۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۱۰۷۷۰
در خبرگزاری رسا؛

مراسم رونمایی از آثار آیت الله ممدوحی برگزار می‌شود

مراسم رونمایی از آثار آیت الله ممدوحی برگزار می‌شود
مراسم رونمایی از آثار آیت الله ممدوحی به همراه برگزاری درس اخلاق در خبرگزاری رسا برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار آیت الله ممدوحی، استاد درس اخلاق  حوزه علمیه در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا به همراه برگزاری درس اخلاق در خبرگزاری رسا برگزار می‌شود.

مجموعه شهود و شناخت: ترجمه و شرح صحیفه سجادیه دوره چهار جلدی و کتاب آیین خرد و عرفان؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه از آثاری است که در این مراسم رونمایی می‌شود

این جلسه رونمایی در روز چهارشنبه ۹۸/۴/۵ ساعت ۱۱ در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا واقع در قم، خیابان بهشت، بعد از ساختمان شهرداری برگزار می‌شود.

معرفی آثار:
مجموعه شهود و شناختمراسم رونمایی از آثار حضرت آیت الله ممدوحی برگزار می‌شود


مجموعه «شهود و شناخت: ترجمه و شرح صحیفه سجادیه»  دوره چهار جلدی با  مقدمه  آیت الله جوادی آبه همت بوستان کتاب منتشر شد.   

صحیفه سجادیه، زبور آل محمد (ص) و انجیل اهل ‏بیت و میراث سترگ حضرت امام زین‏ العابدین (ع) است که منظومه اندیشه اسلامی را در قالب دعا، ترسیم می‏ کند.

بر این کتاب، تاکنون شرح‏‌های مختلفی نوشته شده که هر کدام از جنبه ‏ای قابل استفاده ‏اند. اما در اثر حاضر که در چهار جلد، سامان یافته، هر یک از دعا‌های موجود در صحیفه سجادیه به طور جداگانه، به تناسب موضوعات، تقطیع، و پس از اعراب ‏گذاری دقیق، ترجمه پارسی روانی از آن ارائه داده است.

علاوه بر این ها، نکته مهم در این شرح آن است که نویسنده واژگان مشکل هر دعا را به دقت معنا کرده، سپس شرح مفصّلی از مطالب و موضوعات بیان می کند.

در جلد نخست موضوعی با عنوان «نیایش از دیدگاه عقل و نقل» مطرح شده که نویسنده در آنها مباحثی همچون: «تعریف دعا»، ضرورت دعا»، «پیشینۀ دعا»، «اقسام دعا»، ارکان دعا»، «آثار و فواید دعا»، موانع دعا»، «زبان دعا» و «دربارۀ صحیفه» را دنبال می‌کند.


آیین خرد و عرفان؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه

مراسم رونمایی از آثار حضرت آیت الله ممدوحی برگزار می‌شود

جلد اول «آیین خرد و عرفان؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه»، اثر آیت الله حسن ممدوحی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری روانه بازار نشر شد.

آیت الله ممدوحی در این کتاب ۹۰ خطبه از نهج البلاغه را بررسی و در ابتدای هر خطبه، اشاره‌ای کوتاه به تاریخ و محتوای آن کرده، سپس به ترجمه و شرح آن پرداخته است.

نویسنده در پیشگفتار کتاب خود چنین آورده است:

«آن چه نگارنده در شرح این صحیفه مکرمه الهی آورده است، متاعی قلیل از سرمایه‌ای ضعیف و بابضاعت علمی مزجاتی بیش نیست؛ و نام این شرح را «آیین خرد و عرفان» نامیدم؛ زیرا حضرت، ولی الله؛ امیرالمؤمنان علیه السلام در نهج البلاغه عقلانیت تمام را با شهود و صبغه عرفانی درآمیخته و در افق بسیار بلند و قله متعالی فصاحت و بلاغت، الفاظ را به تصویر حقایق معجزآمیزی استخدام فرموده است؛ یعنی آن عظمت معجزآمیز معانی عمیق در قالب کلمات و جمله‌های بسیار فرود آمده و با کاربرد قواعد علوم بلاغی به استعاره و تشبیه و کنایات پرداخته و در رساندن حقایق و اسرار الهی ید بیضایی را به عالم ادب تقدیم می‌دارد که موجب سرافرازی مسلمین و تبیین و معرفی مکتب عمیق الهی و اسلامی است.

سبک نوشتار چنان است که در هر فصلی خطبه‌ها و نامه‌ها، با تقطیع مناسب، هر یک را به فراز‌های متعدد تقسیم کرده و پس از ترجمه، نکات قابل توجه را با بیانی رسا، ولی کوتاه شرح نمودم و از اشارات فلسفی، عرفانی، ادبی و اجتماعی آن فراز‌ها غافل نبوده و در سر حد توان در توضیح آن‌ها از کوشش لازم خودداری نکرده‌ام.»

همچنین، نویسنده کتاب «انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام»، در صفحه ۲۶۲ این کتاب در شرح خطبه ۵۰ نهج البلاغه آورده است:
«امام معصوم (ع) در این خطبه به رمز بسیار مهمی که می‌توان بدان وسیله، نقشه تبهکاران را کشف و سپس از اجرای آن پیشگیری کرد، اشاره فرموده است که بس مغتنم و سودمند است.

در تاریخ جوامع بشری، این رابطه ثابت است که فتنه‌پردازان روزگار، قبل از اقدام در ایجاد هرگونه انحراف، دست به زمینه‌سازی‌هایی می‌زنند تا به سادگی و آسانی نقشه شوم خود را عملی کنند. معیار‌های صحیح فکری و عقلی را دست‌کاری می‌کنند و خط مستقیم را کم‌رنگ و به تدریج بی‌رنگ می‌سازند، تا معیار تشخیص کج فهمی را از دست مردم بگیرند؛ زیرا با بودن خط مستقیم، انحراف خطوط، بلکه درجه انحراف آن‌ها مشخص است؛ ولی با ابهام و پیرایه‌های فاسد مردم را به بیراهه می‌کشند و دیده حق‌بین را کم‌سو و معیار صحیح را ماهرانه از ذهن می‌پردازند. چنانکه امام فرمود: «حق را به خلوص خود باقی نگذارند؛ بلکه از ترکیب حق و باطل چهره مبهم می‌سازند».

دست جنایتکاران با فراغت بال از آستین بیرون آمده به آسانی (هنوز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دفن نکرده‌اند)، علی علیه السلام را با هزاران حیله و تحریف خانه‌نشین می‌کنند و پس از مدتی امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام را در منظر عموم می‌کشند؛ البته چنین کاری با مقدمه چینی‌های وسیع مقدور گردیده است.

اگر معاویه در مدت ۲۰ سال حکومت بر شام، تبلیغ وسیعی بر علیه اهل بیت علیهم السلام نمی‌کرد؛ چگونه ممکن بود اذهان عمومی را آماده قتل دو امام معصوم نماید؟

از همین انحراف‌های ذهنی است که با شعار «لا حکم الا الله» دست امیرمؤمنان علیه السلام را می‌بندند که حضرت امیر علیه السلام فرمود: «کلمة حق یراد بها باطل». امید آنکه جامعه مسلمین با این همه تجربه‌های تلخ بتواند دسیسه را شناسایی و پیشگیری کنند!

همچنین حضرت امیر علیه السلام در جای دیگر می‌فرماید: «معاویه با همراهی عده‌ای از بی‌خبران می‌جنگد که حق را بر آن‌ها چنان مخفی کرده که آنان گلوگاه خود را آماده تیر و هدف مرگ قرار داده‌اند.»

ضمنا آیت‌الله ممدوحی کتاب‌های فراوانی نگاشته است که «شرح صحیفه سجادیه»، «شرح نهج‌البلاغه»، «شرح رسالة الولایة علامه طباطبایی»، «رساله‌ای در علم امام»، «حقوق اساسی»، «انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام»، «اجتهاد و تقلید»، «حکمت حکومت فقیه و شرح رسالة الوجود کاشف الغطاء» از آثار ایشان است.

گفتنی است، مؤلف، جلد اول کتاب «آیین و خرد؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه» را با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و در ۴۴۶ صفحه به قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
بزرگداشت مفاخر دینی در حوزه رسمی فراموش شده است.
ما قدر سرمایه های علمی و دانشمندان اسلامی خود را نمی دانیم.
خد به ا این عالم مهذب طول عمر عنایت کند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
بر شما است که از سلاح پیامبران بهره بگیرید. به حضرت عرض شد: سلاح انبیاء چیست؟ فرمودند: «دعــا»
0
0