۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۰۹۱۴۷

واکنش ایران به توطئه جدید آمریکا و فرانسه

واکنش ایران به توطئه جدید آمریکا و فرانسه
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به درخواست روسای جمهور آمریکا و فرانسه برای مذاکرات جدید با تهران، طرح موضوعات فرا برجامی را باعث بی اعتمادی بیشتر میان طرفین توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه به اظهارات امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه در دیدار با دونالد ترامپ همتای آمریکایی اش واکنش نشان داده و تصریح کرد که طرح موضوعات فرابرجامی، کمکی به حفظ برجام نمی کند.

وی همچنین ادعاهای ترامپ علیه ایران در سفر اروپا را تکراری، بدون پشتوانه و متناقض دانست که شایسته هیچ واکنش تازه ای نیست.

موسوی تاکید کرد: «طرف های اروپایی تاکنون به رغم برخی سخنان و بیانیه های سیاسی، در عمل به تعهدات خود ذیل برجام و تعهدات بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ناتوان بوده و نتوانسته اند زمینه انتفاع کامل کشورمان طبق این توافق چندجانبه را فراهم نمایند. در این شرایط، آنها با طرح موضوعات فرا برجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی کنند، بلکه زمینه بی اعتمادی بیشتر بین طرف های باقی مانده برجام را فراهم و آمریکا را به هدف خود در خروج غیرقانونی از برجام که چیزی جز فروپاشی آن نبود، نزدیک تر می کنند.»

وی همچنین ادعاهای تکراری، بدون پشتوانه و متناقض رییس جمهور آمریکا در این دیدار را فاقد ارزش خوانده و شایسته واکنش تازه ندانست.

ترامپ و ماکرون روز پنج‌شنبه در نورماندی فرانسه با یکدیگر دیدار کرده و در بخشی از صحبت‌های خود به مسائل مربوط به ایران پرداختند.

رییس جمهور آمریکا در این نشست مدعی شد: «آمریکا و فرانسه در خصوص ایران با یکدیگر اختلاف ندارند. ما هر دو می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد.»

وی با تکرار ادعاهای واهی اخیر خود مبنی بر تمایل ایران به مذاکره با آمریکا افزود: «من می‌دانم که آنها می‌خواهند مذاکره کنند. اگر آنها می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند، این خوب است و ما نیز گفت‌وگو می‌کنیم اما چیزی که آنها نباید داشته باشند، سلاح هسته‌ای است.»

ماکرون نیز در این دیدار گفت که فرانسه و آمریکا اهداف مشترکی را در زمینه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دارند، و مذاکرات بین‌المللی جدیدی باید آغاز شوند تا چنین هدفی محقق شود.

رییس جمهور فرانسه همچنین خواستار انجام مذاکرات جدیدی برای بسط مفاد برجام و دستیابی به اهداف فوق شده و افزود: «همه بحث‌های دیگر بر سر مسائل فنی است.»/847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات