۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۰۷۶۰۰
گزارش؛

سناریوی وحشت در سرزمین تحت حاکمیت شاه سلمان پایانی ندارد

سناریوی وحشت در سرزمین تحت حاکمیت شاه سلمان پایانی ندارد
مقامات سعودی با بهره برداری از شرایط کنونی در منطقه به اقدامات هولناک خود علیه مخالفان داخلی ادامه می دهند و گزارش های از اعدام های جدید پس از عید فطر حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان تحت حاکمیت سعودی‌ها به سرزمینی هولناک و وحشتناک تبدیل شده است. پس از آنکه جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به آن وضع فجیع کشته شد، در بُعد بین المللی جنجال زیادی به پا شد اما این سر و صداها پس از مدتی فروکش کرد ز یرا سعودی‌ها با تکیه بر نفت به عنوان تغذیه کننده اقدامات خود توانستند که از مهلکه جان به در ببرند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که گویا فقط پول را می‌شناسد با گرفتن باج کلان از مقامات سعودی چشمان خود را بر قتل فجیع خاشقجی بست و مقامات سعودی با گذشت قریب به هشت ماه از قتل خاشقجی به اعدام ۳۷ نفر که بیشتر آنها را شیعیان تشکیل می‌دادند، روی آوردند.

سرنوشت هولناک مخالفان آل سعود

اما روند سر به نیست کردن معارضان از خاشقجی شروع نشده و سابقه قبلی دارد. در هفدهم دسامبر سال ۱۹۷۹ «ناصر السعید» معارض برجسته سعودی در حال تردد در یکی از مناطق بیروت در نزدیکی خیابان معروف الحمرا بود که سه مرد به وی نزدیک می‌شوند و وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و وی را در خودرویی که انتظار آنها را می‌کشید قرار دادند.

از آن هنگام تاکنون ناصر السعید ناپدید شد و تا به امروز نیز از سرنوشت وی اثری به دست نیامده است. طبق گزارش رسانه‌ها؛ در یک روایت گفته می‌شود که وی را در تابوتی گذاشته در هیأت دیپلماسی از بیروت خارج کرده اند و سپس تابوت را از هواپیما در سواحل لبنان انداخته اند تا خوراک پرندگان شود و در روایت دیگر گفته شد که وی را به عربستان برده، شکنجه کرده و در بالگرد قرار داده و زنده در صحرا انداخته تا خوراک درندگان شود هیچ فردی به طور قطعی نمی‌تواند بگوید که چه رخ داده است اما آنچه قطعی است ناپدید شدن وی و پیدا کردن سرنوشت نامعلومش است.

آنچه بر سر ناصر السعید آمد تا سه دهه تکرار نشد تا اینکه ترکی بن بندر آل سعود از مخالفان ریاض در سال ۲۰۱۵ در شرایط مبهم و مرموزی در جریان حضورش در پاریس ناپدید شد. پس از آن در سپتامبر همان سال سعود بن سیف النصر در جریان حضور در کشور ایتالیا ناپدید شد.

در اوایل سال ۲۰۱۶ شاهزاده سلطان بن ترکی بن عبدالعزیز نیز سرنوشت مشابهی پس از اینکه هواپیمایی که قرار بود وی را از پاریس به قاهره ببرد مسیرش را کج کرد و در عربستان بر زمین نشست، پیدا کرد و افراد تابه دندان مسلح وی را به مکان نامعلومی بردند.

جوخه مرگ برای سر به نیست کردن مخالفان سیاسی

چندی قبل نیز بی‌بی‌سی اعلام کرد که سعودی‌ها تابستان سال گذشته، یک جوخه مرگ پنجاه نفره برای از میان برداشتن مخالفان سیاسی خود تأسیس کردند.

بر این اساس، یک منبع آگاه به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: جمال خاشقجی، منتقد بن سلمان که از سوی سعودی‌ها در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید، اولین قربانی چنین اقداماتی نبوده است. بی‌بی‌سی اطلاعاتی از مرگ یک مخالف دیگر سعودی یک سال پیش از قتل خاشقجی منتشر کرده است. این مقتول تحت بازداشت سعودی‌ها بوده است. این قتل پس از ضرب و شتم و شکنجه معارض سعودی مزبور در هتل ریتز صورت گرفته است.

پس از قتل خاشقجی در کنسول‌گری سعودی‌ها در استانبول، رفتار سعودی‌ها از سوی بسیاری از رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است و هر روز ابعاد جدیدی از رفتارهای خشونت‌بار سعودی‌ها افشا می‌شود.

سناریوی وحشت در سرزمین تحت حاکمیت شاه سلمان پایانی ندارد

اما به نظر می‌رسد که سناریو اعدام، قتل و حذف مخالفان در سرزمین وحشت یعنی عربستان تحت حاکمیت آل سعود پایانی ندارد زیرا گزارش‌های جدید حکایت از اعدام‌های جدید از سوی ریاض است.

یک رسانه انگلیسی در گزارشی از تلاش مقامات سعودی برای صدور حکم اعدام سه مبلغ بارز و اجرای حکم پس از پایان ماه رمضان خبر داد.

«میدل ایست آی» انگلیس در گزارشی آورده است: این سه مبلغ شیخ سلمان العوده، شیخ عوض القرنی و شیخ علی العمری هستند. اطلاعات درباره تلاش سعودی‌ها برای اعدام این سه تن از منابع دولتی و از نزدیکان این مبلغان دریافت شده است.

بر اساس این گزارش؛ مقامات سعودی این سه مبلغ را در سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت کردند و محاکمه آنها را به طور محرمانه شروع کردند و دادستانی کل خواستار قتل این سه نفر به اتهامات مربوط به تروریسم شد.

دو منبع دولتی به این رسانه انگلیسی گفته اند که به محض صدور حکم هیچ تعللی در اعدام این سه نفر رخ نخواهد داد.

سنجیدن واکنش بین المللی با اعدام ۳۷ نفر

یک منبع دیگر اعلام کرد که این اعدام ۳۷ سعودی در آوریل گذشته که بیشتر آنها از شیعیان بودند به مثابه بالون آزمایشی برای سنجیدن موضع بین المللی بود و هنگامی که آنها دریافتند که واکنش خاصی وجود ندارد به ویژه در سطح دولت‌ها و سران کشورها تصمیم به اعدام شخصیت‌های برجسته گرفته اند.

زمان اعدام‌ها

در ادامه این گزارش به زمان این اعدام‌ها اشاره شده است به ویژه با توجه به افزایش تنش میان ایران و آمریکا و آورده است: باید با توجه به تنش در خلیج فارس در زمان کنونی سریع حرکت شود. واشنگتن به دنبال راضی کردن سعودی در حال حاضر است و مطابق محاسبات دولت سعودی این سبب می‌شود که آنها بتوانند دست به اقدامات مورد نظر (اعدام‌ها) بزنند و از تبعات آن نیز بگریزند.

یکی از نزدیکان این سه مبلغ به این رسانه انگلیسی گفت: اعدام‌ها اگر اجرا شود بسیار خطرناک خواهد بود.

پیشگویی خاشقجی

گزارش در ادامه به موضع جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد سعودی دو روز قبل از ترور و تکه تکه شدنش در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر گذشته درباره شیخ سلمان العوده و پیشگویی اعدام العوده از سوی خاشقجی پرداخته است.

خاشقجی درباره العوده گفته بود: العوده اعدام خواهد شد نه به این خاطر که افراطی است بلکه به این خاطر که میانه رو است و مقامات (محمد بن سلمان) آنرا خطری برای خود می‌دانند.

حمایت بی دریغ ترامپ و نقش مؤثر آن در اعدام‌ها

میدل ایست آی در ادامه به نقل از ساره لیا ویتسون مدیر بخش خاورمیانه‌ای سازمان دیده بان حقوق بشر آورده است: اعدام‌های دیگر در نتیجه فضایی است که دولت ترامپ ایجاد کرده است. ترامپ مکرراً این پیام را ارسال کرده است که به هر اندازه که جنایت در حق ملتت انجام دهی مورد حمایت ما هستی.

از سوی دیگر حساب کاربری زندانیان سیاسی سعودی اعلام کرده است: با توجه به تعلل در محاکمه‌ها و در آزادی شیخ سلمان العوده، علی العمری و شیخ عوض القرنی، نگرانی درباره اینکه مقامات این افراد را به بهانه‌های پوشالی اعدام کنند، زیاد شده است.

این در حالی است که وکلای العوده در فوریه گذشته از احتمال اعدام وی ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده بودند که محاکمه شیخ العوده در راستای سیاست ظالمانه قضائی است که مقامات سعودی ضد روشنفکران که حق آزادی بیان خود را مطالبه می‌کنند، اعمال می‌کنند.

همزمان یک جمعیت حقوق بشری نیز به نقل از منابع موثق از قصد سعودی‌ها برای اعدام فعالان حقوق بشری و مبلغان خبر داده و اعلام کردند: مقامات سعودی به دنبال اعدام‌هایی پس از ماه رمضان و عید فطر هستند.

کارین عطیه روزنامه نگار واشنگتن پست هم در توییتی نوشته است: عربستان پس از هشت ماه از کشتن خاشقجی آماده اعدام شیخ سلمان العوده می‌شود.

قدر مسلم آن است که معارضان عربستانی به شدت نگران هستند و هر لحظه تصور می‌کنند که سرنوشتی مشابه خاشقچی و دیگر افراد ناپدید شده پیدا کنند به ویژه که میل حاکمان ریاض برای سر به نیست کردن مخالفان و خاموش کردن هر تحرکی همچنان فزاینده است./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات