۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۰۹۲۳۴
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

مقاومت سیره امام و رهبری است | مسؤول یأس آفرین با خط مقاومت بیگانه است

مقاومت سیره امام و رهبری است | مسؤول یأس آفرین با خط مقاومت بیگانه است
آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر الگوگیری مسؤولان از امامین انقلاب گفت: مسؤولی که سبب یأس و ناامیدی در جامعه شود انقلاب را نشناخته و اهل مقاومت نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در درس خارج فقه صلاة مسافر که در دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد، با اشاره به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: اگر فرمایشات رهبر انقلاب درباره امام راحل جمع آوری شود گنجینه ای ارزشمند برای شناخت ایشان خواهد بود.

وی با تأکید بر این که دقیق ترین شناخت نسبت به امام راحل را رهبر معظم انقلاب دارند، ابراز کرد: خود این موضوع دال بر این است که جانشینی رهبر معظم انقلاب به حق و صحیح بوده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که جانشینی در منصب، ظاهری نیست و در فکر و هدایت امت اسلامی است، بیان کرد: کسی که می خواهد جانشین دیگری شود باید نظرات آن شخص را به خوبی بداند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در نظام اسلامی، جانشینی امام و رهبر همچون جانشینی رییس جمهور، وزیر یا سایر منصب ها نیست؛ جانشینی رهبری یک معنی واقعا دقیق و عمیق است و جدای از شرایطی که برای رهبر بیان شده یکی از شرط های مهم این است که آن فرد چه مقدار امام را شناخته است تا آن مسیر ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مقاومت در سیره امام خمینی(ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بزرگان و اساتید حوزه بیان می کردند که کسی فکر نمی کرد حرکت امام راحل به نتیجه برسد و فقط امام مصمم بودند، دربرابر طاغوت مقاومت کردند و به نتیجه رسیدند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بعد از پیروزی انقلاب خط مقاومت ادامه پیدا کرد و در ماجرای جنگ تحمیلی و مقابله با آمریکا خود را نشان داد، افزود: رهبری فرمودند امروز جبهه مقاومت بعد از چهل سال منسجم ترین جبهه در منطقه و فرا منطقه است.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که در فرمایشات رهبر انقلاب همچون امام راحل مقاومت مشاهده می شود، ابراز کرد: این بشارت های رهبری پیامی به همه مردم و خانواده شهدا است که بدانند دایره خون شهدای آنها وسیع شده و یک تهدید بسیار جدی برای دشمنان است.

وی سخنان و فرمایشات امام راحل را دارای دو بعد دانست و گفت: با سخنان امام خمینی(ره) دوستان امیدوار و محکم و دشمنان ناامید می شدند و این یکی از وجوه مقاومت است که در سخنان ایشان متبلور می شد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که مسؤولان نظام اسلامی باید از سیره امام راحل و رهبر انقلاب درس بگیرند، اظهار داشت: این که مسؤولی بخواهد یأس و ناامیدی را در جامعه پراکنده کند معلوم می شود که انقلاب را نشناخته و اهل مقاومت نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بحث مقاومت را یکی از شاخص های مهم امام و رهبری و از مسائل بنیادین انقلاب اسلامی دانست و به وظیفه حوزه علمیه در ترویج و تبیین مقاومت اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه باید جایگاه مقاومت را به صورت کلان در دین بررسی کنند و رهبری نیز در این باره فرمودند آیات فراوانی درباره مقاومت در قرآن وجود دارد که باید بررسی شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که فقه هم در عرصه مقاومت حرف برای گفتن دارد و فقه مقاومت باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: یک جهاد ابتدایی داریم و یک جهاد دفاعی اما یک جهاد قسم سوم نیز وجود دارد که به جهاد ذِبّی معروف است.

وی به تعریف و تبیین جهاد ذبی پرداخت و بیان کرد: جهاد ذبی یعنی دفاع از اسلام و فراتر از جهاد ابتدایی و دفاعی است؛ بنده حرکت ملت عراق و فتوای مرجعیت برای دفاع و مقابله با داعش را بر اساس جهاد ذبی تحلیل می کنم و بیش از 10 فرق بین جهاد ابتدایی و ذبی در یکی از سخنرانی هایم ذکر کردم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که بحث وجوب مقاومت و این که مقاومت برای همه واجب است یا نه بر اساس جهاد ذبی پاسخ داده می شود، اظهار داشت: برخی می گویند اسرائیل غاصب چه ربطی به ما دارد و خود مردم فلسطین باید با آنها مقابله کنند اما اگر به این افراد بگوییم که اسرائیل برای مقابله با اسلام به میدان آمده و می خواهد اسلام را از بین ببرد اینجا پای جهاد ذبی به میان می آید و جهاد ذبی می گوید نه تنها کسانی که در خاورمیانه هستند بلکه انسانی که آن طرف کره زمین هست دربرابر مردم مظلوم فلسطین مسؤول است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: قیام امام حسین(ع) را نیز می توان با جهاد ذبی تفسیر کرد چون وقتی پای جهاد ذبی به میان می آید انسان باید زن و بچه خود را فدای اسلام کند؛ این که برخی گفته اند حرکت امام حسین(ع) یک تکلیف شخصی بود و تمام شده با این نظریه تضعیف می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که فقها باید بحث مقاومت را از جهات مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهند، گفت: امام راحل فرمودند حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و در جایی دیگر می فرمایند واجب عینی است که این سخن نشانه اهمیت حفظ نظام است.

وی با بیان این که باید امام راحل را بیشتر بشناسیم، نقش حوزه علمیه و علما را در این باره مهم ارزیابی کرد و افزود: حوزه های علمیه باید فرمایشات امام و رهبری را تبیین کنند و در سال آینده ان شاءالله مباحث فقه مقاومت در حوزه برپا شود./پ201/ق

عباس قاسم پور
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
ا ز نطرات این اندیشمند اسلامی استفاده وافری بردیم.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
ا ز نطرات این اندیشمند اسلامی استفاده وافری بردیم.
0
0