۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۰۷۵۷۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

درخواست کمک از فاسقان خلاف رضای الهی است

درخواست کمک از فاسقان خلاف رضای الهی است
استاد حوزه علمیه درخواست کمک از کافرانی همچون آمریکا را خلاف رضای الهی دانست و گفت: کسانی که با فاسقان هم دست می شوند از رحمت خداوند دور می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه امروز در جلسه معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد حضرت امیر(ع) تهران برگزار شد، گفت: خداوند در بسیاری از سوره های قرآن خود را با صفات حکیم، علیم، خبیر و بصیر بودن معرفی می کند.

وی افزود: ما باید این صفات را بشناسیم و از طریق این صفات با حضرت حق ارتباط کنیم و یقین داشته باشیم که انسان هر لحظه در محضر پروردگار است؛ این یقین انسان را در مدار بندگی قرار می دهد و او را از انجام گناهان کبیره و اصرار بر صغیره باز می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید براینکه شناخت صفات الهی بر انسان واجب است، ابراز کرد: انسان با شناخت صفات الهی می تواند به وجود مقدس حضرت حق معرفت پیدا کند، یقین به حقیقت آن صفات سبب می شود انسان بنده واقعی خداوند شود و خود را از آلوده شدن به گناه حفظ کند؛ همین خدا با این صفات در قرآن کربم به انسانها دستور داده که از صدیقین پیروی کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر ائمه اطهار(ع) آیات الهی را برای ما انسانها توضیح نمی دادند بسیاری از آیات را نمی توانستند درک کنند و در فهم آیات دچار خطا می شدند و در زمره گمراهان و‌ کفار  قرار می گرفتند.

وی افزود: کسانی که قرآن کریم را بدون وجود اهل بیت(ع) معنا و تفسیر می‌کنند برای مثال از برخی آیات چنین برداشت می کنند که خداوند اعضا و جوارح دارد و در قیامت حضرت حق بر کرسی می نشیند و همه حاضران او را می بینند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: حال این سوال به ذهن آدمی خطور می کند که این موجود محدود چگونه میلیاردها کهکشان، ستارگان، خورشید و ماه حفظ کرده و آنان را حرکت می دهد بدون آنکه آن اجرام سقوط کنند و یا بی حرکت باقی بمانند! با ترسیمی که آنان از جسم بودن خداوند دارند حفظ عالم هستی با اراده او امکان پذیر نیست چون جسم بودن خداوند می طلبد که خداوند با دست عالم هستی را نگاه داشته باشد در حالی که چنین نیست.

وی با بیان حدیثی از امام علی(ع) گفت: حضرت فرمودند: اگر از در خانه ما به هر کجا بروید نتیجه آن انحراف و‌ گمراهی خواهد بود، بنابراین یکی از نتایج تفسیر قرآن کریم بدون توجه به فرامین اهل بیت(ع) شک در توحید است. خداوند بی نهایت می‌شنود و می‌بیند اما نه با چشم و گوش جسمانی بلکه حضرت باری تعالی از طریق ذات وجودی همه عالم را می بیند و صدای بندگان را می شنود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند کمال بی نهایت است پس صفات او نیز بی نهایت خواهد بود، عنوان کرد: صفات الهی جزء ذات خداوند است و ذات او مانند ذات انسان نیست که صفات او از ذاتش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این مطلب که صفت امکان جدا شدن از موصوف را دارد، گفت: انسان شاید امروز اهل سخاوت باشد اما ممکن است فردا اهل بخل ورزی شود در حالی که خداوند چنین نیست صفاتش در معرض تغییر و تحول قرار گیرد.

وی ادامه داد: انسان با علم اندکی که دارد در برابر خداوند بی نهایت جاهل محض است؛ خداوند برای آن که انسان در دنیا و آخرت سعادتمند شود فرمان داده تا در پناه صدیقین قرار گیرد چرا که آن بزرگان از جهل و نادانی مبرا هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل بیت(ع) به عنوان صادقان دارای عصمت فکری هستند، ادامه داد: اهل بیت(ع) در همه ابعاد معصوم هستند و ابلیس با قوی‌ترین ترفندها نیز نمی تواند آن بزرگان را منحرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: معرفت به خداوند زمانی صحیح است که با عمل صالح همراه باشد، شیطان به خداوند معرفت داشت اما چون در عمل مشکل داشت از درگاه الهی رانده شد؛ شیعه واقعی هرگز با وسوسه های شیطان گمراه نمی شود؛ خداوند می فرماید: اگر کسی وارد قلعه ولایت شود در دنیا و آخرت در امان خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که اهل بیت(ع) را رها می کنند و دست به سوی آمریکا و اسراییل دراز می کنند و با اختلاس و دزدی میانه خوبی دارند خدا در قیامت آنان را مجازات خواهند کرد؛ بنابراین کسانی که دست در دستان فاسقان، فاجران، کافران و مشرکان می گذارند از صدیقین دور می شوند و خدا از گناه آنان نمی گذرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات