۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۰۷۴۸۹
استاد حوزه علمیه:

برجام نتیجه ای غیر از زیان به همراه نداشت

برجام نتیجه ای غیر از زیان به همراه نداشت
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برجام نتیجه ای غیر از زیان به همراه نداشت، گفت: کسانی که برجام را با صلح حدیبیه مقایسه می کردند امروز اشتباه بودن قیاس آنان آشکار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی کرمی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد ارگ تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام معصوم(ع) به منبع لایزال الهی وصل است.

وی افزود: سالک زمانی که در پرتوی تعلیم مولا قرار می گیرد هیچگاه نسبت به اقدامات و تعلیمات مولا دچار شک و تردید نمی شود که از مسیر سیر و سلوک باز بماند؛ سیر الی الله بدون معرفت داشتن به امام معصوم(ع) امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام کرمی با تاکید بر اینکه انسان مومن در برابر امام معصوم(ع) تسلیم است، اظهار داشت: انسان هرگز نباید در مقابل فرامین و دستورات ائمه اطهار(ع) چون و چرا داشته باشد و نسبت به عملکرد آن بزرگان احساس شک و تردید کند انسانی چنین است که باور کند امام معصوم(ع) هیچ عملی را بدون حکمت انجام نمی دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی اوقات امام معصوم(ع) و یا رهبر دینی یک جامعه کاری انجام می دهند که ممکن است در وجود انسان ایجاد شک و شبهه کند اما کسی که مومن است و همه اعمال امام معصوم(ع) را بی حکمت نمی داند هرگز با افعال و یا اقدام امام دچار شک و تردید نمی شود.

وی بیان داشت: در ماجرای مذاکرات برجام برخی مسؤولان سیاست سازش و نرمش قهرمانانه خودشان را به ماجرای صلح حدیبیه پیامبراکرم(ص) و ابوسفیان ارتباط می دادند و می گفتند الگوی ما در مذاکرات عملکرد پیامبراکرم(ص) با دشمنان است در حالی که مذاکره حضرت سراسر برد برد بود اما مذاکره برجام عکس وعده های داده شده بود.

حجت الاسلام کرمی با اشاره به مفاد صلح حدیبیه، ابراز کرد: در مفاد این قرارداد آمده قریش و مسلمانان پیمان می‌بندند که در ده‌سال، با یک‌دیگر نجنگند و به یک‌دیگر شبیخون نزنند، دوم هرگاه فردی از مکه از میان قریش بگریزد و به مسلمانان پناه آورد، پیامبراکرم(ص) باید او را به قریش بازگردانند، ولی اگر یکی از مسلمانان به سوی قریش گریخت، قریش موظف به بازگرداندن او نیست، سوم قریش و مسلمانان آزادند با هر قبیله‌ای که خواستند پیمان ببندند، چهارم پیامبراکرم(ص) و پیروان ایشان بایست این سال به مدینه بازگردند و در سال آینده و سال‌های پس از آن، می‌توانند برای زیارت کعبه به مکه بیایند، به شرط آن‌که سه روز بیشتر در مکه نمانند و سلاحی جز شمشیر در غلاف، به همراه نداشته باشند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پنجم مسلمانانی که در مکه هستند، به موجب این پیمان، در انجام تکالیف و اعتقادات مذهبی خود آزادند و کسی حق ندارد به آنان آزار برساند یا آن‌ها را مسخره کند، یا آنان را به رها کردن آیین اسلام، وادار کند؛ بت‌پرستان قریش نیز در انجام عبادات مذهبی در مدینه آزاد هستند و مسلمانان حق تعرض به آن‌ها را ندارند، ششم قریش و مسلمانان پیمان می‌بندند که اموال یک‌دیگر را به رسمیت بشناسند، هفتم مسلمانانی که از مدینه به مکه وارد می‌شوند، جان و مالشان محترم است و کسی حق تعرض به آنان را ندارد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم از این صلح به عنوان فتح المبین یاد می کند، ادامه داد: ظاهر این قرارداد امتیاز دادن به دشمن و مسلط کردن آنان بر مسلمانان است در حالی که نتیجه این صلح سبب انتشار اسلام در بین عربستان و در خارج از مرزهای جزیرةالعرب شد و حضرت با تبلیغات گسترده مردم و بسیاری از پادشاهان را به اسلام فراخواندند و سال بعد با حضور در مناسک حج یک تبلیغ گسترده را انجام دادند و دو سال بعد به فتح مکه نائل شدند؛ پیامبراکرم(ص) همه این اقدامات را از سر حکمت الهی انجام دادند و پیروز شدند امروز جمهوری اسلامی ایران در مساله مذاکرات برجام چه دستاوردهایی داشته که این مذاکره را به صلح حدیبیه نسبت می دادند جز این بود که ایران یک طرفه به تعهدات برجامی عمل کرد و متضرر شد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات