۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۶۰۹۸۵۹
سخنران حرم مطهر رضوی:

خوش اخلاقی سرمایه ای است که پایان نخواهد یافت

خوش اخلاقی سرمایه ای است که پایان نخواهد یافت
حجت الاسلام محمدی گفت: انسان با خوش اخلاقی خواهد توانست اطرافیانش را خشنود کند چون خوش اخلاقی سرمایه ای است که پایان نمی پذیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد محمدی غروب جمعه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی طی سخنانی که با موضوع اصول معاشرت در تعالیم اسلامی ایراد کرد، گفت: علامت انسان بهشتی 4 نشانه است؛ روی گشاده، قلب مهربان، زبان ملایم و دست بخشنده.

سخنران حرم مطهر رضوی در تشریح این ویژگی ها، با بیان این که انسان عبوس دور از مکتب امیرمؤمنان(ع) است، افزود: خداوند انسان عبوس و دعوایی را دوست ندارد. دلیلی ندارد انسان دردهایش را عمومی کرده و دیگران را نیز ناراحت کند. انسان نمی تواند همواره با مال خود اطرافیانش را خشنود کند چون اموالش محدود هستند اما با گشاده رویی و خوش اخلاقی خواهد توانست چون خوش اخلاقی سرمایه ای است که پایان نمی پذیرد.

وی با اشاره به «قلب مهربان» به عنوان یکی دیگر از ویژگی های انسان سعادتمند، خاطرنشان کرد: دل مهربان نعمت بزرگی است چون بی توجهی به عواطف خیلی بد است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «زنی یک گربه را گرسنگی داد تا آن گربه از دنیا رفت و با این کار خودش را جهنمی کرد.» این روایت نشان می دهد توجه به عواطف تا چه اندازه در سعادت انسان نقش دارد.

حجت الاسلام محمدی یادآور شد: خداوند به حضرت موسی و هارون توصیه کرد که حتی با فرعون که در رأس کفار قرار داشت، با زبان ملایم سخن بگویند چرا که زبان ملایم اثرگذار است اما زبان تند حتی اگر برای جذب به راه خدا هم باشد، نتیجه ای به بار نخواهد آورد.

سخنران حرم مطهر رضوی با تأکید بر ضرورت توجه انسان به شیوه سخن گفتن با دیگران، اظهار کرد: نصیحت باید در خلوت و با زبان ملایم مطرح شود چرا که گاهی اگر انسان زبان نرم نداشته باشد، یا مخاطب خود را تحقیر می کند و یا سخن غیر عاقلانه ای به زبان جاری خواهد کرد که مورد پذیرش نخواهد بود. در روایت داریم که اگر زبان انسان درست شود، اعمال او هم درست خواهد شد.

وی افزود: امام باقر(ع) فرمودند «در بنی اسراییل کسی وجود داشت که فرزند نداشت و هرچه از خدا درخواست می کرد، اجابت نمی شد. در خواب ندایی شنید که زبان تو زبان بی حیایی است و از همین رو با آن زبان دعایت مستجاب نمی شود.» اگر ما کاری کنیم که دعاگو داشته باشیم، یکی از فوایدش این است که دعای دیگران در حق انسان مستجاب می شود چون ما با زبان دیگران گناهی انجام نداده ایم.

حجت الاسلام محمدی گفت: یکی دیگر از مواردی که سعادت را از انسان دور می کند، درشت گویی با پدر و مادر است. در داستان هایی که از سیره امام مجتبی(ع) وجود دارد، نقل شده که ایشان مدتی با حضرت زهرا(س) هم غذا نمی شدند. وقتی حضرت زهرا(س)‌ علت این رفتار را جویا شدند، امام مجتبی فرمودند «من می ترسم دستم به لقمه ای برود که از قبل نگاه شما به آن رفته باشد و بدینوسیله مشمول نارضایتی شما شوم.» دقت در احترام پدر و مادر باید در این حد باشد.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به آخرین ویژگی اهل بهشت،‌ خاطرنشان کرد: برخی به بهانه شرایط نامساعد اقتصادی از بخشش به دیگران شانه خالی می کنند در حالی که بسیاری از آن ها در مقایسه با شرایطی که امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) سه روز روزه گرفتند و افطار خود را اطعام کردند، شرایط مساعدتری دارند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات