۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۰۹۶۶۰

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۹۸ توسط خریداران سکه در سال ۹۷، مشمول جریمه خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۲۷۳۵ واحد شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۲۷۳۵ واحد به رقم ۲۳۳ هزار و ۳۵۲ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۸۷۲ واحد رشد کرده و به رقم ۵۸ هزار و ۱۳۱ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۸۸۳ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران ۵.۹ میلیارد سهام و حق تقدم در قالب ۳۸۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۷۴۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص کل موثر بودند که می‌توان به نماد‌های همراه، وبملت، رمپنا، اخابر، تاپیکو، شبندر، فملی اشاره کرد.

نماد‌های پربیننده بورسی امروز مربوط به شرکت‌های گروه بانک، خودرو و پتروشیمی بودند. امروز نماد‌های وتجارت مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۳۵ ریال، خساپا مربوط به سایپا هر سهم ۱۶۳۷ ریال، وبملت مربوط به بانک ملت ۴۰۸۴ ریال، ایران خودرو، ایران ارقام، ماشین‌سازی اراک، پارس خودرو، لنت ترمز ایران و پتروشیمی سرمایه ایرانیان از نماد‌های پربیننده بورسی بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۹ واحد رشد کرده و به رقم ۲۹۵۶ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۲ میلیارد سهام و حق تقدم در قالب ۲۲۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۳۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد‌های تاثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس امروز مربوط به مارون، میدکو، مادیرا، شاوان بودند و نماد‌های تاثیرگذار در کاهش شاخص فرابورس مربوط به توسعه و عمران استان کرمان، سهامی ذوب آهن اصفهان و تولید نیروی برق دماوند بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و پتروشیمی زاگراس بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار پایان پذیره نویسی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری سرو سودمند اعلام شد همچنین با پیام ناظر نماد غدام یک مربوط به شرکت خوراک دام پارس با توجه به تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام متوقف شد.

همچنین نماد سکرد یک مربوط به سیمان کردستان نیز متوقف شد، نماد فلوله، شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران، دکیمی، صنعتی کیمیدوارو، سنیرح مربوط به حق تقدم شرکت سیمان سفید نیریز نیز متوقف شدند.

با پیام ناظر بازار بازگشایی نماد خمحرکه مربوط به صنعتی نیرومحرکه، کفرا مربوط به فراورده‌های نسوز ایران، کاما مربوط به شرکت باما بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی شدند. همچنین نماد ختوقا مربوط به گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران بازگشایی شد. نماد تکمبا مربوط به شرکت کمباین‌سازی ایران بازگشایی شد. نماد پسهند مربوط به شرکت صنایع لاستیکی سهند بازگشایی شد.

نماد دلر مربوط به داروسازی اکسیر نیز بازگشایی شد. نماد سهگمت سیمان هگمتان، غمارگ مربوط به شرکت غذایی مارگارین، شپارس مربوط به شرکت بین‌المللی محصولات پارس، حتوکا مربوط به حمل و نقل توکا نیز با پیام ناظر بازار بعد از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بازگشایی شدند.

همچنین نماد وپترو مربوط به سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی نیز بازگشایی شد.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۰۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۱۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۳۷.۲ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.
_________________________

عدم پرداخت مالیات سکه تا آخر خرداد، منجر به جریمه می‌شود
 
نادر جنتی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: کلیه خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مذکور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: اشخاصی که در سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت کرده‎اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت (خرید و فروش سکه) را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.

وی در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده اند، گفت: بر این اساس، تا ۲۰ سکه دریافتی مشمول مالیات نیست. نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.

جنتی تصریح کرد: خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‎کنندگان سکه» وارد کرده و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبت‎نام در این سامانه کنند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بدیهی است اطلاعات مودی اعم از اطلاعات هویتی، محل اقامت و شماره همراه، پس از ثبت نام، اعتبار سنجی شده و در صورت صحت اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه مودی پیامک خواهد شد.

وی ادامه داد: مودی پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور اجازه ورود به بخش مربوطه در سایت عملیات الکترونیک سازمان را پیدا کرده و در ادامه، پس از مشخص کردن تعداد سکه خریداری شده، محاسبات سیستمی انجام شده و مبلغ مالیات تعیین می‌شود که پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت مالیات فراهم می‌شود.

جنتی همچنین از امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی خبر داد و گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ و یا عدم پرداخت اقساط در سررسید‌های مقرر، مشمول جریمه خواهد بود.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

وی همچنین یادآور شد: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.
_________________________

فشار افزایش عرضه بر قیمت شکننده نفت
 
افزایش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ جهان باعث تضعیف قیمت نفت در بازار‌های جهانی شده تا آنجا که با آغاز معاملات امروز، نفت ۱.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

آمریکا تا چند سال پیش بزرگترین واردکننده نفت جهان به شمار می‌آمد، اما استفاده از فناوری‌های جدید می‌رود که به صادرکننده‌ای پایدار در بازار‌های شرق و غرب تبدیل شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تولید نفت آمریکا تا پایان ۲۰۱۹ به ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد و این در حالی است که اوپک مجبور است روند کاهش تولید خود را ادامه دهد تا قیمت را بالا ببرد.

روسیه هم به عنوان یکی از تولید کنندگان پای توافق تولید را امضا کرده، اما ماه جاری تولید خود را به ۱۱.۰۴ میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

در کنار این دو کشور، عربستان همچنان به سقف تعهد شده در توافق کاهش تولید پایبند است، اما عراق با هدف حضور در بازار‌های سنتی ایران، صادرات خود را به چین و هند بیشتر کرده که این افزایش صادرات مستلزم افزایش تولید نفت این کشور است.

همه این عوامل در کنار افزایش ذخیره نفت آمریکا که در بالاترین میزان خود قرار دارد، قیمت‌ها را در بازار نفت شکننده کرده و قیمت نفت حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داده است.

قیمت نفت برنت با نواخته شدن زنگ آغاز معاملات امروز ۹۷ سنت پایین آمد و با کاهشی ۱.۵ درصدی روی قیمت ۶۱ دلار و ۳۲ سنت ایستاد. قیمت نفت شاخص آمریکا هم ۱.۶ درصد ارزان‌تر از دیروز قیمت داشت و با افتی ۸۸ سنتی به ۵۲ دلار و ۳۹ سنت رسید.

افزایش عرضه نفت به دلیل آنکه با کاهش تقاضا در بازار همراه بوده فشار زیادی را برای پایین نگه داشتن قیمت نفت ایجاد کرده است.

این فشار تا آنجاست که حتی ریسک‌های سیاسی و ادامه تحریم نفت ایران و ونزوئلا نیز نتوانسته از افت قیمت‌ها جلوگیری کند و با توجه به این شرایط عربستان و روسیه نسبت به پایین‌آمدن قیمت نفت تا زیر ۴۰ دلار در صورت مدید نشدن توافق کاهش تولید هشدار داده‌اند.
_________________________

تسهیلات ساخت مسکن با سود ۹ درصد

سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: منافع حاصل از احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، در خود بافت‌ها صرف توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: تسهیلات ساخت مسکن با سود ۹ درصد آماده پرداخت به انبوه سازان و فعالان صنعت ساختمان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه، توسعه‌گران باید برای جذب تسهیلات ساخت اقدام کنند، گفت: در کنار نوسازی بافت‌ها، لازم است، کارگاه‌هایی برای تولیدات خرد و فضا‌های عمومی نیز برای عرضه آن تولیدات با هدف توانمندسازی ساکنان ایجاد شود.
_________________________

پرونده قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بسته شد
 
با افزایش قیمت بلیت اتوبوس پرونده افزایش قیمت بلیت مسافری در مد‌های مختلف حمل و نقل اعم از هواپیما، قطار و اتوبوس بسته شد تا در نهایت شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس، افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار و عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما باشیم.

قیمت بلیت قطار

اعلام شده بود که با پایان ماه مبارک رمضان شاهد آغاز پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری با اعمال افزایش قیمت‌ها خواهیم بود و یکشنبه ۱۹ خرداد ماه سال جاری پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری با افزایش متوسط ۲۲ درصدی طبق مصوبه شورای عالی ترابری آغاز شد.

افزایش بلیت قطار‌های مسافری به گونه‌ای خواهد بود که شاهد افزایش ۲۲ درصدی قطعی قیمت بلیت قطار‌های بین شهری تهران- مشهد، افزایش متوسط ۲۲ درصدی سایر قطار‌ها در مسیر‌هایی به جز تهران- مشهد و افزایش ۲۲ درصدی قطعی بلیت قطار‌های پرسرعت (ترن ست) خواهیم بود و بلیت قطار‌های حومه‌ای فعلاً مشمول افزایش قیمت نخواهند بود و در جلسه بعدی شورای عالی راه و ترابری در مورد آن‌ها تصمیم گیری می‌شود.

از ابتدای تیرماه سال گذشته قیمت بلیت قطار‌های تندرو و بین شهری ۱۰ درصد افزایش داشته است و قیمت بلیت قطار‌های حومه‌ای طی پنج سال اخیر رشدی نکرده است.

قیمت بلیت اتوبوس

در سال ۱۳۹۶ قیمت بلیت اتوبوس با افزایش قیمت مواجه نبود و در سال ۱۳۹۷ نیز قیمت‌ها به میزان ۲۰ درصد و از خردادماه افزایش یافت، با این حال در سال ۱۳۹۸ و طبق اعلام محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی- قرار بر این شد که قیمت بلیت اتوبوس از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری با افزایش ۲۰ درصدی همراه شود و با اتمام این ایام به وضعیت قبل بازگردد.

با گذشت حدود ۴۵ روز از ابتدای سال جاری در حالی که قیمت بلیت اتوبوس در ایام نوروز با افزایش ۲۰ درصدی همراه و پس از آن بر مبنای نرخ‌های سال ۱۳۹۷ محاسبه شد، اتحادیه تعاونی‌های مسافربری درخواست افزایش قیمت‌ها را ارائه داد که این اعمال افزایش نیازمند اخذ مجوز‌های دولتی از مراجع ذی‌ربط از جمله ستاد تنظیم بازار بود که از خردادماه سال جاری با این میزان افزایش قیمت موافقت شد.

قیمت بلیت هواپیما

دامنه نرخ بلیت پرواز‌های داخلی خطوط هوایی کشور که شامل سقف و کف قیمت‌ها می‌شود، در آذرماه سال گذشته به تصویب رسید و در ایام نوروز سال ۱۳۹۸ نیز مبنای قیمت‌ها بر همین اساس محاسبه شد.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد، هرچند که این مسئله به ثبات نرخ ارز بستگی دارد و در صورتی که قیمت ارز رشد نداشته باشد، افزایش قیمت بلیت هواپیما دور از ذهن به نظر می‌رسد، چراکه بازار فروش بلیت هواپیما کشش افزایش قیمت را ندارد.

در ایام نوروز سال جاری نیز شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مسافر در برخی از مسیر‌ها بودیم و پس از ایام نوروز نیز شرکت‌های هواپیمایی در پایین‌ترین دامنه نرخی در حال فروش بلیت هستند که این مسئله به خوبی نشان می‌دهد کشش افزایش قیمت‌ها در بازار فروش بلیت هواپیما وجود ندارد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات