۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۱۱۰۵۹
آیت الله رئیسی:

تحول دستگاه قضا با بخشنامه حاصل نمی شود | اقتدار ایران بر بستر مقاومت است

تحول دستگاه قضا با بخشنامه حاصل نمی شود | اقتدار ایران بر بستر مقاومت است
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه تحول دستگاه قضا با بخشنامه اتفاق نمی افتد وهمه باید در تحول نقش آفرینی کنند، ابرچالش دستگاه قضا را افزایش ورودی پرونده ها عنوان کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در همایش سراسری قوه قضاییه که با حضور مسؤولان عالی قضایی، روسای کل دادگستری ها، دادستانهای مراکز استانها و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی برگزار شد، یاد و خاطره آیت الله دکتر بهشتی و سایر شهدای هفتم تیر را گرامی داشت و با قدردانی از همه کسانی که در طول 40 سال گذشته خدمات ارزشمندی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی داشته اند، تصریح کرد: بدون تردید زحمات و تلاشهای همه کسانی که در جای جای این کشور براساس شرع و مبانی فقهی حکم صادر کرده و به دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی کمک کرده اند، نزد خدا ماجور خواهند بود زیرا قطعا همه این تلاشها برای ارتقای دستگاه قضایی بوده است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در گام دوم انقلاب، نیازمند ایجاد تحول در دستگاه قضایی هستیم، این تحول را در گرو دریافت نظر حقوقدانان، قضات و دلسوزان کشور دانست و ادامه داد: در این تحول همه اجزای سازمان نقش دارند. اگر تصور کنیم که بخشنامه، دستورالعمل و سخنرانی می تواند تحول ایجاد کند، مسیر را اشتباه رفته ایم. تا زمانی که همه اجزای سازمان بزرگ قضایی کشور در ایجاد این تحول نقش ایفا نکنند، تحولی اتفاق نخواهد افتاد.

آیت الله رئیسی، ارتباط معنادار و قوی دستگاه قضایی با حوزه و دانشگاه را در تحول قوه قضاییه و رساندن آن به یک قوه تراز انقلاب اسلامی بسیار موثر دانست و افزود: بسیاری از پرونده ها که هر روز روی میز قضات قرار می گیرد، ابعاد پیچیده ای دارد که دستیابی به پاسخ بسیاری از سوالات پیرامون این پرونده ها صرفا از طریق اجتهاد و مراجعه به فقه جواهری امکان پذیر است. بر این اساس باید ارتباط قوه قضاییه با مراکز حوزوی، دانشگاهی و پژوهشی، ارتباطی مستمر و نزدیک باشد. دستگاه قضایی پویا و زنده نیازمند ارتباط مستقیم با حقوقدانان و فقها است.

رییس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر ضرورت متناسب سازی نظام قضایی کشور با محتوای موجود، الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت را از نمونه های بسیار مناسب برای این امر دانست و خاطرنشان کرد: سیرت قضای اسلامی باید تعریف شود. مساله مهم این است که برای قضای اسلامی، یک قالب مناسب طراحی کنیم. در این قضیه عجله ای نیست و باید کاری همراه با جزمیت علمی دنبال شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم شناخت دقیق دستگاه قضایی برای ایجاد تحول در این دستگاه تاکید کرد و گفت: باید ارزیابی بسیار دقیقی از وضع موجود داشته باشیم تا بتوانیم دستگاه قضایی را به سمت نقطه مطلوب ببریم.

رییس قوه قضاییه، ابرچالش امروز دستگاه قضایی را افزایش ورودی پرونده ها عنوان کرد و افزود: همگی باید با یک عزم جدی به دنبال رفع این چالش باشیم. قطعا با یک تدبیر صحیح از سوی مدیران قضایی و قضات شریف در سراسر کشور می توان این موضوع را به درستی مدیریت کرد. البته تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های خارج از دستگاه قضایی از جمله تصمیم گیریهای اقتصادی نیز باید به گونه ای باشند که شاهد کاهش تشکیل پرونده های قضایی باشیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع اطاله دادرسی نیز اظهار کرد: اطاله دادرسی در همه پرونده ها وجود ندارد بلکه صرفا دامن گیر برخی پرونده هاست که این موضوع نیز باید علاوه بر تامین امکانات و نیروی انسانی متناسب با میزان پرونده ها، با همکاری خود قضات و مسئولان قضایی و همچنین انجام کار مضاعف، حل شود.

رییس قوه قضاییه، استان های تهران، مازندران و اصفهان را دارای بیشترین میزان اطاله دادرسی در مرحله تجدیدنظر عنوان کرد و از روسای کل دادگستری ها خواست در جهت کاهش اطاله دادرسی اقداماتی را صورت دهند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت اتقان هر چه بیشتر احکام، خاطرنشان کرد: گاه شاهد صدور احکامی هستیم که کمیت آن به اندازه یک کتاب است. وقتی این آرا را مطالعه می کنیم می بینیم به قدری قاضی ابعاد مختلف موضوع را سنجیده و با دقت رای صادر کرده که هیچگونه ایرادی نمی توان به آن وارد دانست. رسیدن به چنین امر مطلوبی نیازمند آموزش های قبل و حین خدمت، هدایتهای مدیریتی و همچنین نظارتهای مستمر است.

رییس قوه قضاییه، محور دستگاه قضایی را قاضی دانست و تصریح کرد: همه اقدامات در قوه قضاییه باید حول این محور باشد که قاضی، قضاوت عادلانه داشته باشد. حتی قضاتی هم که در بخشهای اجرایی حضور دارند باید تلاش کنند در میدان قضا فعال شوند. باید بررسی کنیم که آیا واقعا لازم است بخشی از ظرفیت قضایی کشور در خدمت موضوعات غیرقضایی در قوه قضاییه باشد یا خیر. بر این اساس به نظر می رسد که افراد باسواد، مهذب و متعهد برای تصدی کارهای ستادی کم نیستند و از قضات می توان در امور قضایی استفاده کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در این راستا فعلا به میزان 10 درصد از نیروهای کارآمد ستادی وارد صف خواهند شد، به موضوع مهم قضازدایی و حبس زدایی اشاره کرد و از قضات خواست در مواردی که قانون تکلیف به صدور مجازات حبس یا صدور قرار منتهی به حبس نکرده است، از صدور چنین رای و قراری خودداری کنند.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت رفع مشکلات نیروی انسانی قضایی و اداری در دستگاه قضایی تاکید کرد و با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تلاش دشمنان برای وارد آوردن فشار هر چه بیشتر اظهار کرد: تصور دشمن این است که با چنین فشارهایی ملت عقب نشینی می کند اما دشمنان بدانند که ما مصمم هستیم با کار مضاعف، همه مشکلات را از پیش رو برداریم و هرگز عقب نشینی نخواهیم کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه پیگیری جذب تعدادی نیرو را آغاز کرده ایم، در خصوص نظارت درون قوه ای خاطرنشان کرد:  هیچکس در داخل قوه قضاییه نباید هیچگونه کاستی را تحمل کند. همه باید دستگاه قضایی را مثل خانه خود بدانیم. در میان قضات پرکار، متدین و پرتلاش اگر یک فرد ناپاک هم باشد، سلامت کل مجموعه را به خطر می اندازد و سرمایه اجتماعی را تهدید می کند.

رییس قوه قضاییه، رضایت عمومی و گره گشایی از کار مردم را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری حقیقتا مردم را باور دارند، تصریح کرد: اعتماد عمومی در سبد نظام است و مهمترین مولفه قدرت کشور ما نیز همین مردم متدین و همیشه در صحنه هستند.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیتهای فراوان در کشور، بر لزوم بهره مندی صحیح از این ظرفیتها اشاره کرد و گفت: آنجا که از این ظرفیتها استفاده کرده ایم ثمره اش را دیده ایم. افتخار و اقتدار امروز کشور بر بستر مقاومت است، نه مذاکره و تسلیم. اگر به ظرفیت نیروی انسانی داخلی خود اعتماد کنیم، قطعا از همه مشکلات عبور خواهیم کرد.

محمد قمین
ارسال نظرات