۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۰۷۷۹۷
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آماده همکاری با مراکز پژوهشی حوزوی هستیم

آماده همکاری با مراکز پژوهشی حوزوی هستیم
فقهی زاده با اشاره به فعالیت های گسترده مستشرقان در ارتباط با قرآن تأکید کرد که در کنار پژوهش های هنجاری جای پژوهش های غیرهنجاری در میان فعالیت های قرآنی خالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در محل این نمایشگاه در سالن غدیر قم برگزار شد.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان این که برخی مطالعات قرآنی را به هنجاری و غیر هنجاری تقسیم می‌ کنند، گفت: آنچه ما در این مجموعه می‌ بینیم عمدتا هنجاری و در صدد کشف قواعد و بازگشایی گره های فهم و در نهایت زمینه را فراهم کردن برای بیان و بلاغ است و آن هم در جهت ایجاد زمینه عمل است.

وی افزود: ولی در عین حال نباید از مطالعات غیر هنجاری هم غافل باشیم که در برخی از گوشه های این نمایشگاه گرانقدر نیز به آن توجه شده است، مطالعات ضد هنجاری مطالعات مخالفان است مانند آنچه عموم مستشرقان و خاورپژوهان در طول تاریخ چند صد ساله این جریان فرهنگی رخ داده است.

فقهی زاده بیان داشت: از زمان صفویه عده ای از مستشرقان در پایتخت کشور ما ده ها سال زندگی کردند با فرهنگ ما آشنا شدند، تاریخ ما را نوشتند و با دقایق فرهنگی و حتی علم دینی آشنا شده و چه بسا آثاری را رقم زدند که غالبا گرایش های ضد هنجاری در میان آنها قوی است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این که غالب آثار فقهی و قرآنی و معرفتی مستشرقان ضد هنجاری است، گفت: از دل این آثار شبهاتی خارج می‌ شود و امروز به زبان های مستقیم و غیر مستقیم، به زبان های ساده و گاه تخصصی شبهاتی برمی آید که ما چندان آمادگی پاسخگویی و شناخت آنها را نداشته ایم ولی بحمدالله به یمن ظهور چنین مراکزی این آمادگی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و به برکت نفس گرم بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ظهور کرد و عملا توانسته عده ای از دانشوران تخصص گرای آشنا با ادبیات فرهنگ دینی را گرداگرد خود جمع کرده و گروه های تخصصی را شکل بدهد؛ بدون مبالغه می‌ گوییم آنچه در این نمایشگاه عرضه شده کارنامه درخشان و پرافتخاری است.

فقهی زاده در ادامه با اشاره به این که این نمایشگاه با دو حوزه تولید و عرضه محصولات قرآنی ارتباط مستقیم دارد، گفت: اما از عرضه تا یافتن مخاطب و تا راه یابی به عینیت زندگی راه طولانی داریم، محمد عبدو از علمای مصلح دینی جهان عرب در یکی از آثار علمی اش گفته است، قرآن کریم قرآن زندگی آفرین و نقش آفرین در تحولات فکری و روحی است، ولی همین قرآن چه شده است که هیچ تحولی نمی آفریند، خوانده می‌ شود ولی شوری در دل ها ایجاد نمی کند؟ خود محمد عبدو جواب می‌ دهد که همه قرآن را کتاب زندگی می‌ دانستند و ما آن را کتاب علم می‌ دانیم

وی یادآور شد: یک آسیب بزرگی این است که قرآن را صرفا کتاب علم بدانیم و تنها از آن تولید علم کنیم، بله بسیار خوب است که از قرآن علوم را استخراج کنیم ولی بیش از آن و پیش از آن باید از آن زندگی را استخراج کنیم، شاهد این است که قرآن در هیچ یک از خطابات خود مرده ای را مخاطب قرار نداده است، قرآن با زندگان و برای زندگان سخن می‌ گوید.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی ایران و به یمن انفاس قدسیه امام راحل و تلاش علمای مکتب اهل بیت(ع) در قرآن غور کردیم و از آن به تولید علم رسیدیم، شبهات را شناختیم، وارد مطالعات غیر هنجاری شدیم و در حوزه های گوناگون به پژوهش می‌ پردازیم که در هیچ کجای جهان اسلام نمونه ای ندارد ولی با هم بیاندیشیم که چگونه آنچه را تولید کرده ایم که بسیار ارزشمند است به دل ها وارد کنیم.

وی افزود: قرآن باید تربیت کند، ایمان بسازد و زندگی را سامان بدهد، مطابق آیات قرآن آنچه از زمین به آسمان می‌ رود ایمان و اعتقاد پاکیزه است ولی در این میانه آن اما عمل صالح آن را رفعت می‌ دهد، یکی از جاهایی که می‌ شود دید عمل صالح موجب رفعت دادن دین شده امثال این مراکز است که با توانمندی نیازها را سنجیده و وارد عمل شده و توانسته آثار گرانسنگی را بن مایه های صحیح معرفتی برآمده از مکتب اهل بیت(ع) تولید کند.

فقهی زاده بیان داشت: باید با مراکز دیگر نیز همکاری داشته باشید و اندک اندک زمینه را برای ورود به بطن خانواده ها و حوزه های فرهنگی گوناگونی که در کشور ما و جهان اسلام وجود دارد، فراهم کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این که رابطه هم افزایی بیشتری بیش از گذشته میان این نهاد با نهادهای دیگر فراهم شود، گفت: ما آمادگی داریم برای ثمر بخشی بیشتر این فعالیت ها معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بخش فعالیت های تبلیغی و ترویجی دفتر تبلیغات در حوزه قرآن همکاری های لازم را داشته باشیم./1330/ج

ارسال نظرات