۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۰۹۳۱۸
یادداشت سردبیر؛

نسبت سند 2030 با وزیر جدید آموزش و پرورش

نسبت سند 2030 با وزیر جدید آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش باید به صورت شفاف و مشخص نسبت خود و وزارت‌خانه آتی خود را با سند 2030 مشخص سازد و با موضع‌گیری صریح، دغدغه‎ی خانواده های فهیم ایرانی را پاسخگو باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در بحبوبه خبر‌های این روزها، استعفای وزیر آموزش و پرورش خبر ساز شد. استعفایی که دلایل مختلفی برای آن بیان شده است: از دلایل اعلامی همچون استعفا از وزرات قطعی برای رسیدن به وکالت مجلس نسیه تا دلایلی همچون فشار‌های گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب برای اعمال نفوذ در سیاست‌ها و بدنه اجرایی وزرات‌خانه آموزش و پرورش در سال منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی یا دلایلی همچون عدم توجه مسئولان ارشد دولتی به خواسته‌های وزیر متبوع برای حل مشکلات فرهنگیان و اجرایی نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان. هرچه هست بعد از یک دوره تکذیب و تایید، خبر آمد که وزیر استعفا داده و رئیس جمهور هم استعفای وی را پذیرفته و حال باید منتظر رونمایی از چهره‌ای جدید برای تصدی وزرات آموزش و پرورش باشیم.

وزیر بعدی هرکه باشد باید برای پرکارمندترین وزرات‌خانه کشور برنامه منسجم و عملیاتی و دارای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت داشته باشد تا بتواند رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کند. وزرات‌خانه‌ای که رگ حیاتی فرهنگ و آموزش رسمی عمومی کشور بر اساس اسناد بالادستی کلان کشوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست اوست.

وزرات‌خانه آموزش و پرورش شامل شبکه مدارس و آموزشگاه‌ها و...؛ که تصدی انتقال فرهنگ و آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان را در سرتاسر کشور را بر عهده دارد، می‌تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف عالی انقلابی اسلامی داشته باشد و از سوی دیگر با سوء مدیریت و عدم نظارت و یا برنامه‌ریزی‌های نادرست می‌تواند به بیراهه رفته و دانش آموزان را در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و تربیتی با مشکلات عدیده مواجه کند.

آموزش و پرورش به دلیل شبکه بسیار پرتعداد معلمان و دانش آموزان به هیچ وجه مکانی برای آزمون و خطا نبوده و هر انحراف یا خطای محاسباتی در رأس آن می‌تواند مراتب انحراف را در پایین بدنه با ضریب بالایی دچار خطا و اعوجاج کند.

هرچه هست انتظار این است که دولت در معرفی وزیر جدید آموزش و پرورش به اقتضائات دهه چهارم انقلاب توجه کرده و مدیری هوشمند و کارآزموده و انقلابی و امتحان پس داده و از سوی دیگر جوان و کارآمد و پرتوان را برای این وزرات‌خانه در نظر گیرد.

فهم مشکلات و معضلات آموزش و پرورش و فهم اقتضائات بومی هر شهر و روستا نیازمند مدیری با کیاست و تیزهوش است که سال‌ها این عرصه را آزموده باشد. از سوی دیگر امروز آموزش و پرورش در مسیر تعالی، نقشه روشن و هدف‌گذاری استراتژیک داشته و "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش روی اوست که وزیر منتخب باید ملتزم به آن بوده و برای عملیاتی شدن آن بکوشد. سندی که با همفکری اندیشمندان حوزه علمیه و دانشگاه تهیه شده است و در آن چشم‌انداز، اهداف‌ و راهبرد‌های کلان مشخص شده است.

وزیر آموزش و پرورش باید به صورت شفاف و مشخص نسبت خود و وزارت خانه آتی خود را با سند ۲۰۳۰ مشخص سازد و با موضع گیری صریح، دغدغه و دلمشغولی‌های خانواده‌های فهیم ایرانی را پاسخگو باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به صورت صریح و از سر وظیفه انقلابی و اسلامی خود، خواستار اعلام موضع صریح وزیر آموزش و پرورش در بحث سند ۲۰۳۰ در جلسه رای اعتماد باشند و اگر وزیر محترم در این بحث، فرمایشات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب عنوان کرد با درنظر گرفتن شاخصه‌های دیگرِ لازم برای تصدی وزارت، به او رای اعتماد بدهند.

سال گذشته هم آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرهنگیان به این موضوع اشاره فرمودند. ایشان گفتند: "این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرف‌ها، این‌ها چیز‌هایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار این‌ها بدهد و تسلیم این‌ها بشود... اگر چنانچه با اصل کار شما نمی‌توانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش ممشی دارد، خطّ و ربط دارد، ما سند‌های بالادستی داریم... بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آن‌ها باید مراقبت می‌کردند، نباید اجازه می‌دادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب ویرانگر فاسد غربی بتواند در اینجا این‌جور اعمال نفوذ کند. "

امیدواریم دولت در راستای وظایف اسلامی و انقلابی که متعهد به آن بوده و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی با دقت نظر و پرهیز از نگاه‌های جناحی صرف و با توجه به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر با در نظر گرفتن مشکلات و معضلات امروز وزراتخانه آموزش و پرورش و دغدغه‌هایی که خانواده‌ها در مراجعه به آموزش و پرورش دارند، به درستی اقدام کنند.

امروز توقع مردم از آموزش و پرورش انجام اقدامات اصولی و اصلاح امور و تحول در مدارس و انجام اقدامات سازنده و تعالی‌بخش در حوزه تعلیم و تربیت است.

حل مشکلات آموزشگاه‌ها، وضعیت کنکور و موسسات آموزشی اقتصادی مربوط به آن، اصلاح وضعیت معیشتی و رفاهی فرهنگیان، حل مشکلات معلمان حق‌التدریس، پاسخگویی به دغدغه‌ها و مشکلات معلمان ماده ۲۸، توجه دوچندان به تعامل و ارتباط مضاعف حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های شاخص با آموزش و پرورش مطابق "سند تحول بنیادین" و ضرورت اقدامات عملی در تامین و تجهیز و بهبود عملکرد آموزشی در مناطق محروم، بخشی از انتظارات از وزیر جدید آموزش و پرورش است که نیازمند برنامه ریزی هوشمندانه و اقدام روشن و عاجل است./918/ی702/س

ارسال نظرات