۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۶۱۰۱۸۴
حجت الاسلام واعظ شهیدی:

شفاعت معصومان به اذن پروردگار صورت می پذیرد

شفاعت معصومان به اذن پروردگار صورت می پذیرد
استاد دانشگاه شهید مطهری مشهد گفت: ما شفاعت معصومان(ع)‌ را رفتاری می دانیم که اذن آن در نتیجه بندگی خداوند در اختیار این حضرات قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به ایراد سخنرانی پیرامون موضوع توحید و یگانگی پروردگار متعال پرداخت.

استاد دانشگاه شهید مطهری مشهد با اشاره به این که شرک می تواند به صورت جلی و یا خفی در وجود انسان ریشه بدواند، اظهار کرد: خداوند به پیامبر اکرم(ص)‌ می فرماید «لئن أشرکت لیحبطن عملک» یعنی «اگر مشرک شوی، تمام اعمالت نابود می شود.» در بیان مفسران این شرک، همان شرک خفی دانسته شده است که از طریق ریا، عجب، غرور و مسائلی از این دست در انسان به وجود می آید. از همین رو انسان باید در هر لحظه به خدا پناه ببرد.

وی افزود: یکی از مهم ترین آفات اعمال ما، عجب و غرور است. گاهی انسان نماز می خواند و همان نمازی که خوانده را به یاد خدا می آورد! این در حالی است که امام سجاد(ع) خطاب به خداوند عرض می کند «خدایا من چگونه شکر تو را به جای آورم؛ در حالی که توفیق شکرگزاری ات را هم خودت نصیبم می کنی» پس اگر کاری انجام می دهیم فقط باید برای جلب رضایت خداوند باشد تا دارای ارزش شود.

حجت الاسلام واعظ شهیدی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع)‌ فرمودند گاهی انسان مؤمن با یک انسان فاسق وارد مسجد می شود اما وقتی از مسجد خارج می شوند، جای آن ها عوض شده است. انسان مؤمنی که بابت نماز خود از خدا طلبکار شود و به نماز خود مغرور باشد، اعمال خود را نابود ساخته است اما انسان فاسقی که به اشتباهات خود پی ببرد و به امید عنایت و لطف خدا نماز بخواند،‌ خدا به او نظر لطف خواهد کرد.

وی در پاسخ به این شبهه که «توسل به ائمه اطهار می تواند شرک قلمداد شود»، گفت: اهل سنت اعتقاد راسخی به اهلبیت(ع) و به خصوص امام هشتم(ع) ‌دارند اما وهابیان که یک جریان ناپاک هستند، به شیعیان معترض می شوند که «چرا به اهل بیت(ع) متوسل می شوید و یا شفای مریضان خود را از امام(ع) طلب می کنید؟» پاسخ این است که ما شفاعت امام(ع)‌ را رفتاری که به صورت مستقل از ناحیه ایشان باشد، نمی دانیم بلکه رفتاری می دانیم که اذن آن در نتیجه بندگی خداوند در اختیار این حضرات قرار گرفته است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: خداوند به ما فرمایش کرده حوائج خود را با وسیله اش از او بخواهیم و به بیان حضرت زهرا(س) اهل بیت(ع) وسیله فضل خداوند به بندگانش هستند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات