۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۰۷۶۸۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

ماجرای مرجعی که مقام مرجعیت شیعه را نپذیرفت

ماجرای مرجعی که مقام مرجعیت شیعه را نپذیرفت
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه پست و مقام نباید انسان را دچار فساد و علو فرعونی کند، گفت: افراد بسیاری در طول تاریخ با پست و مقام ملعون و بی دین شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، پنجشنبه در مراسم معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد، گفت: مرحوم شیخ کلینی در جلد دوم کتاب اصول کافی روایتی از پیامبراکرم(ع) نقل می کنند که در میان روایات این روایت چشم و چراغ همه روایات محسوب می شود.

وی ادامه داد: حضرت می فرمایند: کسی که خدا را بشناسد و‌ او را بزرگ بداند زبانش از هر سخن باطل و بی معنا مهار می شود، از دهان او لقمه حرام پایین نمی رود و با روزه گرفتن و عبادت نیمه شب به تسویه باطن اقدام می کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم از برخی بندگان به عنوان اولیای الهی یاد می کند، بیان داشت: قرآن کریم می فرماید: آنجایی که ترس و غصه مردم قطعی است ذره ای ترس و‌ غصه در وجود اولیای الهی راه ندارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اولیای الهی مالک و‌ مربی حقیقی عالم آفرینش را خداوند متعال می دانند و تا هنگام مرگ نسبت به این اعتقاد ثابت قدم بوده و فریب ظواهر دنیا را نمی خورند؛ از این رو آنان هنگام مرگ دچار ترس و نگرانی نمی شوند چون می دانند که مرگ آغاز یک زندگی ابدی است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این مطلب که در قیامت اولیای الهی هر درخواستی داشته باشند همان می شود، گفت: براساس آیات قرآن کریم اولیای الهی در قیامت مهمان ویژه خداوند متعال هستند.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه ایمان در قلوب اولیای الهی ثابت است، اظهار داشت: آنان تا پایان عمرشان در عرصه تقوا به سر می برند و خودشان را در معرض هیچ گناهی قرار نمی دهند.

وی با بیان اینکه روح و عقل اولیای الهی به قدرت بی نهایت باری تعالی متصل است، ابراز کرد: این افراد در حالات خودشان به خداوند وصل هستند و اگر چیزی باید از خداوند بخواهند واقعا می خواهند و اگر هم نباید چیزی از خداوند بخواهند واقعا نمی خواهند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به داستانی از مرحوم آیت الله حایری، گفت: از مرحوم آیت الله حایری چنین نقل شده که من و حاج میرزا حسین نائینی در یک کلاس هم درس بودیم و هر دو از شاگردان زبده و نخبه مرحوم آیت الله سیدمحمد فشارکی به شمار می رفتیم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: من و آیت الله نائینی در آن زمان به درجه اجتهاد رسیده بودیم و استادمان نیز از نظر تمام مجتهدان نجف اعلم علمای شیعه محسوب می‌شد.

وی افزود: زمانی که مرحوم حاج میرزا حسن شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو از دنیا رفتند لازم بود اعلم‌ترین مرجع پرچم مرجعیت را به اهتزاز درآورد از این رو من و نائینی هر دو به منزل استاد رفتیم و موضوع را با ایشان مطرح کردیم.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ما زمانی که حکم شرعی خودمان را از لسان دو مجتهد برای مرحوم آیت الله فشارکی بیان کردیم و ایشان را اعلم علما دانستیم، از وی خواستیم از فردای همان روز بر کرسی ریاست ملت شیعه تکیه بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه تصریح کرد: استاد بعد از شنیدن سخنان نگاهی به ما کرد و با چشمانی اشک بار فرمودند من علم خود را قبول دارم و از نظر شما اعلم علما هستم اما هنر مدیریت کردن را ندارم و قبول کردن این کرسی بر من حرام است و این درخواست را با قرائت آیه ای مبنی بر اینکه این کرسی مرا دچار علو فرعونی و فساد می کند و من طاقت جهنم را ندارم، رد کردند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: صندلی و موقعیت خیلی شیرین است و افراد بسیاری در طول تاریخ به وسیله همین صندلی ملعون و بی دین شدند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه اولیای الهی خودشناس هستند نه خود گرفتار، گفت: اولیای الهی نفسشان آزاد است و در زندان نفس گرفتار نیستند، طبق صریح روایات؛ اولیای الهی در سکوتشان اعمال گذشته خود را مورد ارزیابی قرار می دهند و به روز قیامت که آیا خداوند از آنان راضی خواهد شد فکر می کنند و با نظر به کل آفرینش آیات الهی را می بینند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات