۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۰۷۵۲۶

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
کارشناسان معتقدند عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار به علت ضعف این وزارتخانه در اجرای ناقص قانون انتزاع است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص بورس بی رمق شد
 
شاخص کل در بازار بورس، ۷۷ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۲۱۵ هزار و ۱۶۸ واحد رسید.
 
در معاملات امروز دو میلیارد و ۸۹۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هشت هزار و ۳۷۸ میلیارد ریال در ۲۴۹ هزار نوبت داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۵۹۶ واحد افزایش به ۴۸ هزار و ۱۳۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۴۱۲ واحد افزایش به ۳۳ هزار و ۳۳۳ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور نیز با ۱۹۹ واحد کاهش به رقم ۲۴۲ هزار و ۶۲۵ واحد رسید، شاخص بازار اول ۳۱۹ واحد کاهش و شاخص بازار دوم یک هزار و ۹۱۲ واحد افزایش داشت.

در بین تمامی نمادها، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۴۵ واحد، پتروشیمی فجر (بفجر) با ۸۹ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۷۲ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۶۷ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۶۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در مقابل، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۹۳ واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۷۴ واحد از جمله گروه‌هایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

گفتنی است، در بین نماد‌های امروز نماد بانک تجارت، بانک ملت، سایپا، ایران خودرو، ایران ترانسفو، لوله و ماشین سازی ایران و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرویی‌ها در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۳۲ میلیون و ۷۴۰ هزار برگه سهم به ارزش ۸۱۵ میلیون و ۳۹۶ هزار ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۲۷ واحد رشد داشت و به رقم ۲ هزار و ۶۷۱ واحد رسید.

در این بازار یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۱۰ هزار و ۶۵۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

نماد پتروشیمی مارون (مارون)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و نفت پاسارگاد (شپاس) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۸۱۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۱۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۱۷ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۷۱۸ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۲۳ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۳.۶ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۳۷ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۸۹۸ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۷۳.۶ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۹۰۸ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۲۵۰ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.
__________________________

قیمت نفت کاهش یافت
 
پس از اینکه آمار‌های صنعتی از افزایش در ذخایر نفت آمریکا خبر داد و عربستان متعهد شد بازار را متوازن نگه دارد، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت.

با این حال، به گفته تحلیلگران، بازار‌های نفتی در میانه کاهش تولید اوپک و تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، همچنان با کمبود عرضه مواجه هستند.

هر بشکه نفت برنت با ۴۲ سنت کاهش ۷۱.۷۶ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۶۱ سنت کاهش ۶۲.۵۲ دلار معامله شد.

موسسه آمریکن پترولیوم در روز سه شنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۲.۴ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴۸۰.۲ میلیون بشکه رسید، اما تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند ۵۹۹ هزار بشکه کاهش یابد.

آمار‌های رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

عربستان نیز امروز اعلام کرد به [تامین]یک بازار متوازن و پایدار متعهد است.

بانک مریل لینچ اعلام کرد عرضه نفت اوپک و هم‌پیمانانش به علت «توافق کاهش تولید» در بازه نوامبر ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ روزانه ۲.۳ میلیون بشکه کاهش یافته است. این امر سبب شده است تا قیمت نفت برنت از ابتدای سال جدید میلادی بیش از یک سوم افزایش یابد.

بنا بر اعلام این بانک، مقداری از تاثیرات این کاهش تولید با افت رشد تقاضا برای نفت در جهان ناشی از تنش‌های تجاری خنثی شد.

علی‌رغم این افت، بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرد قیت نفت برنت در نیمه دوم امسال در محدوده ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شود که به علت کاهش عرضه و عوامل مربوط به تقاضا افزایش خواهد یافت.

به نوشته این گزارش، بازار‌های فیزیکی نفت نشانه‌هایی از کمبود عرضه نشان می‌دهند.
__________________________

چراوزارت جهاد درتنظیم بازارموفق نشد؟
 
با مطرح شدن مجدد بحث تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی، برخی انگشت اتهام را به سوی وزارت جهاد کشاورزی را نشانه گرفته‌اند و ضعف این وزارتخانه را عامل نابسامانی‌های بازار اقلام اساسی می‌دانند.

علی رغم دستاورد‌های درخشان وزارت جهاد در زمینه خوداتکایی برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم و شکر، ضعف بخش بازرگانی این وزارتخانه و ناتوانی آن در تنظیم بازار محصولات قابل چشم پوشی نیست.

روز گذشته نیز احمدعلی کیخا با اشاره به اینکه این روز‌ها دولت و بخش‌هایی از مجلس برای احیای وزارت بازرگانی تلاش می‌کنند، اظهار داشت: دلیل این مساله آن است که وزارت جهاد کشاورزی مأموریت بزرگ خود را در اجرای قانون انتزاع انجام نداده است.

کیخا افزود: هر چند تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته، اما کافی نبوده است و این در حالی است که از تصویب قانون انتزاع چند سال می‌گذرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: متأسفانه ظرفیت لازم برای اجرای قانون انتزاع درون این وزارتخانه ایجاد نشده است.

با این حال بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند عدم موفقیت وزارت جهاد در این زمینه به دلیل اجرای ناقص قانون انتزاع و عدم حمایت دولت از وزارتخانه مذکور است.

در همین زمینه امید پیرهادی، کارشناس حوزه کشاورزی گفت: باوجود موفقیت‌هایی که وجود دارد، نواقصی نیز در عملکرد این وزارتخانه قابل‌مشاهده است که علت آن را نیز می‌توان در نواقص آئین‌نامه‌ای و همچنین نواقص اجرایی جستجو کرد.

وی افزود: به عنوان مثال در تابستان سال ٩٦، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: «علت اصلی افزایش محصولات کشاورزی همچون پیاز و گوجه بازار سیاه و فعالیت دلالان و از طرف دیگر کاهش تولید این محصولات است. بررسی سود حاصل از افزایش قیمت محصولات کشاورزی توسط دلالان این بازار بر عهده ما نیست بلکه بررسی این موضوع بر عهده سازمان تعزیرات، بازرسی و سازمان حمایت است.» نکته مهمی که محمود حجتی به آن اشاره داشت، بیانگر اجرا نشدن کامل قانون تمرکز بود.

پیرهادی افزود: همچنین برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی نیز به این مساله اذعان داشته‌اند، عباس پاپی زاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی در تیرماه ۱۳۹۶ به اجرا نشدن کامل قانون تمرکز اشاره داشته و عنوان کرده «ابزار‌های لازم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نگرفته است، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در بحث تنظیم بازار کجاست؟ وزارت جهاد کشاورزی به‌هیچ‌وجه پاسخگو نیست.»
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید به سمت حمایت از تولید و اشتغال در سال اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم اظهار داشت: «مجوز اتحادیه اصناف را وزارت صنعت و معدن صادر می‌کند الان ناظر و مدیریت کننده شبکه توزیع اتحادیه اصناف است البته ما در توزیع داخلی و در تنظیم بازار داخلی نمی‌توانیم به وزارت جهاد کشاورزی خرده بگیریم.»

پیرهادی گفت: آئین‌نامه قانون در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۲ به تصویب هیئت‌وزیران دولت یازدهم رسید که در آن نواقصی به چشم می‌خورد. در ماده (۱) قانون تمرکز مسئولیت تنظیم بازار کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است. در ماده واحده‌های ۱، ۲ و ۳ آئین‌نامه همین قانون گرچه مسئولیت قاعده‌گذاری و سیاست‌گذاری تنظیم بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده، اما ابزار لازم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار نگرفته است. در ساختار دولت مسئولیت تنظیم بازار طبق اساسنامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر عهده این نهاد دولتی است.

به گفته وی، اما در آئین‌نامه قید نشده که این سازمان به وزارت جهاد منتقل شود، درحالیکه عمده محصولاتی که نیاز به تنظیم بازار دارند و جز گروه‌های کالایی استراتژیک محسوب می‌شوند، جز بخش کشاورزی هستند.
__________________________

توضیحات همتی درباره دادگاه بانک سرمایه
 
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ­در جریان دادگاه روز گذشته متهمین بانک سرمایه، در مورد مکاتبات معاونت نظارت بانک مرکزی با دادسرای جرائم پولی و مالی در یادداشتی در فضای مجازی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در برخورد با متخلفین و سوء استفاده کنندگان از منابع و امکانات بانک‌ها جدی و مصمم است، عنوان کرد: لازم دیدم این نکته را توضیح دهم که اینجانب هیچ اطلاعی از مکاتبات حوزه نظارت با دادستانی نداشتم.

وی افزوده است: دلایل معاونت نظارت در مورد پاسخ‌های ارسالی و پروسه استعلام و پاسخگویی را به دقت بررسی و نظر بانک مرکزی اعلام خواهد شد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات