه به جاودانگی جهان آخرت که انسان در آن احساس خستگی نمی کند و هیچ کدام از ویژگی های عالم دنیا را ندارد انسان را متحول می کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اسیر دنیا شدن را نهایت حماقت انسان دانست و اظهار داشت: کسانی که برای دنیا قیافه می گیرند و ارزشی برای او قائل نمی شوند به فرمان الهی، دنیا خادم این افراد می شود، طبق صریح روایات؛ دنیا طالب چنین افرادی است در حالی آنان از دنیا اجتناب می کنند، دنیا به سوی آنان می آید تا اسیرشان کند اما این افراد از دنیا فرار می کنند تا از شر آن رها شوند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دنیا به پای حضرت امام خمینی(ره) ریخته شده بود در حالی که ایشان نسبت به جلوه گری های آن بی تفاوت بودند؛ انسانی که جاودانه شدن برای او مهم است هرگز فریفته و شیفته دنیا نمی شود.

وی اجتناب از گناه را یکی از پایه های معنویت و پذیرش دین برشمرد و گفت: انسان زمانی از گناه اذیت می شود که شیرینی رسیدن به آخرت ابدی او را شاد کرده باشد؛ کسی که به منافع اخروی خود فکر می کند از زیان اخروی اجتناب کرده و با برنامه ریزی خود را برای آخرت آماده می کند و محدودیت های دنیا را می پذیرد و از گناه بیزاری می جوید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه موضوع عشق بازی خدا با انسان سر گناه است، ابراز کرد: اولیای الهی در طول روز اهل مراقبه نفس و شامگاه اهل مناجات و عذر خواهی هستند این همان تقوا است؛ تقوا بسیار لذت بخش‌ است و انسان در این حالت غرق در خداوند می شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یادقیامت روح انسان را بزرگ می کند، گفت: روح انسانهای معادباور بسیار بزرگ است، اولیای الهی در همه لحظات درگیر مسأله آخرت بودند و موضع گیری آنان در قبال معاد روشن و شفاف بود؛ اولیای الهی در بی توجهی به دنیا بی نظیر بودند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات