۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۰۷۸۱۵
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

ارزش وصایای امیرمؤمنان از صدها اعلامیه حقوق بشر بالاتر است

ارزش وصایای امیرمؤمنان از صدها اعلامیه حقوق بشر بالاتر است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اعلامیه حقوق بشر تنها دستاویزی برای تعرض به کشورهای مختلف شده است، گفت: ارزش وصایای امیرمؤمنان از صدها اعلامیه حقوق بشر بالاتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) در تبیین فرازهای بعدی نامه 31 نهج البلاغه با بیان این که فهم و درک دارای مراتبی است، گفت: گوش کردن، طلب فهم، باورکردن به درستی یک حرف و در نهایت عمل کردن مرحله چهارم است که امیرالمؤمنین(ع) در روایت دیگری به آن اشاره کرده اند.

وی افزود: ما در اسلام دو نوع وصیت داریم، یک وصیت به امور مالی و شخصی است مثل این که وقتی شخص در آستانه مرگ قرار می‌ گیرد حق دارد نسبت به ثلث اموال وصیت کند که در راه خیر مصرف شود، قرآن کریم نیز یک نوع وصیت را مطرح می‌ کند که وصیت های امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع) از همین نوع است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: قرآن کریم از قول حضرت ابراهیم و حضرت یعقوب وصایایی را نسبت به فرزندانشان بیان کرده است که گفتند که خدا برای شما دینی را انتخاب کرده است و سعی کنید مسلمان از مرز دنیا عبور کنید؛ مسلم یک معنای متداولی دارد که هرکس شهادتین بدهد مسلمان است، اما قرآن مجید غیر از این اسلام اصطلاحی نوع دیگری از اسلام را مطرح کرده که به معنای تسلیم بودن در برابر خدا است که این معنا از اسلام حتی بالاتر از ایمان است.

وی با اشاره به این که ایمان واقعی به همراه تسلیم محض است، گفت: در دو آیه آخر سوره بقره به این نوع از ایمان اشاره شده است که مستحب است بعد از نماز عشاء خوانده شود، آنجایی که می‌ گوییم «قالوا سمعنا و اطعنا غفرانک ربنا و الیک المصیر...» بنابراین مسلمان واقعی کسی است که به محض شنیدن دستورات الهی از آن تبعیت می‌ کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در سوره یوسف می‌ خوانیم وقتی ایشان به درگاه خدا دعا می‌ کرد در جایی می‌ گوید: «و توفنی مسلما و الحقنی بالصالحین» یعنی مرا تسلیم محض خودت بگردان و بعد مرا بمیران، بنابراین اسلام به این معنا یک مرتبه بالاتر از ایمان است.

وی بیان داشت: بنابراین متوجه شدیم که یک نوع از وصیت، وصیت به امور ارزشی و معنوی است که در قرآن می‌ خوانیم:«وتواصوا بالحق و تواصو بالصبر» همچنانکه مثل امروز حضرت امیرالمؤمنین(ع) در لحظات پایانی عمر شریفشان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را طلب کردند و فرمودند: «من به شما وصیت می‌ کنم که به سراغ دنیا نروید هرچند دنیا به سوی شما بیاید و برای ظالم دشمن و برای مظلومان یاور باشید».

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که همین وصیت امیرالمؤمنین(ع) از بندهای اعلامیه حقوق بشر بالاتر است، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم عده ای از غربی ها اعلامیه حقوق بشر را نوشتند که دستاویزی شده تا بر حکومت های کوچک چیره شوند، اما همین دوجمله امیرمؤمنان(ع) بالاتر از صدها اعلامیه حقوق بشر است که فرمودند یاور مظلوم و دشمن ظالم باشید.

وی ابراز داشت: ما به چنین امامی افتخار می‌ کنیم که در لحظات پایانی عمرشان این چنین وصایایی می‌ کنند، حضرت در اوجی است که عقل بشریت به آن نمی رسد همچنانکه فرمودند: اگر اقلیم های هفت گانه را به من بدهند تا من نافرمانی خدا را در گرفتن پوست جویی از دهان مورچه ای به ظلم بگیرم، چنین کاری نمی کنم.

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: ما افتخار می‌ کنیم که شیعه هستیم، کجا چنین شخصیتی پیدا می‌ شود؟ اگر در گذشته و آینده مانند این آقا پیدا کردید از او تبعیت کنید، تازه این مقامات و جایگاه ایشان مقداری است که در طول تاریخ به دست ما رسیده است و خدا می‌ داند دشمنان ما چقدر فضایل اهل بیت(ع) را برای غرایض مختلف مخفی نگاه داشتند.

وی با تأکید بر این که نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) برای شناخت شخصیت ایشان کافی است، گفت: شما ببینید دشمنان چه شخصیتی را به شهادت رساندند و چه ظلم هایی در حق ایشان کردند، تا جایی که وقتی ایشان ضربت خورد منادی ندا نداد: «به خدای عالم قسم که ارکان آسمان لرزید چراکه علی مرتضی به شهادت رسید و او را بدترین انسان ها کشت»./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات