۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۰۷۶۱۴
آیت الله فاضل لنکرانی:

فضای مجازی محل تهمت به بزرگان حوزه نشود | همه نسبت به انقلاب حساس هستیم

فضای مجازی محل تهمت به بزرگان حوزه نشود | همه نسبت به انقلاب حساس هستیم
آیت الله فاضل لنکرانی ضمن هشدار نسبت به برخی بداخلاقی ها در فضای مجازی از سوی عده محدودی از طلاب، بر ضرورت اخلاق مداری و پرهیز از تهمت به بزرگان حوزه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در ابتدای جلسه سلسله مباحث ماه مبارک رمضان با عنوان «صلاة مسافر» که در دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد، به بیان سیره عملی و اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) برای مردم به ویژه طلاب حوزه های علمیه پرداخت.

وی افزود: نقل می‌ کنند روزی فردی از طرف معاویه خدمت امام مجتبی(ع) رسید وقتی عظمت و ابهت ایشان را دید، گفت: من از خدا می‌ خواهم شما را حفظ و دشمنان شما را نابود کند، امام فرمود: «تو مرا به خاطر پیامبر خدا و پدر و مادرم می‌ خواهی دوست داشته باشی اشکالی ندارد ولی تو الان فرستاده معاویه هستی پس چرا خیانت در امانت می‌ کنی؟ نفرین کردن او نزد من خیانت در امانت است».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امانت داری را یکی از اصول اخلاقی مهم دانست و بیان داشت: معاویه دشمن صد در صد اسلام و پیامبر و قرآن بود، کسی که مورد نفرین پیامبر گرامی اسلام(ص) هم واقع شد ولی وقتی پای بحث امانت داری می‌ رسد، امام مجتبی(ع) می‌ فرماید: حق بدگویی کردن از او را نزد من نداری!.

وی با اشاره به یکی از نامه های امام حسن(ع) به معاویه اظهار کرد: ایشان فرمودند: مراقب باش که بغض ما در دل تو نباشد که اگر باشد جد ما فرمود: هرکس بغض ما یا حسادت ما اهل بیت(ع) داشته باشد او را با تازیانه ای از نار از حوض کوثر دور می‌ کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه سخنان خود ماه رمضان را زمان خودسازی نفس و اصلاح درون عنوان و تصریح کرد: اگر انسان در ماه مبارک رمضان نتواند مقداری از این ملکات اخلاقی را در خود پیاده کند این ماه برای او ثمری نخواهد داشت، از این رو باید تلاش کنیم که از سیره و منش اهل بیت(ع) برای خودسازی استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله فضای مجازی و استفاده نادرست از آن توسط برخی طلاب اشاره کرد و یادآور شد: چرا در حوزه علمیه بخش قلیلی هرچند یک نفر در فضای مجازی به راحتی بزرگان حوزه و علما و اساتید حوزه را آماج تهمت های سیاسی قرار می‌ دهد؟ آیا این اخلاقی است که ائمه به ما یاد داده اند؟ مردم وقتی ببینند در حوزه هرچند یک طلبه در فضای مجازی هرچه می‌ خواهد مطرح می‌ کند، این حوزه را الگوی اخلاقی خود قرار نمی دهند و حرف من و شما را نمی پذیرند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که هیچ کس در حوزه نباید به دنبال مقام و منصب باشد، گفت: تمام ارزش یک طلبه این است که گوشه ای از وجود امام مجتبی(ع) در وجود او تبلور پیدا کند، کسی که اجازه نمی دهد در حضور ایشان به معاویه توهین کنند؛ این لباس مقدس در دست ما امانت است، چرا به راحتی همدیگر را متهم می‌ کنیم؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز باید زندگی ائمه معصومین از بُعد اخلاقی که هریک ظرائف و نکات جالبی دارند در زندگی ما جریان داشته باشد، امام راحل تربیت شده ائمه اطهار(ع) بود و از چیزهایی که در تحکیم طلبگی من نیز خیلی مؤثر بود کتاب چهل حدیث امام بود، وقتی این کتاب را می‌ خوانیم متوجه می‌ شویم چقدر ابعاد وجودی اهل بیت(ع) در زندگی این مرد متجلی شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه به بخشی از روایت دیگری از امام مجتبی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام مجتبی(ع) فرمود: «ما در حالی هستیم که مرگ در پیش روی ما است و همه چیز در اختیار خدا است و چه فقیری از من فقیرتر است»، باز از نکاتی که در زندگی اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) هست این است که حضرت فرمود: «تعجب می‌ کنم از کسی که در مأکول و غذای خود تفکر می‌ کند ولی در معقول خود تفکر نمی کند».

وی با اشاره به معنای معقول عنوان کرد: معقول یعنی این که انسان بداند چه چیزی فضای ذهنی انسان را گرفتار کرده است، درست است که به ما گفته اند انسان وقتی شب سر به بالین می‌ گذارد باید فکر کند که آن روز چه کرده است ولی انسان باید دائما فکر کند و در حالات خودش تفکر کند که بعد از سال ها گذشتن عمر با نفس خودم چه کرده ام.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم حساسیت نسبت به انقلاب و نظام را وظیفه ذاتی طلاب و حوزویان عنوان کرد و یادآور شد: ما وقتی حرف از ضرورت مسائل اخلاقی در حوزه می‌ زنیم غفلت نشود که نسبت به مسائل اساسی اسلام و انقلاب و نظام همه باید همیشه حساس باشیم، این یک مسأله ای است که در رگ و پوست و خون ما بحمدالله وجود دارد ولی انسان وقتی می‌ خواهد حرف بزند باید در آن تفکر کند و مسائل اخلاقی را در نظر داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان حتی در مورد حرف زدن یک نفر در مورد دیگری باید حساس باشد، گفت: کسی در حوزه داریم که انقلابی، مدرس و استاد هست، چرا برخی به راحتی او را در معرض تهمت ها قرار می‌ دهند؟ اگر حوزه به این نحو باشد مردم آن را قبول نمی کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی یکی دیگر از مسائل مهم در ارتباط با حوزه را الگو بودن این نهاد بزرگ دانست و ادامه داد: هرچند وجه عمومی حوزه ما مراجع و رهبر معظم انقلاب هستند که الگوی مردم اند ولی وقتی مردم می‌ بینند یک عده ای از طلاب به جای این که ایجاد الفت در جامعه بشری بکنند به دنبال ایجاد اختلاف درخود حوزه هستند و مدت ها به دنبال این کارها باشند از حوزه زده می‌ شوند.

وی تصریح کرد: عزت و ذلت به دست خدا است و به اراده این گروه و آن گروه نیست که کسی بالا برود یا پایین بیاید، اما چرا عده ای باید به دنبال زمین زدن یک گروه و بالا بردن گروه دیگری باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در لیالی قدر نیز باید آن قدر تلاش کنیم که بعد از آن توفیق به اخلاق مداری ائمه معصومین بشویم، گفت: ما باید خودمان را بسازیم و حوزه باید الگوی اخلاقی برای نظام اسلامی، برای مردم ایران و جامعه بشری باشد.

وی تأکید کرد: از یک طلبه یک خلاف هم قابل پذیرش نیست؛ هرچند یک طلبه مساوی با کل اسلام نیست، مردم هم این را می‌ دانند ولی باید دانست که «اذا فسد العالِم فسد العالَم» و این طلبه می‌ تواند نسلی را از اسلام را از بین ببرد همانگونه که می‌ تواند نسلی را با اسلام آشنا کند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: خدا می‌ داند اسم احدی در ذهن من نیست که این حرف ها را می‌ زنم، بلکه می‌ خواهیم بگوییم اگر بخواهیم حوزه روز به روز قوی تر شود اخلاق باید در آن حاکم شود؛ شما حالات بزرگان حوزه را ببینید که نسبت به اساتید خودشان همچون عبد نسبت به مولا برخورد می‌ کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: بالاخره همه ما انسان هستیم و غیر از ائمه اطهار(ع) همه محل اشکال هستند و هیچ کس معصوم نیست، وقتی می‌ خواهیم کسی را بالا ببریم ائمه معصومین را پایین نیاوریم، اما اگر دیدیم کسی در مسیر خطا است یا به دنبال مقام است به او تذکر بدهیم و نباید بلافاصله شروع به حرف های غیر صحیح زدن بکند.

وی با بیان این که باید کتابی اخلاق تحلیلی ائمه اطهار(ع) را جمع آوری شود، گفت: از این کتاب هم حوزه استفاده خواهد کرد و همه جامعه بشری می‌ توانند از آن بهره بگیرند، خوب است محققان و اساتید حوزه در این زمینه هم اگر می‌ توانند کاری بکنند./1330/ج

ارسال نظرات